וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים המוסלמים מזהירים: "מצרים בדרך לימים מסוכנים"

לאחר החלטות בית המשפט יצא מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי במתקפה ישירה על יריבו אחמד שפיק: "ההישגים הדמוקרטיים של המהפכה יימחקו אם הכוח יועבר לסמל השלטון הקודם"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

קהיר כמרקחה: לאחר החלטת בית הדין לחוקה במצרים לפזר את הפרלמנט ולאפשר לאחמד שפיק להתמודד לנשיאות המדינה, ועל רקע הודעת המועצה הצבאית העליונה במצרים כי הסיבוב השני בבחירות יתקיים כמתוכנן ביום שבת וראשון הקרוב – מחריף את הטון מועמד האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, ותוקף בחריפות את המתמודד מולו, ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק. "כל ההישגים הדמוקרטיים של המהפכה יכולים להימחק ולהתהפך אם יועבר השלטון לאחד מסמלי העידן הקודם", אמר אמש (חמישי) מורסי במסיבת עיתונאים בקהיר.

מורסי ביקש להמריץ את אזרחי המדינה לצאת ולהצביע בבחירות, ואמר כי "מיעוט מנסה להשחית את האומה ולקחת אותנו חזרה לעבר. נלך לקלפי כדי להגיד לא לכישלונות האלה, לפושעים האלה. יש אלו המחפשים, שואפים ומתכננים מעשים עוינים כנגד העם". הוא הזהיר גם כי "מצרים בדרכה לימים קשים מאוד, שעלולים להיות מסוכנים אף יותר מימיו האחרונים של שלטון מובארק".

בנאום נוקב, שכונה על ידי חלק מהעיתונאים כ"נאום ניצחון", איים מורסי כי אם יתגלו מעשים לא כשרים בסיבוב השני לבחירות, אלו יובילו להפיכה נוספת: "אם יהיו אי אילו מעשי זיוף, תתרחש הפיכת ענק כנגד הפושעים, עד שנצליח להשלים את מטרות המהפכה".

הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
"מצרים בדרכה לימים קשים מאוד, שעלולים להיות מסוכנים אף יותר מימיו האחרונים של שלטון מובארק". הפגנה בקהיר, אתמול/רויטרס

אתמול הפגינו מאות בכיכר תחריר בקהיר כדי למחות על ההחלטה לאפשר לראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק, להתמודד בבחירות לנשיאות, ולפזר את הפרלמנט, משום שבחירת שליש מחבריו "אינה חוקתית". המפגינים קראו קריאות נגד שפיק ונגד בית הדין לחוקה. "אל תבחרו בשאריות המשטר הקודם", אמרו.

מיד לאחר פרסום החלטת בית הדין, נפוצו שמועות במצרים לפיהן מועמד האחים המוסלמים מורסי צפוי להודיע על פרישה במחאה על ההחלטה. אלא שמהר מאוד הודיעו בתנועה כי למרות החלטת בית הדין לחוקה, הם ממשיכים במרוץ לנשיאות, ומספר שעות לאחר מכן, כאמור, כינס מסיבת עיתונאים בה קרא לאזרחים להצביע עבורו.

דובר הקמפיין של מורסי, יאסר עלי, הוסיף מסר תקיף: "נמשיך במאבקנו עד להשגת יעדי המהפכה. הסיבוב השני בבחירות, שייערך ביום שבת וראשון, מהווה עבורנו מערכה נגד 'המדינה של מובארק'. ניאבק עד שמועמד המהפכה ישיג את יעדיה. המהפכה המצרית תנצח בבחירות, וביום שבת ננהל את מערכתנו נגד מדינת מובארק – מדינת השחיתות והעושק. המסר שלנו לצבא ולמוסדות של מובארק: אנחנו ננצח".

למרות הביקורת הרבה של תנועתו על החלטת בית הדין לחוקה, אמר אמש המועמד מורסי כי יש לקבל את ההחלטה. "יש לכבד את הפסיקה", ציין הערב מורסי בראיון לתחנת טלוויזיה מצרית.

בית הדין לערעורים במצרים החליט אתמול אחר הצהריים לאפשר לראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק, להתמודד בסיבוב השני בבחירות לנשיאות שייערכו בימים שבת וראשון. הדיון נערך בעקבות חוק שנחקק לאחרונה בפרלמנט המצרי, הקובע כי מי שכיהן כראש ממשלה או כסגן נשיא בתקופת המשטר הקודם, לא יוכל לרוץ בבחירות לנשיאות. בית הדין קבע כי החוק "אינו חוקתי" וכך סלל את הדרך להתמודדותו של שפיק. בית הדין קבע עוד כי שליש מחברי הפרלמנט המצרי נבחרו בצורה בלתי חוקתית ולפיכך הורה על ביטול חברותם בפרלמנט ועל פיזורו.

המועמד לנשיאות, אחמד שפיק, אמר כי החלטת בית הדין בעניינו היא "ניצחון צודק". הוא הבטיח להמשיך במרוץ לנשיאות "על אף הניסיונות של האחים המוסלמים לפגוע בתדמיתי ובמוניטין שלי". הוא הבטיח להיות נשיא "של כולם" והתחייב שמצרים תהיה "מדינה אזרחית של כל המצרים". עוד הוסיף ואמר כי "הגיע הזמן שמצרים תהיה דמוקרטיה" והבהיר כי ישיב את הביטחון ואת היציבות.

50 מיליון אזרחים יצאו לבחור

הקלפיות בסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים ייפתחו שבת בבוקר, ו-50 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה יצאו לבחור נשיא. הקרב ככל הנראה יהיה צמוד ביותר, בין מורסי שקיבל 25.5% מהקולות בסיבוב הראשון, ושפיק שקיבל 24.8%. הבחירות יימשכו עד יום ראשון בערב, והתוצאות הרשמיות יפורסמו רק מספר ימים לאחר מכן. מיליוני הבוחרים ייהנו בשבת ובראשון מחופש ומתחבורה ציבורית ללא תשלום.

בימים האחרונים התלהט מאד המאבק הציבורי בין שפיק למורסי. שפיק בן ה-71, הנתפס בעיני רבים כאחד משרידי המשטר המודח של מובארק בשל עברו כראש ממשלה בשלהי ימי מובארק, מקפיד לדחות את הביקורת מעל כל במה, ולהבטיח כי הוא "יקדם את המהפכה" ויציל את מצרים מהמשבר הכלכלי שאליו נקלעה. לנוכח החשש ברחוב מפני המצב הבטחוני המעורער, הוא מבהיר גם כי רק לו יש ניסיון ויכולת להשיב את השקט והיציבות, כמפקד חיל האוויר לשעבר. במקביל, הוא מנסה להפחיד את הציבור מפני האחים המוסלמים באומרו כי מי שיבחר במורסי "ישיב את מצרים עשרות שנים לאחור", וכלל לא בטוח שמורסי עצמו ישלוט במדינה אלא ראשי האחים המוסלמים.

מודעת תעמולה של אחמד שפיק לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים, קהיר, יוני 2012. רויטרס
הבטיח להמשיך במרוץ לנשיאות "על אף הניסיונות של האחים המוסלמים לפגוע בתדמיתי ובמוניטין שלי". כרזת בחירות של אחמד שפיק, בקהיר/רויטרס

מנגד, מורסי בן ה-61 אומר כי אם שפיק ייבחר לנשיא, המהפכה תסתיים. "ניצחון לשפיק הוא בלתי אפשרי משום שאני המועמד שמייצג את המהפכה", קבע הבוקר. בד בבד, הוא מנסה להרגיע את הציבור המתון החושש מפני השתלטות איסלמית על המדינה ומפני הפיכתה של מצרים למדינת הלכה, ומבהיר כי כי מצרים "תישאר מדינה אזרחית". עוד הוא מבטיח לקדם חופש ביטוי וחירויות פרט לכולם, למנות נציגים מכל התנועות והמפלגות ליועציו ולעוזריו, בהם גם נשים, להקים קואליצייה רחבה, להוריד מיסים, להוסיף 700 אלף מקומות עבודה חדשים, לא לסגור כלי תקשורת ולתת תוספת תקציב לבריאות.

שפיק קיבל אתמול חיזוק משמעותי מכיוונן של ג'יהאן סאדאת, רעייתו של נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת, ומונא עבד א-נאסר, בתו של נשיא מצרים לשעבר גמאל עבד א-נאסר. במהלך כינוס כלכלי שבו השתתף גם שפיק, אמרה סאדאת: "לשפיק יש היסטוריה מכובדת. הוא היה אחד מגיבורי מלחמת אוקטובר (מלחמת יום הכיפורים - נ.י). הוא לא בורח מאחריות. הוא איש אמיץ. אני קוראת לבוחרים להצביע עבורו כדי שישלים את הדרך וייתן לנו תקווה לעתיד". עבד א-נאסר הוסיפה ואמרה כי היא רוצה מדינה אזרחית: "אסור לערב בין דת לפוליטיקה", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully