וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין אחרי האולפנה: "לא מאמינים לנו, ומגיע לנו"

פנחס וולף

8.6.2012 / 10:49

בראיון לוואלה! חדשות בתום השבוע הדרמטי בו נפל חוק ההסדרה, מספר השר על הדילמות ומקווה שמראות עמונה לא יחזרו. "אומרים לי: נתניהו הולך להתנתקות חדשה. אני לא חושב כך"

הימים האחרונים היו לא קלים עבור שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין. אולי זאת הפעם היחידה ב-16 שנות פעילותו הפוליטית שהוא התחבט באמת בשאלה כיצד לנהוג. זה לא שעד היום הוא לא עבר משברים אידיאולוגים של הליכוד, כמו בתכנית ההתנתקות של שרון, אבל שם צורת ההתנהגות היתה ברורה: ברור שמתנגדים, ומשמשים כראש החץ. כך גם בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות שהיתה בתחילת הקדנציה – אדלשטיין עמד בראש "המורדים" נגד, גם אם נתניהו לא אהב זאת.

עם זאת, הפעם המצב היה שונה. אם נניח לרגע את האמירות של "התקפלות" שיחסו לאדלשטיין ולאחרים, שהודיעו שיתמכו בחוק ובסוף נסוגו מכך – השר דניאל הרשקוביץ וסגני השרים גילה גמליאל ואיוב קרא – ניתן לטעון שהדילמה בה הם התחבטו היתה אמיתית: איזו התנהלות תשרת טוב יותר את האידיאולוגיה בה הם מאמינים.

בראיון לוואלה! חדשות, רגע אחרי סיום השבוע הדרמטי בסימן שכונת האולפנה, אדלשטיין מספר על הדילמות, על המחשבות, על התקוות וגם על האכזבות של הימין מהליכוד. "אני חושב שעשינו מעט מדי בנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון, וכרגע אנחנו סובלים מחוסר אמון וכנראה מגיע לנו", הוא מודה.

"אף פעם, גם לא לפני הבחירות, לא אמרתי שנבנה עשרות ערים חדשות ביהודה ושומרון", הוא אומר, "צריך להיות ריאלי. אבל גם לא אמרתי שנעשה הקפאה ושנבנה רק כמה עשרות דירות במעלה אדומים. את הפער הזה כדאי לנו לצמצם במהירות, ואני מקווה שעכשיו נשנה את זה. הליכוד נהנה מתמיכה מאוד מאסיבית ביהודה ושומרון. בלא מעט מהמקומות הוא היה מפלגה מובילה ובמקומות אחרים מפלגה שניה, כך שעלינו להתייחס לאלו שבחרו בנו".

גבעת האולפנה, בית אל, יוני 2012. עומר מירון
"אני מקווה שבכל הקשור למאבקים הרבים על ביצוע הדברים היפים שכולנו נפעל יחד". גבעת האולפנה/עומר מירון

איך התחושה שלך אחרי כישלון החוק?

"ההרגשה שלי לא נקבעת על פי תוצאות ההצבעה אלא לפי המציאות בשטח. אוכל לומר אם התנהלתי נכון או לא, וגם התחושה תשתנה, בהתאם למציאות שנצליח לייצר. אם יהיה שינוי מדיניות ואווירה אחרת ביהודה ושומרון והבהרה מעל לכל ספק לאלו שחשבו שמצאו דרך חדשה להילחם בהתיישבות, שזאת לא הדרך ועל כל הצלחה נקודתית הם יקבלו עשרה בתים, ההרגשה תהיה הרבה יותר משופרת, לא רק כפוליטיקאי אלא גם כתושב יהודה ושומרון. אבל, אם חס ושלום תהיה אווירה של 'עסקים כרגיל' התחושה תהיה מאוד קשה".

המתנחלים טוענים שאחת הסיבות שהם מתנגדים לדיל של נתניהו, זה מפני שהם לא מאמינים להבטחותיו. אתה מאמין לו?

"אחד הדברים שאמרתי לראש הממשלה זה שזה כבר לא יעבוד יותר בצורה שנעשה ונדבר ונתכנן. צריך עשייה מידית, וזה באמצעות כמה מאות יחידות דיור. אלו דברים שהיו תקועים במערכת לאחר כל האישורים, ותוך ימים ספורים נראה כבר מכרזים בפועל ולא ועדות. אבל אני מדבר גם על שינוי המדיניות וחובת ההוכחה היא עלינו – גם על ראש הממשלה, גם עלי וגם על יתר השרים.

"הישג מאוד רציני, בעקבות השיחות הרבות שהיו לנו, זה הקמת ועדת שרים להתיישבות. אפשר לומר 'אוקי, זו רק ועדה'. אז למה כל כך נלחמנו על זה? שנתיים דרשנו שתהיה ועדה כזו ולא הצלחנו, אז עכשיו הצלחנו. נכון שזה רק צעד ראשון, אבל עדיין – היא הוקמה ואני מקווה שיותר לא יקרה מצב שהמדינה הולכת לבג"ץ ונותנת תשובות שמובילות למה שהובילו בנושא שכונת האולפנה. אני לא נגד ראש הממשלה, אלא בעדו. אבל בנושאים אלה, עם כל החברות, אשפוט על פי התוצאות. אומרים לי: נתניהו חצה את הרוביקון, הוא הולך להתנתקות חדשה. אני לא חושב כך. הוא לא שם. לתחושתי, הוא מבין שאי אפשר להמשיך כמו שהיה ביהודה ושומרון עד עכשיו".

"כנראה שרבים וטובים חשבו אחרת"

ה"סוכריות" שנתניהו הבטיח בתמורה להפלת "חוק ההסדרה" היו ידועות עוד כשהודעת בריש גלי שתתמוך בכל מקרה בהצעת החוק. מה השתנה בין אז לבין הזמן שהחלטת להיעדר?

"זה עניין של בשלות ושל הצורך לראות את ההתפתחויות: לפני שבוע היו נסיבות מסוימות. התייעצתי עם הרבה אנשים בכנסת שמבינים עניין, היתה תחושה שאפשר להעביר את החוק ושאין רצון ליצור מסלול שישנה דברים ביהודה ושומרון. על פי תחושה זו פעלתי, והייתי סבור שהעמדה שלי תיצור סחף ושאנשים יאמרו: גם אנחנו נצביע בעד החוק הזה. זה לא קרה. אם באנו לאכול את הענבים, נשארנו להילחם עם השומר. אני לא בטוח שהמאבק עם השומר זו מטרת על".

אדלשטיין מדבר בעדינות על השרים האחרים, אבל ערב ההצבעה הוא אמר למקורביו כי הוא חש נבגד, לא פחות, מהשרים האחרים שהשאירו אותו בקרב מול ראש הממשלה לבד. "קיוויתי מאוד שכשאתה מתייצב ואומר מה שכל האחרים אמרו גם כן בעבר, ייווצר סחף, אבל כנראה שרבים וטובים חשבו אחרת", הוא מסביר. "אני מקווה שבכל הקשור למאבקים הרבים על ביצוע הדברים היפים שכולנו נפעל יחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הצבעה על חוק ההסדרה בכנסת ירושלים, יוני 2012. עומר מירון
מדבר בעדינות על השרים האחרים. ההצבעה על חוק ההסדרה/עומר מירון

אתה מתכוון לבקש ממתיישבי הבתים להתפנות מרצון?

"כרגע אני לא יכול לומר שום דבר. לא נוכל להגיע למצב שתוך לילה יהיו 300 בתים, אבל אם יראו שמתחילה תזוזה בשטח תוך שבוע-שבועיים, זה עניין אחר. תמיד יהיה מי שיעשה הצגות, אבל אותי מעניין איפה יהיו המנהיגים ואיפה יהיו המשפחות הנורמטיביות, ולהם אני יכול לומר משהו רק אם אני משוכנע שזזו דברים, וזה נדע תוך שבוע שבועיים. ודאי שאבקש מכל אחד לכבד את ההחלטות שהתקבלו. כל אחד מבין שללכת ולהרביץ לאח, או לבן דוד שלך שכרגע בשירות סדיר, זה לא משהו שאנחנו רוצים. אף אחד לא רוצה שנראה מראות של אלימות. עם זאת, חובת ההוכחה כרגע עלינו, להראות שיש פה מקרה של הזזת כמה בתים אבל ההתיישבות רק תרוויח מהסיטואציה הקשה שנקלענו אליה".

יהיו מראות כמו אלו שהיו בפינוי עמונה?

"אני מאוד מאוד מאוד מקווה שלא. רק חלק מזה תלוי בתושבים. תמיד יימצא מישהו שרק יצעק: 'לא ניתן', 'לא נרשה', ויהיו לא מעט גם במערכת הפוליטית שישמחו להסית אותם לצעוק, אבל החלק הארי נמצא בידיים שלנו. אם אנחנו רוצים מראה של 20 חבר'ה שצועקים 'לא ניתן', או עשרות אלפי תושבים שיגיעו כי יחששו שזהו רק קצה הקרחון - אלו משתי הסיטואציות יתרחשו? זה נתון בידי הממשלה (אם תממש את הבטחות נתניהו להוצאת המכרזים בהתנחלויות – פ"ו)".

עוד בנושא
החלו מגעים עם תושבי גבעת האולפנה: "לא נתפנה מרצון"
מיהו הרב שיקבע כיצד ייראה פינוי שכונת האולפנה?
לאחר דחיית חוק ההסדרה: עימותים אלימים בהפגנה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully