וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מועצת הביטחון לא תגבה התערבות צבאית במאלי"

16.6.2012 / 6:17

על אף נחישותן של מדינות מערב אפריקה להציל את מאלי מידי הקיצוניים שהשתלטו עליה לאחר ההפיכה הצבאית שאירעה בה השנה, באו"ם ספקנים: "זה מגוחך, הם לא יעמדו בזה"

מועצת הביטחון של האו"ם לא תיענה לבקשת האיחוד האפריקאי לגבות התערבות צבאית במאלי, אשר מאז ההפיכה שאירעה בה נשלטת ברובה על ידי קבוצות מורדים וקיצונים איסלמיים – כך אמרו אמש (שישי) גורמים דיפלומטיים. "ייקח זמן מה עד שהמועצה תהיה בעמדה שתאפשר לה לאשר התערבות צבאית במאלי", אמר גורם במועצה, שביקש שלא להתראיין בשמו. "זה לא שאנחנו מתנגדים למהלך, אלא שישנן עדיין שאלות רבות לגבי כיצד ניתן לבצע אותו".

הקמת מדינת אזוואד בצפון מאלי 5 באפריל 2012. רויטרס
"הם חבר'ה קשוחים". מורד משבט הטוארג בטימבקטו/רויטרס

מאלי, שבעבר נחשבה דוגמא לדמוקרטיה למופת בלב אפריקה, עברה הפיכה צבאית קשה בחודש מרץ האחרון. החונטה הצבאית במאלי השתלטה על המדינה בטענה שהממשלה לא עושה די על מנת להתמודד עם המורדים בצפון, אולם ההפיכה רק החמירה את המצב: בהיעדר הנהגה חלופית, נפלו כשני שליש משטח המדינה לידיהם של המורדים משבט הטוארג – שבחודש אפריל אף הכריזו על שטח בצפון המדינה כעל מדינה עצמאית, אשר לא זכתה להכרה מצד העולם. לצד השבט מעורבים במהומות גם גורמים איסלמיים קיצוניים, שעוררו בקרב מנהיגי המערב את החשש כי מאלי תהפוך ל"אפגניסטן של מערב אפריקה".

התומכות העיקריות: "צרפת, מרוקו וטוגו"

איחוד ה-ECOWAS, "הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה", ציין כי בכוונתו לארגן התערבות צבאית במאלי – אולם רק בתמיכת האו"ם. אתמול ביקש האיחוד האפריקאי ממועצת הביטחון של האו"ם לגבות התערבות שכזו, בקשה שכאמור צפויה להיענות בשלילה.

בתחילת השבוע נפגשו גורמי מועצת הביטחון עם חברי מועצת השלום והביטחון של האיחוד האפריקאי, ובתום הפגישה פרסמו הצהרה שלא סיפקה "אור ירוק" לתקיפה במאלי, בה רק נאמר כי "שני הארגונים שלנו מעריכים את מאמצי ה- ECOWASלחקור אפשרויות שעשויות להשיב את השלום והביטחון למאלי תוך שמירת שלמותה הטריטוריאלית". בפגישה נוספת שערך האיחוד האירופי עם מועצת הביטחון של האו"ם, נאמר כי המערב זקוק לפרטים נוספים על תכנית התקיפה על מנת לתמוך בה.

בין היתר עלתה שאלת המשאבים של מדינות אפריקה למלחמה, כולל חיילים, נשק ומימון כספי. "אין להם כלום", אמר דיפלומט במועצת הביטחון. "זה מגוחך". גורם נוסף הביע חשש כי הארגון לא מיומן מספיק להתמודדות עם המורדים משבט הטוארג והפעילים האיסלמיים בצפון, המזוהים עם ארגון הטרור אל-קאעדה. "החב'רה בצפון הם קשוחים, אני לא בטוח שהם יעמדו בזה".

לדברי גורמים באו"ם, מתוך 15 המדינות במועצת הביטחון, התומכות הנחושות ביותר בתקיפה הן צרפת, מרוקו וטוגו, כאשר היתר ספקניות למדי. עם זאת, מארגון מדינות מערב אפריקה נמסר כי "עד כה, עמדת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא התקיפה במאלי היא מאוד, מאוד חיובית". עוד נמסר כי שיחות בנושא התקיפה נמצאות כעת "בשלבי תכנון", אולם הארגון עדיין שואף לקבלת "החלטה רשמית של המועצה שתתן לגיטימציה לתקיפה". כמו כן ציין הארגון כי בקרוב תארח חוף השנהב ועידה לתכנון אסטרטגיית התקיפה, שתכלול נציגים מארצות הברית, צרפת והאו"ם. יש לציין כי בעבר כבר הוביל ארגון ECOWAS התערבות צבאית, עקב העימותים במדינות ליבריה וסיירה לאון.

ההפיכה הצבאית במאלי - כותרות נוספות
סוף ההפיכה במאלי: "שלטון אזרחי - בתוך ימים"
צפון מאלי: הוכרזה הפסקת אש - והוקמה מדינה חדשה
בעקבות ההפיכה: שכנותיה של מאלי סגרו את הגבולות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully