וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לתומכי החילוץ ביוון: "נשארים בגוש האירו"

18.6.2012 / 6:17

מפלגת הימין-מרכז ניצחה בבחירות לפרלמנט באתונה. מנהיגה, אנטוניס סמארס: "ניצחון לכל אירופה". מרקל בירכה: "מאמינה שיוון תעמוד בהבטחותיה". הניאו-נאצים שיחזרו הישגם

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

מפלגת הימין-מרכז היוונית, "הדמוקרטיה החדשה", התומכת בהסכם החילוץ של האיחוד האירופי, ניצחה בבחירות לפרלמנט באתונה לאחר קרב עיקש, ובכך צפויה להביא להישארותה של יוון בגוש האירו - כך עולה (שני) מנתוני ספירת 99% מהקלפיות במדינה. מפלגתו הזוכה של אנטוניו סמאראס קיבלה 29.6% מהקולות, שהביאו אותו לשחרור ההצהרה: "מדובר בניצחון לאירופה כולה".

הכרעה גורלית באתונה - עוד כותרות:
הקלפיות נפתחו: גורלה של אירופה בידי אזרחי יוון
מה יקרה לשוק אחרי הבחירות ביוון - 4 תרחישים
צפו: דובר הניאו-נאצים ביוון היכה אישה בשידור

אנטוניס סמארס, מנהיד מפלגת "הדמוקרטיה החדשה", חוגג ניצחון בבחירות לפרלמנט של יוון, 18 ביוני 2012. רויטרס
סמארס ומפלגתו חוגגים ניצחון, הלילה באתונה/רויטרס

המדגמים שפורסמו אמש הצביעו על קרב צמוד בין ה"דמוקרטיה החדשה" למפלגת השמאל "סיריזה", אך משפורסמו נתוני ספירת שני שלישים מהקלפיות, נאלץ גם מנהיג מפלגת השמאל, אלכסיס ציפראס, לברך את הזוכה ולהודות בהפסד מפלגתו. "סיריזה" צפויה לאייש 71 מושבים בפרלמנט, בעוד ש"הדמוקרטיה החדשה" זכתה ב-129 מהם.

בהודעת הבית הלבן נמסר כי ארצות הברית מברכת את אזרחי יוון על עמידתם במערכת בחירות בזמנים קשים. בהמשך ההודעה קראה ארצות הברית קוראת ליוון להקים ממשלה במהירות שתקדם את התהליך הכלכלי.

מדגמים של תוצאות הבחירות החוזרות ביוון, 17 ביוני 2012. רויטרס
מדגמי הבחירות הראשוניים שפורסמו אמש עוד העידו על שוויון כמעט מוחלט. בינתיים הם התעדכנו לטובת "הדמוקרטיה החדשה"/רויטרס

אל המברכים הצטרפה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שקיימה שיחה טלפונית עם סמאראס ובה אמרה כי "מאמינה שיוון תעמוד בהתחייבויותה לאירופה", תוך שהיא מכוונת באופן ברור לתמיכתו של ראש מפלגת הימין-מרכז בהישארותה של יוון בגוש האירו והחלת תוכנית הצנע במדינה, להבדיל ממפלגת השמאל המתנגדת לתוכנית החילוץ האירופית.

המפלגה הניאו-נאצית, "השחר המוזהב", זכתה על פי המדגם בכ-7% מהקולות, תוצאה דומה לזו שהשיגה בבחירות הקודמות. שהתקיים בתחילת חודש מאי.

בעקבות תוצאות הבחירות המסתמנות, נסחר היורו בעליות שערים בולטות, עם פתיחת המסחר הלילה בבורסות אסיה. שוויו של היורו עמד בפתח המסחר על 1.27 דולרים ו-100.70 ין, לעומת 1.26 דולרים ו-99.4 ין ביום שישי.

מסתמנת קואליציה של 159 מושבים

הבחירות נערכו במדינה בפעם השנייה בתוך חודש וחצי, לאחר שבמגעים הקואליציוניים שהתקיימו בתום הבחירות שנערכו בתחילת החודש שעבר, לא הצליחה אף אחת משלוש המפלגות הגדולות להקים ממשלה. גם הפעם, תקבל המפלגה הגדולה ביותר את הזכות לנסות ולהרכיב ממשלה ראשונה, ויוקצבו לה לשם כך שלושה ימים. לאחר מכן תעבור המשימה למפלגה הבאה בתור, וכן הלאה. הקרב עם המקום הראשון, עם זאת, הוא קריטי - שכן המפלגה שתקבל את מירב הקולות תזכה ל"בונוס" של עוד 50 מושבים (מתוך 300), שיהיו כנראה שובר השוויון שיאפשר הקמת ממשלה.

נכון לעכשיו, אם תוצאות המדגמים יתאמתו (בבחירות הקודמות ניבאו המדגמים את תוצאות האמת באופן כמעט מושלם), נראה כי לפי מניין הקולות המסתמן, יוכלו "הדמוקרטיה החדשה" ו"פאסוק" - ששתיהן כבר הסכימו לחילוץ האירופי - להקים יחד קואליציית-מרכז שתתבסס על 159 המושבים להן זכו יחד (בתוספת ה"בונוס"). ממשלה כזו תוכל להמשיך ולהוביל את מדיניות הצנע הכלכלית שהכתיב ליוון האיחוד האירופי, ולהשאיר בחיים את הסכם החילוץ שנחתם בין יוון לאיחוד, בסך 130 מיליארד אירו.

קלפי ביום הבחירות החוזרות לפרלמנט של יוון, אתונה, 17 ביוני 2012. רויטרס
קלפי באתונה, אתמול/רויטרס

מנגד, אם בסופו של דבר תהיה בכל זאת "סיריזה" הרדיקלית, בראשותו של אלכסיס ציפראס הכריזמטי בן ה-37, זו שתצליח להרכיב ממשלה - יהיו לכך ככל הנראה השלכות מרחיקות לכת על מעמדה של יוון כחברה באיחוד האירופי. מפלגת השמאל הרדיקלית, שתנסה להקים קואליציה עם עוד מספר מפלגות קטנות, מתנגדת להסכם החילוץ ודורשת לפתוח את סעיפיו למו"מ מחודש - דרישה שבבריסל ובברלין לא מוכנים לקבל. ניצחון של המפלגה, לפיכך, עשוי לסמן את סוף דרכה של יוון כחברה בגוש מטבע האירו - מצב שעלול, להערכת כמה כלכלניים, לסחוף את הכלכלה העולמית כולה לתוהו-ובוהו.

דגלי יוון והאיחוד האירופי על רקע האקרופוליס באתונה ביום הבחיורת, 17 ביוני 2012. רויטרס
איך ייגמר הרומן הזה? דגלי יוון והאיחוד האירופי על רקע האקרופוליס באתונה, היום/רויטרס

(עדכון ראשון: 20:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully