וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בין מורסי לצבא: היכן יושבע לנשיא מצרים?

ניר יהב

26.6.2012 / 10:38

באחים המוסלמים אומרים כי הנשיא הנבחר מסרב להיות מושבע בבית הדין החוקתי ודורש השבעה בפרלמנט - שפוזר על ידי הצבא. דיווח: שפיק "נמלט" לאבו דאבי לאחר שנפתחה חקירה נגדו

נשיא מצרים הנבחר, מוחמד מורסי, אמנם הקפיד לאחר נצחונו בבחירות להחמיא לתפקודה של המועצה הצבאית העליונה, ששלטה במדינה מאז ההפיכה בשנה שעברה ועד הבחירות, ולנסות להפחית בחשיבות המחלוקות עמה - אך בפועל, נראה כי חילוקי הדעות בין הצדדים עלולים לסחוף את המדינה למשבר גדול סביב הליך חילופי השלטון.

סלע מחלוקת מרכזי, שמאיים להביא לפיצוץ כבר בימים הקרובים, נוגע לטקס השבעתו של מורסי לנשיאת, שאמור להתקיים בשבת: מורסי מתעקש להישבע אמונים מול הפרלמנט, ולא מול בית הדין העליון לחוקה - במחאה על החלטת בית הדין מהשבוע שעבר לפזר את הפרלמנט, החלטה שגובתה על ידי המועצה הצבאית, שאף ניכסה לעצמה את סמכויותיו. בסביבתו של מורסי מנסים למצוא פתרון למשבר, ובימים האחרונים מתנהלים בנושא זה מגעים קדחתניים עם בכירי המועצה הצבאית.

בחירות במצרים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

נשיא מצרים הנבחר, מוחמד מורסי, מגיע לראשונה ללשכת הנשיא, קהיר, 35 ביוני 2012. רויטרס
יום ראשון בעבודה. מורסי המגיע אתמול לראשונה ללשכת הנשיא בקהיר/רויטרס

"מורסי מסרב להישבע אמונים מול בית הדין לחוקה, משום שבצעד זה הוא יעניק גושפנקא להחלטת בית הדין לפזר את הפרלמנט ולהחלטת המועצה הצבאית העליונה להותיר בידיה סמכויות", אמר היום (שלישי) סבחי סאלח, חבר פרלמנט מטעם האחים המוסלמים, תנועתו של מורסי, לעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון. "הוא מתנגד להחלטות אלו. כעת מתנהלים מגעים אינטנסיביים לפתרון המשבר".

"אישה וקופטי יהיו סגני הנשיא"

מנגד, לפי דיווח בעיתון "אל-חיאת", הרואה אור גם הוא בלונדון, גורמים באחים המוסלמים סבורים כי סוגיית ההשבעה היא "סוגייה פורמליסטית" בלבד, ואסור למורסי לפגוע בהליך העברת השלטון בגלל עניין פעוט שכזה. לדבריהם, מתנהלים מגעים בין הצדדים לפתרון המשבר, בהם מנסים למצוא נוסחה שתפייס את כולם. אחד הרעיונות הוא לא לפזר את הפרלמנט כולו, אלא לערוך בחירות רק לשליש ממושבי הפרלמנט שאותם הורה בית הדין לחוקה לפזר. מדובר במושבים שאליהם נבחרו מועמדים "עצמאים" (כלומר, שאינם משתייכים פוליטית לאף מפלגה), אולם בפועל, רובם אוישו על ידי אנשי האחים המוסלמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חגיגות הניצחון של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים נמשכות בכיכר תחריר, קהיר, 25 ביוני 2012. רויטרס
בכיכר תחריר נמשכו גם אתמול חגיגות הניצחון של תומכי מורסי/רויטרס

צבא מצרים סיים בינתיים את ההכנות לטקס העברת השלטון. בהנחה שהמועצה הצבאית העליונה ואנשיו של מורסי יצליחו להתגבר על המחלוקות, הטקס ייערך בשבת באצטדיון חדש שייקרא "30 ביוני", הנמצא בשכונת היוקרה א-תג'מוע אל-חמאס, בהשתתפות קהל גדול.

במקביל להיערכות לטקס, ממשיך מורסי לנהל מגעים על הקמת ממשלה. לפי כמה דיווחים, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, מוחמד אל-בראדעי, קיבל הצעה לכהן כראש ממשלה. עם זאת, בעיתון "אל-חיאת" צוטט גורם המוגדר "מהימן" שאמר כי אל-בראדעי לא יקבל את התפקיד. שמות נוספים שצוטטו על ידי הגורם הם סגן ראש הממשלה לשעבר חאזם בבלאווי, וראש הממשלה לשעבר עבד אל-עזיז חיג'אזי.

נשיא מצרים הנבחר, מוחמד מורסי, מתקבל בלשכת הנשיא על ידי ראש הממשלה, כמאל גנזורי, קהיר, 25 ביוני 2012. רויטרס
פגישת עבודה ראשונה. מורסי/רויטרס

יועצו המדיני של מורסי, אחמד דיף, אמר אתמול כי הנשיא הנבחר צפוי למנות לו שני סגנים: אישה, ונוצרי-קופטי. "לראשונה בתולדות מצרים, תמונה אישה לתפקיד סגנית נשיא", אמר בראיון לרשת CNN. "זה לא יהיה רק תואר אלא יכלול גם סמכויות רבות". הוא חזר והדגיש את הדברים שמורסי הבהיר פעמים רבות לאורך מערכת הבחירות - שאינו מעוניין להפוך את מצרים לרפובליקה איסלמית: "מורסי היה ברור בדבריו - הוא הבהיר שאנחנו רוצים מדינה אזרחית ותרבותית שתהיה מבוססת על כבוד הדדי".

שפיק "ברח" ממצרים

בתוך כך, אתר החדשות המצרי "אל-וופד" דיווח הבוקר כי המועמד המפסיד בבחירות, ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק, טס הלילה עם שלוש בנותיו לאבו דאבי שבאיחוד האמירויות. בדיווח, המבוסס על דברי גורם בשדה התעופה, הוצג העניין כ"הימלטות" של שפיק מהמדינה, לאחר שהפרקליט הראשי במצרים, עבד אל-מג'יד מחמוד, הורה לפתוח בחקירה נגדו חקירה בגין "בזבוז כספי ציבור" (שפיק שימש כראש הממשלה האחרון בתקופת שלטונו של הנשיא המודח, חוסני מובארק). עד כה, לא נמסר לכך אישור רשמי. הדיווח צוטט בכלי תקשורת מצרים נוספים, ובהמשך הופיע דיווח דומה גם בסוכנות הידיעות AP, המיוחס גם הוא לגורם בשדה התעופה.

לפי הדיווחים, שפיק ומשפחתו המריאו לפנות בוקר מקהיר, בטיסה 650 של חברת "איתיחאד". שפיק, לפי הדיווחים, הגיע עד המטוס במכונית פרטית, בעוד שבנותיו נסעו באוטובוס עם יתר הנוסעים. עוד דווח כי עובדי שדה התעופה קראו לעברו קריאות כגון "הרסת את המדינה ועכשיו אתה בורח". לפי הדיווח ב-AP, שני עורכי דין מצרים, יאסר סיד אחמד ומוחמד עבד אל-ווהאב, פנו לשלטונות במצרים בדרישה שלא יאפשרו לשפיק לעזוב את המדינה בשל החקירה נגדו.

נראה כי שפיק ובנותיו אכן נסעו לאמירויות - אולם קשה להאמין שנמלטו ממצרים. בימים האחרונים הופיעו דיווחים נוספים לגבי בריחה ממצרים של בכירים אחרים בממשל מובארק, בהם למשל ראש המודיעין וסגן הנשיא לשעבר, עומאר סלימאן. בין היתר, נשמעו דיווחים לפיהם סלימאן עזב לאיחוד האמירויות כבר בתחילת החודש, ואילו יתר משפחתו הצטרפה אליו לפני ימים ספורים. לא ברור אם סלימאן מתכוון להשתקע באמירויות או לערוך ביקור ולשוב למצרים.

היסטוריה במצרים - כותרות אחרונות:
מקורב למורסי: הראיון עם הסוכנות האירנית מפוברק
הגברת הראשונה של מצרים היא בכלל "אום-אחמד"
"הלם ובכי" בקרב מובארק ותומכיו לאחר הבחירות
טור מיוחד מאזרח מצרי: על הנשיא לרפא את האומה המדממת

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

חגיגות הניצחון של מוחמד מורסי בבחירות לנשיאות מצרים נמשכות בכיכר תחריר, קהיר, 25 ביוני 2012. רויטרס
כיכר תחריר, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully