וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף ההפיכה במאלי: "שלטון אזרחי - בתוך ימים"

כשבועיים לאחר שתפסו את השלטון כדי הגביר את הלחימה נגד המורדים, הבינו ראשי החונטה כי בפועל רק גרמו נזק למטרה הזו - וסיכמו עם הנשיא המודח להעביר השלטון ליו"ר הפרלמנט

מנהיגי החונטה הצבאית שהובילו את ההפיכה במאלי לא ציפו שכך יתפתחו פני הדברים - אולם כשבועיים בלבד לאחר שתפסו את השלטון בכוח, נאלצו להודיע כי יוותרו עליו בתוך ימים וישיבו אותו לשליטה אזרחית. במסגרת עסקה שנרקמה בימים האחרונים בין החונטה לבין הנשיא המודח, בתיווך מדינות מערב אפריקה השכנות, הגיש אתמול (ראשון) הנשיא המודח, אמדו טומני טורה, מכתב התפטרות רשמי, במקביל להודעה על העברת השלטון, ומנהיגי ההפיכה קיבלו הבטחה להגנה מפני העמדה לדין בעתיד. יו"ר "האסיפה הלאומית" (הפרלמנט) במאלי, דינוקונדה טראורה, הוכרז כנשיא הזמני עד לכינון בחירות חדשות.

המשבר במאלי - עדכונים אחרונים:
צפון מאלי: הוכרזה הפסקת אש - והוקמה מדינה חדשה
בעקבות ההפיכה: שכנותיה של מאלי סגרו את הגבולות
הפיכה במאלי: עריקים מהצבא השתלטו על ארמון הנשיא

1-	נשיא מאלי אמדו טומני טורה, בפגישה עם שר החוץ של בורקינה פאסו, הגיש מכתב התפטרות אפריל 2012. רויטרס
"עושה זאת מתוך אהבה למדינה שלי". הנשיא אמדו טומני טורה, מודיע על התפטרותו לשר החוץ של בורקינה פאסו, המתווך בסכסוך/רויטרס

"זהו רצון הוועדה, להעביר את השלטון במהירות", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס מפקד ההפיכה, הקפטן אמדו סנוגו, בראיון שנערך בבירה במקו, שהפכה להיות מקום שלטונו למשך שבועיים. "בימים הקרובים אתם תראו ראש ממשלה וממשלה במקומה". העסקה סוכמה בסוף השבוע האחרון, לאחר משא ומתן קדחתני ולחץ בינלאומי גובר על מאלי, שכלל סנקציות כלכליות חריפות וסגירת גבולות המדינה, החסרה גישה לים.

לפי ההסכם, מרגע שיושבע טראורה כנשיא זמני, יוקצבו לו 40 ימים לעריכת בחירות כלליות במדינה. הנשיא המתפטר טורה, שנמצא במחבוא מאז ההפיכה, ציין כי הוא מגיש את התפטרותו מרצונו החופשי. "אני עושה זאת ללא לחץ המופעל עלי, באמונה שלמה, ומתוך אהבה למדינה שלי", אמר.

שתי קבוצות מורדים בצפון

נראה כי המניע המרכזי לחתימה על ההסכם הוא הצורך להתמודד עם כוחות מורדים משבט הטוארג. מטרתה של ההפיכה מלכתחילה הייתה האשמות הצבא כי הממשלה לא עושה מספיק בכדי לדכא את המרד בצפון, אולם הפלת השלטון רק השיגה את המטרה ההפוכה: מאז ההפיכה, כבשו המורדים כמחצית מן המדינה, והכריזו על הקמת המדינה העצמאית "אזוואד" בצפון מאלי.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
2-	מפקד החונטה הצבאית שביצעה את ההפיכה במאלי, קפטן אחמדו סנוגו, מודיע כי הוא מתחייב להחזיר את השלטון אפריל 2012. רויטרס
"בימים הקרובים אתם תראו ראש ממשלה וממשלה במקומה". מפקד החונטה הצבאית הקפטן אמדו סנוגו/רויטרס

על פי הדיווחים, המורדים משתפים פעולה עם קבוצות איסלמיות בעלות קשרים לאל-קאעדה. שתי קבוצות מרכזיות עומדות מאחורי המרד בצפון: התנועה הלאומית לשחרור אזוואד (MLNA), תנועה חילונית המורכבת מבני שבט הטוארג שלחמו לצד כוחותיו של מועמר קדאפי בזמן המהפכה בלוב, ו"אנסאר א-דין", תנועה איסלמית, שהכריזה על .

ואכן, גם הנשיא הזמני טראורה מתמקד בדבריו במורדי הטוארג. ביום שבת האחרון ציין כי השבת הסדר למוסדות המדינה ו"טיפול בבעיה הזו בצפון" תימצא בראש סדר העדיפויות שלו. "המטרה שלנו היא שמירה על השלמות הטריטוריאלית והקידום הפרויקט הדמוקרטי שלנו", הוא הוסיף בראיון שערך בבורקינה פאסו השכנה, אליה נמלט מיד לאחר ההפיכה. הכרזת המורדים על הקמת מדינה עצמאית בשם "אזוואד", והדיווחים כי חוקי השריעה האיסלמיים הוחלו במספר ערים שבשליטתם, מעוררים חשש במדינות הסמוכות להתפתחות אוטונומיות בדלניות דומות בשטחיהם.

דאגה מ"אפגניסטן" חדשה

גם בזירה הבינלאומית הביעו דאגה לנוכח מה שעלול להסתמן כ"אפגניסטן" חדשה כפי שהייתה בימי שלטון הטליבן. צרפת, האיחוד האפריקאי, ארצות הברית ואלג'יריה כבר הספיקו להצהיר על התנגדותן למדינה החדשה שעליה הכריזו המורדים, ועד עתה, אף גורם משמעותי לא הכיר ב"אזוואד".

הקמת מדינת אזוואד בצפון מאלי 5 באפריל 2012. רויטרס
מורד משבט הטוארג בטימבקטו/רויטרס

"הצבא עדיין צריך עזרה בלוגיסטיקה ותמיכה אווירית כדי לפתור את הבעיה בצפון, אולם לא לסיוע קרקעי", אמר סנוגו, המתנגד לכניסת כוחות קרקעיים זרים למדינה. מדינות כמו ניגריה וחוף השנהב כבר החלו לתכנן כוח התערבות של כ-3,000 חיילים, שמטרתו להשיב את הסדר החוקתי במאלי ולעצור את התקדמות המורדים.

גם צרפת, שמאלי הייתה בעבר מושבה שלה, בירכה על ההסכם והציעה עזרה לוגיסטית לכוחות, אולם בהודעה שפרסמם משרד החוץ הצרפתי צויין גם כי לא ייתכן פתרון צבאי בלבד לעימות עם המורדים, ואף כי חלק מטענותיהם של שבט הטוארג כנגד האליטה השלטת בבירה במקו - מוצדקות.

בתוך כך, משרד החוץ האמריקני הוציע אזהרת מסע חדשה וחריפה במיוחד למאלי, בשל המרד המתמשך בצפון והאיומים לחטוף אזרחים מערביים. "המצב במדינה ממשיך להיות נזיל ובלתי צפוי", נאמר בהודעה. מאלי נחשבה ליעד תיירותי מבוקש, במיוחד העיר העתיקה טימבוקטו, שנכבשה על ידי המורדים בשבוע האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully