וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההפיכה: שכנותיה של מאלי סגרו את הגבולות

3.4.2012 / 3:43

החונטה הצבאית שהשתלטה על המדינה האפריקאית סופגת אש מכל הכיוונים - ארגון כלכלי אזורי ניתק אותה מבחינה כלכלית, והמורדים משתלטים על ערי הצפון. "תקפו בתי חולים ובארים"

כשבועיים אחרי ההפיכה במדינה, שכנותיה של מאלי הגיעו הלילה (שלישי) להסכמה לסגור את גבולותיהן עם המדינה המערב אפריקאית, כחלק משורת סנקציות שמטרתן לאלץ את מובילי ההפיכה לעזוב את השלטון. כמו כן, הודיעו מנהיגות הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) כי בכוונתן להפעיל את כוח הכוננות הצבאי של האזור במדינה.

"כל הצעדים הדיפלומטיים, הכלכליים והאחרים יופעלו החל מהיום ויישארו בתוקף עד להשבת הסדר החוקתי במדינה", אמר נשיא חוף השנהב, אלסאן אואטרה, בתום פסגה של המנהיגים בסנגל. משמעות סגירת הגבולות היא חסימת הכלכלה של מאלי, כורת הזהב השלישית בגודלה באפריקה, על ידי ניתוקה מהנפט המיובא בה היא תלויה.

אנשי החונטה הצבאית מכריזים על הפיכה צבאית במאלי בשידור בטלוויזיה הממלכתית, 22 במרץ 2012. רויטרס
אנשי החונטה הצבאית הכריזו על ההפיכה בשידור חי ב-22 במרץ/רויטרס

כמו כן, במסגרת הסנקציות, יימנע ממאלי מימון מהבנק המרכזי האזורי, ה- BCEA, אשר מנהל את הזרמת הכספים באזור מערב אפריקה, ועל פרטים בחונטה הצבאית יוטלו איסורי נסיעה ויוקפאו נכסיהם. תושבים ברחובות הבירה במאקו הביעו חשש מהאמברגו הצפוי: "זה קצת מחמיר, משום שהחונטה לא סירבה לסגת. הדבר יפגע בתושביה הפשוטים של מאלי", אמר יאיא קיין, תושב המדינה בן 31.

לדברי אואטרה, המפקדים הצבאיים בקהילה ידונו בהמשך השבוע על האופן שבו "יפעילו" את כוח הכוננות, אולם לא ציין מתי בכוונתם לפרוס את החיילים, ותחת איזו סמכות יעשו זאת. "אנו קוראים לארגון החמוש לעצור את ההתקדמות שלו לעבר הדרום", הוסיף.

החונטה שהשתלטה על המדינה הודיעה כי היא מוכנה להיוועץ עם הציבור בנוגע להעברת הסמכויות, אולם אמרה כי העדיפות הראשונה היא המאבק נגד המורדים, שמטרתם להשיג עצמאות באזור המדברי בצפון המדינה. "החונטה רוצה להדגיש שהדבר החשוב ביותר כרגע הוא שלמות טריטוריאלית", נמסר בהודעה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית.

המטרה המוצהרת של ההפיכה, שבוצעה על ידי חיילים שערקו משורות הצבא, הייתה להעניק לצבא יותר כוח להתמודד עם המרד במדינה, שנמשך כבר כחודשיים, אולם המהלך השיג תוצאה הפוכה, וחיזק את המורדים במאבקם.

האיסלמיסטים מפעילים את חוק השריעה בצפון

במקביל לצעדים מצד המדינות השכנות, פעילים איסלמים מקומיים, אשר סייעו לתנועת המורדים הבדלנים שהשתלטה על ערים בצפון המדינה במהלך סוף השבוע, החלו על פי תושבים מקומיים לאכוף את חוק השריעה, החוק המוסלמי, באזור.

תושבים בעיר טימבקטו סיפרו כי פעילים מקומיים של ארגון אנסר דין, המקושר לארגון המורדים שהשתלט על העיר ביום ראשון האחרון, השיגו כעת שליטה מלאה עליה, ואמרו כי ישליטו את החוק המוסלמי. בעיר הצפונית גאו, המקומיים סיפרו כי פעילים איסלמים בזזו בארים ובתי מלון שהגישו אלכוהול. בקידל, העיר השלישית בגודלה באזור, סיפר תושב כי חל איסור על השמעת מוסיקה ברדיו, ועל לבישת בגדים בסגנון מערבי.

בעיר גאו, המזון הדלק והתרופות כבר החלו לאזול. האזור סבל עוד מלפני כך ממחסור בשל מיעוט גשמים ובשל הלחימה בחודשים האחרונים. על פי אחד מתושבי גאו, הארגון האיסלמי והבדלנים בזזו גם מחסנים של ארגוני סיוע. "הם השמידו הכל, כולל תקיפה של בית החולים", סיפר התושב. "הדתיים – האנסר דין, תקפו בתי מלון ומועדוני לילה. מקומות מסוג זה מנוגדים לדת שלהם". ארגון סיוע מקומי מסר כי למעלה מ-200 אלף תושבי מאלי נמלטו מבתיהם מאז חודש ינואר, כמחציתם נמלטו למדינות השכנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully