וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיר הובא לקבורה; נתניהו: ”כמעט פעל בעירק”

טל שלו

2.7.2012 / 19:01

רבים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לראש הממשלה השביעי. נתניהו: ”הכיר בחשיבותה של אחדות לאומית”. בני העדה האתיופית חלפו על הארון: ”הוא העלה אותנו לארץ”

צילום מסך

(עריכה: אמיר קוטיגרו)

מסע ההלוויה של ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר, יצא הערב (שני) מרחבת הכנסת אל חלקת גדולי האומה בהר הרצל לאחר ארונו הוצב הבוקר בטרקלין שאגאל במשכן הכנסת, על מנת לאפשר לציבור לעבור על פניו, וקציני המשכן העבירו אותו אחר הצהריים להר המנוחות.

ראשון הסופדים היה נשיא המדינה, שמעון פרס. בנאומו, אמר פרס כי "גם דעות שונות אינן מוחקות את מורשתנו העתיקה ולא את מחויבותנו לעתיד, וגם כאשר אנו מפולגים לזרמים שונים, אנו מאוחדים בצורך לראייה ממלכתית על-מפלגתית".

לדברי פרס, שמיר "ניחן בעמוד שידרה נחוש, ולא נלאה מכובדה של תקיפות, אבל גם מהכרחיותו של איפוק. שכן גם איפוק הוא כוח". פרס אמר כי שמיר "סירב לקשט את עמדותיו ברטוריקה מנדבת, ובמעשים העדיף עשייה ובדברים הוא העדיף חסכון". לדברי הנשיא, ראש הממשלה המנוח היה לפעמים עיקש, "הוא הוא האמין שמי שיודע לגלות סבלנות - תחזנה עיניו בתוצאות רצויות. הוא ידע שההיסטוריה אינה דורכת במקום".

לסיום, שיבח פרס את תרומתו של שמיר להצלת יהודי אתיופיה וברית המועצות, והתייחס בקצרה למתיחות הפוליטית ששררה בינו לבין שמיר: "עבדנו יחד למעלה משש שנים, ופעמים רבות עמדותינו היו מנוגדות. תפיסותינו את המציאות באזורנו היו שונות, אבל היינו משוכנעים שאנו פועלים כישראלים נאמנים לעמם ואוהבים את ארצם. זה נתן לנו אפשרות להעניק למדינה יתרונות שקיימים במסגרת ממשלת אחדות לאומית, תוך שכנוע שאנו בני עם אחד".

נתניהו ספד לשמיר: "ביצר את ביטחון ישראל"

בנימין נתניהו בהלוויית שמיר. עומר מירון
שלח מסר לוושינגטון? ראש הממשלה בנימין נתניהו בהלוויה/עומר מירון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לשמיר במלים חמות, אך הקדיש חלק בולט בנאומו בטקס לדברים שאותם הגדיר כ"חלקים שלא נודעו עד היום", ושניתן אולי לקשר אותם לדיון בשאלה הבוערת של תקיפת מתקני הגרעין באירן.

נתניהו שולח רמז לאירן ולארה"ב?

נתניהו הזכיר את איפוקו הידוע של שמיר במלחמת המפרץ, עת שוגרו מעירק טילי סקאד לעברי ישראל, ואמר כי "כבר נאמר ששמיר החליט שלא להגיב לתקיפות, כדי לא להחליש את הקואליציה נגד סדאם חוסיין". ואולם, נתניהו אמר כי שמיר דווקא שקל לפעול נגד עירק, והעביר מסרים לוושינגטון באמצעות שר הביטחון דאז, משה ארנס. "כשארצות הברית הבינה שישראל עומדת לפעול, וששמיר רציני בכוונותיו, הם הבינו שמלים והבטחות לא יספיקו. הפסקת האש ביטלה את הפעולה, אך אם לא הייתה הפסקת אש, ישראל הייתה פועלת".

ואכן, בשנה שעברה, סיפר ארנס לוואלה! כי צה"ל תכנן להנחית כוחות קרקעיים במערב עירק, בהם כוחות מיוחדים שמשימתם לאתר את משגרי הטילים ולהשמידם בסיוע חיל האוויר. בריאיון, ארנס הביע חרטה כי ישראל לא יצאה לפעולה ההיא.

ראש הממשלה יצחק שמיר במשרדו בירושלים, ינואר 1991. יוסי רוט, לשכת העיתונות הממשלתית
כמעט פעל במלחמת המפרץ - או לא? שמיר/לשכת העיתונות הממשלתית, יוסי רוט

את טקס ההלוויה בהר הרצל הנחה יוסי אחימאיר, שהיה ראש לשכתו של שמיר, וליווה אותו משמר כבוד של צוערים מבית הספר לקצינים. ובמהלך הטקס נשא דברים גם יאיר שטרן, בנו של מנהיג הלח"י אברהם שטרן, שעומד כיום בראש העמותה להנצחת חללי הארגון. 17 זרים כבוד ממלכתיים הובאו לקברו של שמיר, בהם זר נשיא הנשיא, זר ראש הממשלה, זר יו"ר הכנסת וזר נשיא בית המשפט העליון, זר ראש המוסד וזר הסגל הדיפלומטי.

שמיר, ראש הממשלה השביעי, מת ביום שבת בגיל 96. הוא כיהן כראש הממשלה במשך שש שנים לסירוגין, החל משנת 1983. בין תפקידיו הציבוריים הרבים שמילא היו יושב ראש הכנסת, שר החוץ וראש האופוזיציה. קודם לכן היה מפקד הלח"י ומילא תפקידים שונים במוסד. בשנים האחרונות הדרדר מצבו. הוא לקה באלצהיימר ואושפז במוסד סיעודי.

ארונו של יצחק שמיר בכנסת, יולי 2012. דרור עינב
דיוקנו של שמיר מוצג בכנסת, הבוקר/דרור עינב

מאות מיוצאי אתיופיה באו לירושלים בעשרים אוטובוסים מיוחדים מרחבי הארץ, כדי להביע את הערכתם לשמיר, שעמד מאחורי מבצעי העלייה החשאיים להעלאתם מארצם בשנות השמונים והתשעים. רבים מהם צפויים להשתתף גם במסע ההלוויה.

?שמיר היה מהמנהיגים המיוחדים במדינה?, אמר דניאל פקדו מפתח תקווה, אחד ממשתתפי הטקס. "הוא לקח את המושכות, והעלה את אחינו מאתיופיה כשהקהילה היתה בסכנה. הוא אירגן את המוסד והמודיעין כדי להציל אותם, וגייס ערבויות מהאמריקאים?.

(עדכון ראשון: 17:50)

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק שמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully