וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 זרים נעצרו אתמול; "הם עוצרים גם חולים"

רשות האוכלוסין וההגירה ממשיכה במבצע "חוזרים הביתה", במהלכו נעצרו עד כה למעלה מ-200 זרים, רובם מדרום סודן. רופאים לזכויות אדם: "אי אפשר להחזיר את האנשים האלה למוות"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק)

כ-100 שוהים בלתי חוקיים נעצרו במהלך אתמול (שלישי), כך עולה מנתוני רשות האוכלוסין וההגירה. במקביל, כ-300 בקשות הוגשו ליציאה מרצון. בימים ראשון ושני נעצרו 140 אזרחי דרום סודן, לאחר שבסוף השבוע נתן בית המשפט המחוזי בירושלים היתר לגרש את אזרחי המדינה למולדתם, עם דחיית העתירה נגד הגירוש.

מעצרים של סודנים בדרום תל אביב, יוני 2012. יותם רונן
"אף אחד לא צריך להסכים שיגורשו למקום שאין בו טיפול רפואי"/יותם רונן

שחר שוהם, מנהלת מחלקת מהגרים ב"רופאים לזכויות אדם", אמרה לוואלה! חדשות כי "אחרי שהוחלט על הגירוש, במקום לפעול באופן הוגן, במקום לאפשר לאנשים להיפרד מחברים שלהם, לעזוב את המשפחה – החל מסע ציד פרוע ומטופלים שלנו נעצרו, אנחנו רואים מצב מאוד קשה בשטח".

שוהם סיפרה: "הייתה אצלנו אישה עם מפרצת במוח, שהייתה בדרכה להגיש בקשה למניעת גירוש מטעמים רפואיים - ונעצרה בדרך להגיש את הבקשה. אם היא תחזור למדינה שלה, רופאים קובעים בבירור שדינה מוות". לדברי שוהם, "אי אפשר להחזיר את האנשים האלה למוות. אני לא מוכנה לחיות בחברה כזאת, רופאים שמתנדבים פה לא מוכנים ואף אחד לא צריך להסכים לזה שאנשים יגורשו, בידיעה שאין טיפול רפואי במקום שהם מגורשים אליו".

מעצרים של סודנים בדרום תל אביב, יוני 2012. יותם רונן
"אין טיפול רפואי במקום שהם מגורשים אליו". תל אביב/יותם רונן

ד"ר עידו לוריא, מנהל המרפאה הפתוחה לפליטים ומהגרי עבודה, אמר כי "אני חושב שבכלל בישראל יש איזשהו מטען שלילי נגד ארגוני זכויות אדם, אבל בשבועות האחרונים אני מרגיש אישית שנהפכנו לשק חבטות של פוליטיקאים, מטרה מסומנת היטב". לדבריו, "התבטאויות כמו של חבר הכננסת דני דנון, שאמר שבגלל ארגוני זכויות אדם וארגוני השמאל אונסים נערות בדרום תל אביב, הן אמירות ששמות מטרה לאלימות על ידי חמומי מוח. אחרי זה יגידו שזה קומץ של מתפרעים, אבל זה יוצר תחושה קשה אצל אנשים שבסך הכל באים להתנדב".

"רוצים לחזור - אבל בצורה מכובדת"

בראיון לוואלה! חדשות סיפרו נציגי הקהילה הדרום סודנית בעיר ערד, כי בעקבות המעצרים באילת ובתל אביב, החליטו מרביתם לחתום על טפסי עזיבה מרצון. חברי הקהילה, אשר מונה כמה מאות בני אדם, רובם מועסקים בבתי מלון באזור ים המלח, הביעו תקווה לחזור בעתיד למולדתם לכשייתיצב המצב הביטחוני בה. עם זאת, הם הביעו אכזבה מכך שממשלת ישראל לא נתנה להם אורכה להתארגן ולעזוב את הארץ "בצורה מכובדת", כלשונם. לדבריהם, אחת הסיבות שגרמו להם לחתום על טפסי העזיבה היא הרצון להימנע מחיים בפחד במסתור, או במעצר בבית כלא.

המעצרים נערכים על רקע הכרזת שר הפנים, אלי ישי, על התחלת מבצע "חוזרים הביתה", לגירוש "השוהים בלתי חוקיים" מישראל. ישי הבהיר שלשום כי כיעד ראשון תתמקד התכנית בהחזרה מיידית של תושבי דרום סודן וחוף השנהב, ותקף את הבעייתיות הגדולה שיוצרים, לטענתו, ארגוני הסיוע הקוראים לקבל את עמדת האו"ם האוסרת גירוש זרים לצפון סודן ולאריתריאה.

"אין מדובר על מבצע נגד המסתננים, כי אם על מבצע לשימור זהותה של המדינה היהודית-ציונית. אני רואה כיעד מיידי את החזרתם של מסתנני דרום סודן וחוף השנהב", אמר ישי. הוא הוסיף כי הוא "מקווה שהערמת הקשיים על ידי המתיימרים להיקרא ארגוני זכויות אדם, בניסיונותינו להחזיר מסתנני צפון סודן ואריתריאה המהווים את מרבית המסתננים, תסתיים בקרוב".

עוד בנושא
גל מעצרי הדרום-סודנים נמשך: "חזרה מרצון? זו כפייה"
105 אזרחים מדרום סודן נעצרו: "זו רק ההתחלה"
78 זרים נעצרו באילת, מי שהסכים לעזוב - שוחרר

(עדכון ראשון: 21:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully