וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל מעצרי הדרום-סודנים נמשך: "חזרה מרצון? זו כפייה"

יעל אבן אור

12.6.2012 / 14:45

מיום ראשון נעצרו יותר מ-200 בני אדם והשאר מפחדים לצאת מבתיהם. "אומרים להם: 'תחזרו מרצון או שתיכלאו' ואז הם צריכים להסביר בטופס מדוע הם רוצים לחזור", מספרים הפעילים

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק ושי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

לפי רשות האוכלוסין וההגירה, 66 שוהים בלתי חוקיים נעצרו משעות הבוקר (שלישי) במהלך פעילות אכיפה. לטענת הרשות,43 מהעצורים ביקשו לצאת מרצון מישראל ו-40 יעברו הליכי הרחקה. רוב העצורים הם אזרחי דרום סודן. בימים ראשון ושני נעצרו 140 אזרחי דרום סודן לאחר שבסוף השבוע נתן בית המשפט המחוזי בירושלים היתר לגרש את אזרחי המדינה למולדתם, עם דחיית העתירה נגד הגירוש.

כשרשות האוכלוסין וההגירה, הכפופה למשרד הפנים, מודיעה כי אזרחים זרים ביקשו לחזור מרצון הכוונה כי הם חתמו על מסמך בו נכתב שהם רוצים לחזור. לדברי מי שחתמו על הטופס בימים האחרונים, הם עשו זאת כיוון שנעצרו ונאמר להם כי עליהם לחתום - אחרת ייכלאו ביחד עם משפחתם עד למועד הטיסה הקרובה ואז יועלו על המטוס.

שרון ליבנה, פעילה שמלווה את מבקשי המקלט בתהליכים אליהם הם נדרשים בימים האחרונים, מספרת כי רבים מהעצורים אתמול הגיעו היום ליחידת משרד הפנים ברחוב סלמה בתל אביב, שם ביקשו מהם למלא מסמך בן שלושה עמודים באנגלית. "זו שפה שרובם לא יודעים לקרוא ולכתוב בה. הכותרת היא 'חזרה מרצון' ובין השאר יש בו סעיף שהפונה מתבקש למלא: 'מהי הסיבה שבגללה אתה מבקש לחזור לדרום סודן?' אבל הסיבה ברורה - נאמר להם יום קודם: 'תחתמו או שתיכנסו לכלא עם ילדיכם'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מעצרים של סודנים בדרום תל אביב, יוני 2012. יותם רונן
"זו שפה שרובם לא יודעים לקרוא ולכתוב בה"/יותם רונן

"לכל מי שמלווה מקרוב את הקהילה הדרום-סודנית בישראל ברור מאוד כי החזרה נעשית בכפייה", מוסיפה ליבנה, "אחרי שבחודשים האחרונים שברו את רוחם והשפילו אותם, כעת איום הכליאה עושה את העבודה. למרות זאת יש גם כאלה שמעדיפים להישאר בכלא בישראל מאשר לחזור כעת לדרום סודן".

"היא יצאה החוצה רק לכמה דקות והם עצרו אותה"

מבקשי המקלט מבקשים להקדיש את ימיהם האחרונים בישראל בכדי להתארגן כראוי ולדרוש פיצויים ממעסיקיהם, אולם רצף המעצרים מחבל בכך. אשתו של סיימון מאייר, מבקש מקלט דרום סודני, נלקחה אתמול למעצר: "היא יצאה החוצה רק כדי לכבס, ביקשתי ממנה שלא תעזוב את הבית, אבל היא התעקשה שהיא תלך רק לכמה דקות. מיד כשהיא יצאה – הם עצרו אותה", הוא מספר. אשתו של מאייר נאלצה לחתום על מסמך בו היא מתחייבת שתעלה על טיסה ביום ראשון הקרוב.

מוקדם יותר היום קבע מאייר, שפועל בתקופה למען היערכות וקליטה ראויה של בני קהילתו טרם גירושם, פגישה עם חברו כדי לדון במצב ובאמצעים בהם יוכלו לסייע לקהילתם, אך חברו לא הספיק להגיע לפגישה כי הוא נעצר. עכשיו גם הוא כבר לא יוצא מהבית. "אני לא יודע מה יהיה עכשיו איתי ועם הילדים שלי" הוא אומר, "אנחנו צריכים עוד זמן אבל אני גם לא רוצה ללכת לכלא".

אורית מרום, רכזת פעילות ציבורית בעמותת א.ס.ף (ארגון סיוע לפליטים), אמרה כי "משרד הפנים ממציא מקבילה לשפה העברית כאשר המושג רצון הופך להיות בעצם מילה נרדפת לגירוש בכפייה ומאלצים אנשים לחתום על טפסים בהם כתוב שהם חוזרים לביתם - למרות שאין להם בית ורבים מהם לא היו אף פעם בדרום סודן".

משרד החוץ המליץ: לתאם עם דרום סודן הרחקת יחידים בסיכון ומשפחות

בתגובת המדינה לעתירה נגד הגירוש שהוגשה לבית המשפט המחוזי לירושלים מופיעות המלצות משרד החוץ לפיהן "יש לתאם באופן פרטני את הרחקתם של יחידים בסיכון גבוה ו\או משפחות עם ילדים עם המשרד לעניינים הומניטריים של ממשלת דרום סודן על מנת להיעזר בתשתיות מקומיות (ממשלתיות ולא-ממשלתיות) בקליטתם במדינה". לפי מרום, מרביתה המוחלט של הקהילה מורכב ממשפחות ויחידים בסיכון. משרד החוץ המליץ עוד לקדם שיתוף פעולה עם ארגוני סיוע בין-לאומיים ארגונים דרום-סודנים או ישראליים לשם המשך פעילות וקשר עם מורחקים אחרי חזרתם לדרום-סודן. דבר לא נעשה בינתיים בנידון.

"זה לא רק יום קשה עבור המשפחות המגורשות אל הלא נודע", מוסיפה מרום, "זה גם יום קשה עבור החברה הישראלית שצריכה לחוש בושה גדולה על כך ש-400 ילדים מוצגים כאיום הקיומי על המדינה היהודית. האיום האמיתי הוא האי-מדיניות הנבזית של רשות ההגירה העומדת בניגוד גמור למחוייבות המדינה לבדוק בקשות פרטניות ולתאם את חזרתם של המשפחות שות עם המשרדים הרלווונטיים בדרום סודן".

מעצרים של סודנים בדרום תל אביב, יוני 2012. יותם רונן
"יום קשה עבור החברה הישראלית שצריכה לחוש בושה גדולה"/יותם רונן

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי "לא ייתכן שמדובר בכפייה מאחר שהאפשרות השנייה היא מעצר והרחקה מישראל. במקרה של יציאה מרצון מקבלים היוצאים סיוע כספי של אלף אירו".

עוד באותו נושא
105 אזרחים מדרום סודן נעצרו: "זו רק ההתחלה"
78 נעצרו באילת, מי שהסכים לעזוב - שוחרר
דיפלומטים ישראלים: "האמירות על הזרים פוגעות בנו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully