וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: זיכוי מובארק מהשחיתות יזיק לשפיק

ניר יהב

2.6.2012 / 13:02

במצרים מברכים על מאסר העולם בגין הרג מפגינים, אך מתקשים להבין איך הנשיא ובניו זוכו מהמעשים שבגללם יצאו להפגין מלכתחילה. הזעם יופנה נגד בן הטיפוחים המתמודד לנשיאות

העונש כבד - ובכל זאת, גזר הדין של חוסני מובארק מתקבל ברגשות מעורבים במצרים. כבר בתחילת הדיון היום (שבת), בו גזר מאסר עולם על נשיא מצרים לשעבר ועל שר הפנים לשעבר, חביב עאדלי, הטיח השופט אחמד רפעת ביקורת חריפה ב"משטר החושך והדיכוי" בן 30 השנה של מובארק, ובפנים זועפות שיבח את המפגינים הבלתי-אלימים שהובילו את ההתקוממות נגד שלטונו לפני כשנה וחצי. תוך דקות ספורות הוא הגיע לפסק הדין הקשה: מובארק ועאדלי הורשעו באחריות למותם של 800 מפגינים בעת ההתקוממות העממית, ועל שניהם הוטל מאסר עולם. מובארק אולי קיבל את פסק הדין בפנים חתומות, אך בלבו ודאי התעוררה סערה לנוכח הידיעה כי יבלה את שארית חייו בכלא.

המסקנה הראשונה המתבקשת מהחלטת בית המשפט היא שהנשיא לשעבר שיקר לאורך השנה האחרונה, כשטען בתוקף שלא ידע שכוחות הביטחון הורגים מפגינים. פעמים רבות טען שלא נתן שום הוראה לעשות כן, ואף שהורה לא לעשות שימוש באש כלפי המפגינים - אולם היום, הבהיר השופט בצורה ברורה שהנשיא לשעבר ידע גם ידע, ואף נושא באחריות להרג המפגינים.

הכרעת הדין של מובארק - כל הכותרות:
מאסר עולם למובארק - צפו במהומה בבית המשפט
ח"כ בן אליעזר: "חש צער עמוק על הרשעת מובארק"
דרכו של שפיק לנשיאות עוברת בגזר הדין של מובארק

הכרעת הדין במשפטו של נשיא מצרים המודח חוסני מובארק, קהיר, 2 ביוני 2012. רויטרס
מובארק אולי קיבל את פסק הדין בפנים חתומות, אך בלבו ודאי התעוררה סערה לנוכח הידיעה כי יבלה את שארית חייו בכלא/רויטרס

ובכל זאת, שמחתם של אלו שדרשו עונש קשה לנשיא המודח אינה שלמה. הם אמנם קיבלו אישור לכך שמובארק עצמו - בסיוע שר הפנים שלו - דיכא בכוח את ההתקוממות שלהם, אך רבים מהם זועמים על החלטת בית המשפט לזכות לגמרי את מובארק ואת בניו מאשמות השחיתות. הרי זו הסיבה המרכזית שבעטיה יצאו לרחוב לפני כשנה וחצי: הם מאסו במשטר הסמי-מלוכני שנוצר במדינה, שבו מובארק ובניו התעשרו בזמן שהם הפכו יותר ויותר עניים; הם מאסו בשיטות היד-רוחצת-יד שהובילו בני משפחת מובארק; הם מאסו בווילות הפאר, במטוסי היוקרה ובעסקים המפוקפקים של מובארק ושל בניו.

"אז הפשע היחיד של מובארק בוצע רק בסוף שלטונו?"

כשהשופט רפעת החל בהקראת פסק הדין, וגזר מאסר עולם על מובארק, פרצו המפגינים מחוץ לאולם בית המשפט בבכי של אושר. "ידענו שדמם של ילדינו השהידים לא נשפך לשווא", אמרו בהתרגשות בני משפחות ההרוגים. אנשים התחבקו זה עם זה ואמרו כמה הם גאים במערכת המשפט המצרית. אולם כעבור דקות ספורות, כשהתברר שגמאל ועלא מובארק וכן ששת עוזריו של שר הפנים מזוכים לגמרי, אחז ברבים מהם הלם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
משפט מובארק. רויטרס
חוגגים את גזר הדין עם תמונות הרוגי המהומות וחבל תלייה, היום מחוץ לבית המשפט בקהיר/רויטרס

התפרצות הזעם הספונטנית בבית המשפט בעקבות הקראת פסק הדין מבטאת את ההפתעה שאחזה ברבים מאזרחי מצרים עם זיכויים של מובארק ובניו מאשמות שחיתות. "אז אני מבין שהפשע היחיד של מובארק בוצע רק בסוף 30 שנות שלטונו", כתב בציניות אחד הגולשים המצרים באינטרנט. המהומה שפרצה עלולה להצית במהרה את מצרים כולה וליצור גל מחאה חדש נגד בית המשפט ונגד המשטר.

מי שעלול להיפגע במיוחד מגל מחאה שכזה הוא אחמד שפיק, המועמד לנשיאות מצרים שיתמודד בעוד שבועיים בדיוק בסיבוב השני בבחירות. הוא אמנם ייחל לגזר דין קשה נגד מובארק, אך הוא לא תיאר לעצמו שגם זה לא יספיק.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

שלט תעמולה של אחמד שפיק, מועמד לנשיאות מצרים, קהיר, 25 במאי 2012. רויטרס
כיצד ישפיע עליו גזר הדין? כרזת תעמולה של שפיק, השבוע בקהיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully