וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת "הולילנד": היום יחל שלב העדויות במשפט

גלעד גרוסמן

1.7.2012 / 2:26

עד המדינה ש', שחשף את פרשת השחיתות בראשה עומד בין היתר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יעלה ראשון לדוכן העדים. פרקליטו של ש': "בבית המשפט יוכח כי גרסתו אמיתית"

למעלה משנתיים לאחר חשיפת פרשת "הולילנד", יחל היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בתל אביב שלב העדויות במשפט, בו נאשמים שורה של אנשי ציבור ואנשי עסקים, בראשם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, במתן וקבלת שוחד. מי שיעלה ראשון לדוכן העדים הוא עד המדינה ש', שחשף את הפרשה, לאחר שסיפר במשטרה כיצד העביר כספי שוחד מיזמי הפרויקט לבכירים בעיריית ירושלים. ש' צפוי להעיד ארבע פעמים בשבועיים הקרובים, ועדותו צפויה להתחדש לאחר מכן בחודש ספטמבר.

בתחילת השנה הוגש כתב אישום בשלוש פרשיות נגד אולמרט, ראש לשכתו לשעבר שולה זקן, ראש העיר ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר יעקב אפרתי, אנשי העסקים הלל צ'רני ואביגדור קלנר, וכן בכירים נוספים בעיריית ירושלים ואנשי עסקים נוספים. לפי כתב האישום, במשך שנות ה-90 ולמשך יותר מעשור פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים במתחם הולילנד, בו ניצב עד אז מלון קטן. הוא ועד המדינה רקמו תכנית רב-שלבית לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה. הם ידעו שלצורך זאת הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ואנשי עיריית ירושלים למהלך, ולשם כך החליטו להעניק להם טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים.

בנוסף לפרשת "הולילנד", מציין כאמור כתב האישום שתי פרשות נוספות: האחת פרשת "הזרע", שבה לטענת הפרליקטות פעלו קלנר וספרן לקידום קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2002-2005 העבירו מעל מיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי עד המדינה כדי שיעבירם לאולמרט וזקן שקיבלו כ-200 אלף שקלים. הפרשה השלישית היא פרשת "תעשיות המלח", בה נטען שדנקנר פעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים, תיירות ומסחר, ובמסגרת הזו הועברו לפחות 45,000 שקלים לאפרתי כדי שיקיים את שינוי הקרקע.

"פרשות חסרות תקדים בחומרתן"

דמות המפתח בפרשה הוא עד המדינה, ששמו וכן פרטים רבים מעברו נאסרו לפרסום. בתביעה שהגיש נגד צ'רני, הוא לא נמנע מלתאר את פעולות השוחד, לטענתו. "הליכי התכנון בפרויקט הולילנד לא היו שגרתיים (בלשון המעטה) ורחוקים היו מלהתנהל כתקנם", נכתב בתביעה. העד מתאר את "ההוצאות המיוחדות" שהיו בפרויקט, שהסתכמו במיליוני שקלים, כולל כספים שניתנו לגורמים, שבסופו של יום לא הוגש נגדם כתב אישום. הוא מציין את חשיבותו של אולמרט לפרויקט, וכיצד סייע לצ'רני גם כשהיה שר התעשייה, המסחר והתעסוקה. לדברי העד, הוא וצ'רני שילמו לאולמרט "סכומים נכבדים מעת לעת", וצ'רני מיהר לממן כל סכום שאולמרט דרש "ללא שאלות ובלי שהיות". כך גם מתייחס העד לנאשמים אחרים בפרשה.

תמורת חשיפת פרשת השוחד יוצאת הדופן לכאורה, נחתם עם עד המדינה הסכם יוצא דופן ביותר. בין השאר, הפרקליטות הסכימה שלא לגבות ממנו חובות מסים, משלמת לו תשלום שיבטיח לו רמת חיים "סבירה" ואף שילמה לו מאות אלפי שקלים עבור אגרת בית משפט בתביעה שהגיש. בפרקליטות הסבירו שהסכם עד המדינה וחקירותיו הביאו לחשיפת "פרשות חסרות תקדים בחומרתן, בעלות השלכות רחבות והיבטים ציבוריים כבדי משקל, שמעורבים בהן שורה של יזמי נדל"ן ונבחרי ועובדי ציבור". עוד אמרו בפרקליטות, כי ש' מסר למעלה מ-70 הודעות במשטרה, וכן העביר לידי החוקרים מסמכים רבים מזמן אמת או שהפנה אליהם, ושיתף פעולה עם חוקריו במגמה לחשוף את פרטי הפרשות.

סתירות בחקירותיו של עד המדינה

לאחרונה נחקר עד המדינה במשטרה, לאחר שפרקליטי הנאשמים העלו סתירות לכאורה בחקירותיו הקודמות. בהגנה מאמינים שיצליחו להוכיח גם במשפט שעדותו אינה אמינה. "כל טענותיו של עד המדינה נגד אולמרט הן סיפורי אלף לילה ולילה", אמר יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן. "מדובר בעד מפוקפק, שמשתמש כדבר שבשגרה בשקרים וסיפורי בדיות כדי לאיים ולסחוט כסף מאנשים, והפרקליטות, במקום לשלוח אותו אל מאחורי סורג ובריח, משלמת לו מיליונים כדי שישמיע את מה שמשלמים לו להשמיע". פרקליטיה של שולה זקן, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד כהן, העריכו שהמשפט יהיה רצוף הפתעות. "מצער שעד המדינה בחר לקשור את גברת זקן למעשים, כוונות והתרחשויות שאין לה כל קשר אליהם, מתוך רצון לרצות את אלו התלויים בעדותו", אמרו.

פרקליטו של ש', עו"ד אמנון יצחקניא, דוחה את הטענות נגדו. "מביש שמי שחושד שהמגדל האימתני הזה, שאין בו מתום ואין בו רבב, צריך לעשות כל כך הרבה מאמצים ולא בוחל בשום דבר כדי להשמיץ ולהכפיש את עד המדינה, ולהרחיק לכת עד כדי כך שהוא מזדרז להפיץ טענות אודות אי התאמה כביכול בפרטים שמסר עד המדינה, כאשר אין בהן שום קשר למשפט, כמו למשל השאלה האם המקום בו שהה בשואה ושרד יחד עם אביו היה מחנה עבודה או מחנה השמדה. השאלה האמיתית היא אם גרסתו של העד, שנתמכת בראיות חיצוניות רבות, היא אכן גרסת אמת. וכך יוכח בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully