וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר בקהיר לשעבר: "הצבא חושש מהאחים המוסלמים"

ניר יהב

15.6.2012 / 10:35

צבי מזאל, שגריר ישראל במצרים לשעבר, אומר כי המועצה הצבאית פעלה לפיזור הפרלמנט, כדי למנוע הפיכה דתית שתוביל המפלגה האיסלמית. "בחירה במורסי תדרדר היחסים עם ישראל"

"אם מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי ייבחר לנשיא מצרים, אהיה מודאג מאד. הוא מבטיח אמנם להתחלק בשלטון עם גורמים פוליטיים אחרים, אך הוא משקר. מטרתו היא ליישם את השריעה ולהקים מדינה איסלמית ובשביל להגיע ליעד הזה הוא וחבריו ישקרו ללא הרף" – כך אומר בראיון לוואלה! חדשות צבי מזאל, שגריר ישראל במצרים לשעבר, יממה לפני הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים, בו יתמודדו מורסי וראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק, הנתפס כמזוהה עם המשטר הקודם.

בחירות במצרים - סיקור מיוחד
יומיים לבחירות לנשיאות מצרים: "הפרלמנט יפוזר"
למרות פיזור הפרלמנט, הבחירות במצרים - במועדן
פרשנות: זיכוי מובארק מהשחיתות יזיק לשפיק

הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
"אני מעריך שאם שפיק ינצח, נראה הפגנות גדולות בכיכר תחריר שאותן יובילו אנשי האחים המוסלמים"/רויטרס

"הבחירות לנשיאות מצרים הן השלב השלישי והאחרון בהקמת משטר חדש לאחר המהפכה", אומר מזאל שהיה שגריר בקהיר בין השנים 1996 ל-2001, "השלב הראשון היה הקמת הפרלמנט, שהוא הבסיס לדמוקרטיה. המוסלמים קיבלו כידוע רוב עצום של 75 אחוז. השלב השני היה צריך להיות ניסוח החוקה, אך הוא נכשל. בהתחלה הוקמה ועדה שתפקידה היה לנסח את החוקה, אך בית הדין פסל אותה בטענה שהיא לא מייצגת את העם, שכן 95 אחוז ממנה היו איסלמיסטים. השבוע הוקמה ועדה נוספת ובינתיים אין התקדמות בנושא הזה.

"השלב השלישי הוא כאמור הבחירות לנשיאות. זהו שלב חשוב ביותר כי במשך שנים ארוכות מצרים הייתה תחת משטר נשיאותי, שבמסגרתו הרכיב הנשיא את הממשלה ופיזר את הפרלמנט. החוקה החדשה הייתה אמורה להגדיר את סמכויותיו של הנשיא ושל הפרלמנט, אולם היא כאמור טרם גובשה. הבעיה המרכזית שבפניה עומדים אזרחי מצרים היא במי לבחור. הם מבינים שלא הצליחו לייצר מנהיג חדש עם חזון דמוקרטי וליברלי ולפיכך הם נאלצים לבחור 'בין סרטן לבין כולירע', כפי שהתבטא השבוע אחד הצעירים שהתראיינו לתקשורת המצרית".

מה עומד מאחורי החלטת בית הדין לחוקה אתמול לפזר את הפרלמנט ולפסול את החוק המונע משפיק להתמודד בבחירות?
"לבית הדין החוקתי היו כל הסיבות המשפטיות הנכונות לבטל את שני החוקים הללו. החוק שמטרתו הייתה למנוע מעומאר סלימאן ואחמד שפיק לרוץ לנשיאות הוא בלתי חוקתי ונקמני. החוק הקובע כי הפרלמנט יפוזר בוטל משום שגם הוא בלתי חוקתי: האחים המוסלמים מצאו פרצה בחוק הבחירות שבמסגרתה הם העמידו מועמדים שלהם במכסה של המועמדים העצמאיים המהווים שליש מחברי הפרלמנט. השליש הזה בוטל ויחד איתו הוחלט לפזר את הפרלמנט ולבטל את כל החוקים שהתקבלו עד כה.

"אין ספק שהמועצה הצבאית עומדת מאחורי ההחלטות של בית הדין החוקתי. שני הגופים הללו חששו מאד מכך שהאחים המוסלמים ישתלטו על מצרים וישליטו בה את השריעה. הצבא אמר לעצמו שהוא מוכן להסתכן כדי לבטל את החוקים הללו והוא מצא סיבות מצוינות כדי לבטלם. מצרים רבים מאשימים את הצבא בכך שהוא הכשיר את שפיק להתמודד לנשיאות, אך אין שום בעיה עם שפיק".

מהן ההשלכות של ההחלטות הללו?
"קודם כל, הצבא הודיע שהוא מחזיר לעצמו את סמכויות החקיקה שבעבר מסר לפרלמנט, משום שהפרלמנט אינו קיים. הצבא גם יפרסם בקרוב תוספת לחוקה הזמנית ויקים מועצה שתגבש את החוקה. השאלה היא האם בחודשים הבאים, אחרי בחירת הנשיא, הצבא ייתן אפשרות חקיקה מצומצמת לנשיא. זה כנראה הכיוון שאליו מצרים הולכת כעת. לא ברור גם אם הצבא ימסור את השלטון לנשיא הנבחר או שינסה להישאר במקומו עד שתהליך גיבוש החוקה יסתיים.

"אני מעריך גם ששפיק איבד רוח גבית בעקבות ההחלטה משום שרבים במצרים רואים בכך הפיכה צבאית נוספת. יש גם החושבים את ההיפך. אסור לשכוח, עם זאת, שהצבא החליט להתעמת עם האחים המוסלמים אחרי שהאחים המוסלמים עברו כל גבול בפרלמנט. בחוקים שהם קידמו הם הוכיחו שהם רוצים להשתלט על מצרים ולהשליט בה את השריעה. היה רצון מצד המערכת הצבאית והמשפטית לעצור את זה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
"בחירתו תביא להפגנות גדולות בקהיר". כרזה במצרים נגד מועמדותו של אחמד שפיק/רויטרס

"בפרלמנט כבר דנים בעונשים דוגמת סקילת נשים"

מה יקרה אם שפיק ינצח?
"שפיק הוא אדם מנוסה. הוא כיהן כשר, מפקד חיל האוויר, ראש ממשלה. הדבר הראשון שהוא מבטיח זה להשיב את היציבות והביטחון לרחובות. הרחוב המצרי פרוע. מוציאים אנשים ממכוניותיהם באמצע הכביש וגונבים אותן. אפילו חברי פרלמנט מוצאים בכוח ממכוניותיהם. לאחר מכן, הוא מבטיח לטפל במשבר הכלכלי. הבעיה של שפיק היא שהוא מסמל את המשטר הישן. רבים מאזרחי מצרים נמצאים בדילמה, כי הם מתקשים להצביע עבורו משום שהוא מייצג עבורם את מה שכבר היה".

"אני מעריך שאם שפיק ינצח, נראה הפגנות גדולות בכיכר תחריר שאותן יובילו אנשי האחים המוסלמים. הם גם אמרו שלא יכבדו את התוצאות אם שפיק ינצח. עם זאת, אני מעריך שלא תהיה להם ברירה ושהצבא יפזר אותם".

ומה יקרה אם מורסי ינצח?
"אם מורסי ינצח הוא יממש את מה שהוא חוזר ומבטיח כל הזמן - להקים מדינה איסלמית וליישם את השריעה. הוא מבטיח להתחלק בשלטון אבל הוא משקר. על פי אמונתם של האחים המוסלמים, הם רשאים לשקר כדי לקדם את האיסלם. הם הרי הבטיחו לא להציג מועמד לנשיאות ובסופו של דבר הם הציגו. הם משקרים ללא הרף כי מטרתם העליונה היא להגיע לשלטון. ללא ספק השריעה תיושם בצורה כזו או אחרת, כנראה בהדרגה. הרי כבר עכשיו דנים בפרלמנט בעונשים גופניים כגון כריתת יד וסקילת נשים, ואף דנים במתן חנינה לטרוריסטים האיסלמים".

"מודאג מהאפשרות שמורסי ייבחר"

האם יהיה קשר בין האחים המוסלמים לבין ישראל?
"לא יהיה שום קשר כזה. הם מעולם לא רצו לדבר עם ישראל. גם בתקופתי כשגריר לא היה שום קשר איתם. ברור שהם היו רוצים יחסים סבירים עם ארצות הברית אבל צריך לזכור שהאחים המוסלמים אינם פרגמטיים. הם מייצגים תנועה איסלמית קיצונית. אני מודאג מאד אם מורסי ייבחר. אני מעריך שהיחסים בין ישראל למצרים ידרדרו ויהיו ודאי בעיות קשות במצרים. האחים המוסלמים ינסו בכל מקרה ליישם את השריעה ותהיה לכך התנגדות רבה ברחוב. אני צופה שזה ישפיע על העולם הערבי משום שבחירה במורסי תיתן עידוד לאחים המוסלמים בכל העולם הערבי".

מי להערכתך ינצח?
"אני לא יודע ולא רוצה להעריך. אני מציע שנחכה עוד כמה ימים ונראה את התוצאות. איש הרי לא יודע שום דבר. הסקרים במצרים - כמו גם בכל העולם הערבי - אינם נכונים. אנשים שם לא אומרים אמת, חברות בלתי-מנוסות עורכות את הסקרים, והתברר גם שכל מה שהעריכו לפני הסיבוב הראשון התהפך לגמרי במציאות".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully