וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום השיחות: אחמדינג'ד מציע פשרה, על דעת חמינאי?

יוסי מלמן ומשה-חי הגיגת

18.6.2012 / 10:58

נשיא אירן הודיע כי יסכים לדון בהפסקת העשרת אורניום ל-20%, תמורת קבלת דלק גרעיני - הסדר לו הסכים כבר ב-2009, אך אז הוא סוכל על ידי המנהיג העליון. ומה יהיה הפעם?

במוסקבה בירת רוסיה התכנסו הבוקר (שני) צוותי המו"מ של אירן ומעצמות המערב, לסיבוב שלישי בתוך חודשיים של מו"מ על עתיד תוכנית הגרעין האירנית. ערב פתיחת השיחות, הביע נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, נכונות להגיע לפשרה עם המערב. בדברים שהתפרסמו אמש באתר הרשמי של הנשיא, צוטט אחמדינג'ד באומרו כי אירן "תהיה מוכנה לדון" בהפסקת העשרת האורניום בשטחה לרמה גבוהה של 20% - אחת הדרישות המרכזיות של מעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארצות הבירת, רוסיה, בין בריטניה וצרפת - ולצדן גרמניה). זאת, אם תקבל בתמורה את האורניום המועשר ברמה זו, הדרוש לה לכור המחקרי בטהרן, המשמש לייצור איזוטופים לצרכים רפואיים.

"בניית האמון היא עניין לשני הצדדים, ויש לראות מה יהיו פעולותיהם של אלו הדנים אל מול אירן, ואם יהיו צעדים חיוביים בעניין זה", צוטט אחמדינג'ד. "אנחנו תמיד היינו ונהיה מוכנים לשתף פעולה, ואנחנו מקווים שבשיחות מוסקבה נצפה בצעדים חיוביים". בעניין התמורה להפסקת ההעשרה, אמר הנשיא כי "גם כיום, אילו הם (האירופאים - מח"ה) יבטיחו כי הם יספקו את הדלק (המועשר - מח"ה) ל-20% עבור הכורים של אירן, לא תהיה לנו שום בעיה".

עוד כותרות מאירן:
אירן עם הגב לקיר: סבב שיחות שלישי בחודשיים
אירן מאיימת: "התערבות בסוריה תתנקם בתל אביב ובוושינגטון"
אירן: "נעצרו מתנקשים במדעני גרעין, נשכרו על ידי ישראל"
אחמדינג'ד: אפרוש מהחיים הפוליטיים בסוף 2013

ראש צוות המשא ומתן של אירן לשיחות הגרעין, סעד ג'לילי, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. בגדד, מאי 2012. רויטרס
האיש של חמינאי. ג'לילי/רויטרס

דבריו של אחמדינג'ד, לפי הדיווח, נאמרו בראיון שהעניק לפני מספר ימים לעיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" (בו הכריז בין היתר על כוונתו לפרוש מהפוליטיקה בשנה הבאה), אולם לא פורסמו במקור על ידי העיתון, ככל הנראה משום שמדובר בעמדה ידועה ומוכרת של אחמדינג'ד, ואין בה חדש. למעשה, הנשיא האירני כבר הסכים להסדר דומה עם המערב ב-2009, בשיחות בז'נבה (אז אף דובר על הפסקת ההעשרה כולה, גם לרמה של 3.5%), אולם ההסכם סוכל אז בסופו של דבר על ידי המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי.

לא ברור אם אותו הסדר בדיוק מלפני שלוש שנים הוא זה שמונח כעת על שולחן המו"מ במוסקבה, אולם חשוב להבהיר כי ראש המשלחת האירנית לשיחות הללו, סעיד ג'לילי, הוא יועצו האישי של חמינאי ומייצג את עמדתו. אחמדינג'ד, מנגד, מצוי בסוף דרכו הפוליטית לאחר שסר חינו בעיני המנהיג ונאמניו ואנשיו ספגו באחרונה תבוסה בבחירות לפרלמנט, ולכן השפעתו כיום על מדיניות החוץ האירנית היא מועטה.

שיחות הגרעין בין אירן למעצמות ה"5+1", בגדד, 23 במאי 2012. רויטרס
המעצמות לא יוותרו על רוב הסנקציות. סבב השיחות הקודם בבגדד/רויטרס

עמדת המעצמות הרשמית, לקראת פתיחת השיחות, היא שאירן צריכה להפסיק את כל פעולות ההעשרה, בין אם 20% ובין אם 3.5%, להוציא את האורניום המעושר לרמה של 20% מתחומה (ברשותה כיום כ-150 ק"ג) ולסגור את המתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בפורדו, ליד העיר קום - אבל לא מן הנמנע שכדי להשיג הסכם, הן יסתפקו גם בהפסקת ההעשרה ל-20% בלבד. בתמורה, מוכנות המעצמות להסיר חלקית את העיצומים הבינלאומיים המוטלים על אירן, אך את הסנקציות המשמעותיות יותר, בהן חרם הנפט האירופי והניתוק ממערכת סליקת הכספים הבינלאומית "סוויפט", הן מתנות בתקופת המתנה שבמהלכה ייבחן אם האירנים עומדים בהסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully