וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החילונים במצרים המומים מהכרזת הניצחון של מורסי

ניר יהב

18.6.2012 / 17:20

עדיין אין חוקה, ומועמד האחים המוסלמים כבר הכריז על ניצחון. נאומו עורר תרעומת במחנהו של אחמד שפיק, שם דווח על מתח שנמהל בהדרגה באבל. תומכת שפיק לוואלה! "חשש מאסון"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

במצרים נמשכת ספירת הקולות בבחירות לנשיאות, ומועמד האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, טוען לניצחון. התוצאות הרשמיות צפויה להתפרסם רק ביום חמישי. עם זאת, המועצה הצבאית העליונה השולטת במצרים הודיעה כי תעביר את סמכויותיה לנשיא הנבחר רק בסוף חודש יוני. בימים אלה מתכנסת מועצת מומחים כדי לגבש תיקונים בחוקה שיגדירו את סמכויותיו של הנשיא הנבחר.

במטהו של אחמד שפיק, שהיה ראש ממשלתו של חוסני מובארק, זועמים על האחים המוסלמים שהכריזו כי מועמדם, מוחמד מורסי, ניצח בבחירות ברוב גדול. הבוקר (שני) נשא מורסי נאום ניצחון סוחף, ומאז טוענים אנשיו של שפיק כי האחים המוסלמים מפיצים דיווחים שקריים ומנסים "לגנוב את הבחירות". ואולם, כלי תקשורת במצרים מדווחים כי מורסי אכן מוביל על שפיק בארבעה אחוזים לפחות, וכך אישר גם גורם בוועדת הבחירות.

בחמאס כבר מיהרו לברך את מורסי על הישגו. סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו מרזוק, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא מברך את העם המצרי על כך "שהוביל מהפכה" ומברך את ד"ר מורסי על שזכה לאמון העם. הוא בירך את עמדתו של מורסי כלפי הסוגיה הפלסטינית, וכן הודה לעם המצרי "שמסרב לנורמליזציה עם הישות הציונית". לסיום כתב: "מברוק למצרים, מברוק לפלסטין, מברוק למורסי".

הבחירות לנשיאות מצרים - סיקור מלא בוואלה! חדשות

חגיגות ניצחון בקהיר של תומכיו של מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים. 18 ביוני, 2012. AP
גם בחמאס שלחו איחולים. גורמים בוועדת הבחירות אמרו שמורסי מוביל עם 52%/AP

במטהו של שפיק נמנעו בבוקר מהכרזות נגדיות על ניצחון, אך אחר הצהריים אמרו כי ניכר שמועמדם "מוביל ללא ספק". זאת, למרות "הפרות שנעשו בספירה". מוקדם יותר, אמרו גורמים במפלגה כי האחים המוסלמים משקרים בניסיון להציג את מועמדם כמי שמוביל על שפיק "בכמות קולות אסטרונומית".

מטה אפוף בעשן והלם

בעמוד הפייסבוק של שפיק נטען כי התוצאות מכל קלפי שמוצגות לציבור על ידי האחים המוסלמים אינן מדויקות, ואף מוטות לחלוטין בחלקן. בשעות הצהריים העלה מנהל העמוד את השאלה הבאה: "ספירת הקולות נמשכת, ומה יקרה אם יתברר ששפיק ניצח לאחר ספירת כל הקולות? האם האחים המוסלמים יורו לתומכיהם לעזוב את הרחובות, או שמא יעשו הכל כדי להתנגש ולהתעמת, וכדי לשתק את המדינה?".

עיתונאי מצרי ששהה במטהו של שפיק סיפר כי עם תחילת ספירת הקולות, שררו במטה "שביעות רצון, שמחה ואופטימיות". אלא שכעבור זמן קצר, לדבריו, הוחלפה התקווה בדאגה שתורגמה להלם עם רדת הלילה. לדבריו, "אט-אט נמחק החיוך מפניהם של אנשי המטה, ורבים החלו לחשוש מתבוסה. מרוב לחץ, כל העת יצאו אנשים מהמטה כדי לעשן".

עוד כתב כי עם שחר, לאחר שנספרו 97% מהקולות בקלפיות, "שרר במטה מתח וכולם נאלמו דום". הוא סיפר כי העיתונאים עזבו את המטה בשעה 10:00, "אולם אנשיו של שפיק נותרו במקום כשהם חולמים על הפתעה לטובתם".

עם הכרזת האחים המוסלמים על ניצחונו של מורסי בבחירות יצאו הבוקר מאות מתומכיו לכיכר תחריר ולרחובות ערי מצרים כדי לחגוג. התומכים הניפו את דגלי מצרים ונישקו את תמונותיו. אך לא רק בקהיר חגגו, גם ברצועת עזה: עשרות מתומכי חמאס יצאו הבוקר לרחובות העיר עזה וחגגו את ניצחונו של מורסי. החוגגים נשאו את דגלי פלסטין, מצרים וחמאס ותלו את תמונתו של מורסי על מכוניותיהם כדי להביע את שמחתם.

חגיגות ניצחון בקהיר של תומכיו של מוחמד מורסי, מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים. 18 ביוני, 2012. AP
אחד מתומכיו של מוחמד מורסי, הבוקר בקהיר. "לא" לשפיק/AP

בשיחה היום עם וואלה! חדשות, אזרחית מצרית התומכת בשפיק הביעה חשש כי אם מורסי אכן ניצח, התוצאות יהיו הרות גורל. לדבריה, היה עדיף שאדם חילוני יעמוד בראש המדינה ולא אדם דתי: "האחים המוסלמים יעשו הכול למען האינטרס הצר שלהם ולא למען המולדת. אם הצבא ינהל את העניינים מאחורי הקלעים ולא יאפשר להם לעשות כבשלהם, אין מנוס מפני מלחמת אזרחים שתפרוץ במדינה. הרי האחים המוסלמים רוצים להשתלט על כל המוסדות, והצבא לא יאפשר להם. זה יגרור עימותים". לדבריה, ניצחונו של מורסי עלול להוות "אסון למצרים".

עוד על הבחירות ההיסטוריות:
שיעור הצבעה נמוך: "כבר לא משנה מי ינצח"
בין יריות לאדישות: יום הבחירות השני
יום הבחירות הראשון: החרמה ועימותים

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

שלטים של אחמד שפיק, המועמד החילוני לנשיאות מצרים. 18 ביוני, 2012. AP
התקווה החילונית שסימלה את השלטון הישן? מסירים שלטים של אחמד שפיק, הבוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully