וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור הצבעה נמוך במצרים: "כבר לא משנה מי ינצח"

ניר יהב

17.6.2012 / 16:53

הבחירות לנשיאות מסתיימות בעצלתיים: רבים ויתרו על הזכות להכריע בין שפיק למורסי השנואים. גם מי שהצביע, עשה זאת בלי חשק: "נשלים מה שהתחלנו, ונבקש מאללה שהמצב ישתפר"

היום השני והאחרון של הסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות מצרים עובר היום (ראשון) בעצלתיים, ועד כה נרשם שיעור הצבעה יחסית נמוך. לאחר שאתמול דווח על שיעור הצבעה של 28%, היום קיוותה ועדת הבחירות המרכזית שהמצב יהיה טוב יותר והיענות הבוחרים תגבר - אך לעת עתה, לא נרשמת התלהבות. "שיעור ההצבעה נמוך מכפי שציפינו", הודו בחדר המבצעים המנהל את אירועי יום הבחירות, שם כבר מבינים שהם יהיו כנראה אפילו נמוכים יותר משיעור ההצבעה שנרשם בסיבוב הראשון - מעט יותר מ-46%.

רוב הבוחרים, כך נראה, מגיעים לקלפיות מתוך הכרח ולא מתוך בחירה. עבור רבים מהם, הבחירה בין אחמד שפיק לבין מוחמד מורסי - ששניהם יחד קיבלו בקושי מחצית מהקולות בסיבוב הראשון - היא קשה עד בלתי-אפשרית: הם אינם רוצים את שפיק משום שהוא מייצג את המשטר הישן, ומצד שני הם אינם רוצים את מורסי, נציג תנועת האחים המוסלמים, משום שהם חוששים מהפיכתה של מצרים למדינה דתית. עוד רבים ככל הנראה בחרו להחרים את הבחירות במחאה על הדרמה הפוליטית של הימים האחרונים ופיזור הפרלמנט בידי המועצה הצבאית העליונה, בעקבות החלטת בית המשפט בנושא.

הצבעה ביום השני של הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים, 17 ביוני 2012. רויטרס
תעמולה מתקלפת של שני המועמדים, היום בקהיר/רויטרס

במטותיהם של שני המועמדים לנשיאות, בינתיים, מאשימים אחד הצד השני בזיופי קולות, קניית קולות, מתן שוחד ושימוש אסור בתעמולה. בחלק מהמקרים דווח על הודעות טקסט שנשלחו לבוחרים ובהן נכתב כי מי שבוחר באחמד שפיק הוא "כופר". עוד דווח על אנשים שמתו ושמותיהם הופיעו ברשימות הבוחרים.

"שלא נהפוך לבדיחה בעיני העולם"

אזרחים רבים מביעים ייאוש רב מהמצב שאליו נקלעה מצרים וטוענים כי הם לא מאמינים שהנשיא הבא יוכל לשפר את המצב וכי איבדו מההתלהבות הראשונית שאחזה בהם בתחילת המהפכה. ובכל זאת, רבים אומרים כי אין ברירה אלא ללכת ולהצביע. "הלכתי להצביע בלי שממש משנה לי מי ינצח או מי טוב יותר", אמר לאחד מאתרי החדשות עבד אל-חמיד, בן 65 מקהיר. "אף אחד לא מרוצה מהמצב שאליו נקלענו, אבל צריך להשלים את מה שהתחלנו כדי שלא נהפוך לבדיחה בעיני כל העולם".

כמאל, 55, הוסיף: "כולם איבדו מההתלהבות והרצון ללכת להצביע. זה לא משום שהם חוששים שהקולות שלהם יזויפו, אלא משום שאף אחד מהמועמדים לא מתאים להנהיג את מצרים. עם זאת, החרמת הבחירות איננה פתרון ופסילת הקול גם כן אינה הפתרון. עדיף לכולנו שנשתתף בבחירות ונבקש מאללה שהמצב ישתפר".

בשיחה עם וואלה! חדשות, הסבירו היום גורמים מצריים החשש מפני מהפכה איסלמית מניע רבים להצביע עבור שפיק, גם אם אינם תומכים בו - בבחינת הרע במיעוטו: "רבים מעדיפים להצביע עבור שפיק כי הוא ישמור על אופייה האזרחי של המדינה. אפילו אם הם היו בעד המהפכה". עם זאת, מעריכים הגורמים כי אם שפיק ינצח, יפרצו לבטח הפגנות-ענק במחאה נגד המועצה הצבאית - שעשתה "יד אחת" עם המועמד המוזהה עמה והשיבה את המשטר הישן.

אם וכאשר תפרוץ מחאה כזו, יובילו אותה לבטח האחים המוסלמים. סגן מנהיג התנועה, חיירת שאטר (שהיה מועמדה לנשיאות עד לפסילתו והחלפתו במורסי), איים אתמול במפורש באלימות. "יפרצו מהומות אם שפיק ינצח", אמר בראיון ל"וושינגטון פוסט". "אם שפיק ינצח, המהפכה הבאה במצרים עלולה להיות פחות שקטה והרבה יותר אלימה".

עוד בנושא:
בין יריות לאדישות: מצרים נכנסת ליום בחירות שני
יום הבחירות הראשון: אדישות, החרמה ועימותים
השגריר בקהיר לשעבר: "הצבא חושש מהאחים המוסלמים"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הצבעה ביום השני של הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים, 17 ביוני 2012. רויטרס
קלפי בקהיר, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully