וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח במצרים לקראת "עצרת המיליון": "עונש מוות למובארק"

ניר יהב

5.6.2012 / 8:26

הפגנות ענק צפויות להיערך בכיכר תחריר שבקהיר, באלכסנדריה ובערים אחרות במצרים בעקבות גזר הדין של הנשיא לשעבר. המפגינים דורשים גם לדחות את מועד הסיבוב השני בבחירות

שלושה ימים לאחר גזר הדין ששלח את נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק ואת שר הפנים שלו חביב עאדלי למאסר עולם, צפויים אזרחי מצרים להשתתף היום (שלישי) ב"עצרת המיליון" ולדרוש להעמיד שוב לדין את מובארק, שני בניו, שר הפנים וששת עוזרי שר הפנים. הפגנת ענק תיערך בכיכר תחריר שבקהיר, והפגנות נוספות יתקיימו באלכסנדריה ובערים אחרות ברחבי מצרים. ביום שישי צפויה להיערך הפגנת ענק נוספת נגד החלטת בית המשפט עם תום תפילות יום השישי.

תנועות פוליטיות רבות הודיעו כי ישתתפו היום בהפגנה, בראשן תנועת האחים המוסלמים. המפגינים, המוחים על כך שלא הוטל על מובארק עונש מוות בשל אחריותו להרג המפגינים בהתקוממות העממית נגד משטרו, צפויים להעלות ארבע דרישות במהלך "עצרת המיליון": להקים בתי משפט מטעם המהפכה שישפטו את ראשי המשטר הקודם, לפטר את פרקליט המדינה, לא לאפשר לאחמד שפיק להתמודד לנשיאות בשל היותו אחד מבכירי המשטר הקודם ולהקים מועצה נשיאותית אזרחית.

מפגינים בקהיר במחאה על גזר דינו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק. מצרים, 2 ביוני 2012. רויטרס
המחאה לא מפסיקה. ההפגנה בקהיר בסוף השבוע/רויטרס

מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי ישתתף אף הוא בהפגנה, כמו גם המועמדים שלא העפילו לסיבוב השני חמדין סבאחי ועבד אל-מונעם אבו אל-פותוח. השלושה נפגשו אתמול כדי לדון באפשרות של הקמת "מועצה נשיאותית" שתפעל לצד מורסי, אם ייבחר. בנוסף סיכמו כי יש להעמיד מחדש את מובארק לדין, כמו גם את יתר בכירי המשטר הקודם. "נמשיך לפעול עד להשגת יעדי המהפכה", הודיעו בתום פגישתם.

מאז יום שבת מפגינים אלפי בני אדם מדי יום בכיכר תחריר בקהיר נגד ההחלטה לשלוח את מובארק ועאדלי למאסר עולם במקום להטיל עליהם עונש מוות, ולזכות לגמרי את יתר הנאשמים – שני בניו של מובארק וששת עוזריו של שר הפנים. חמישה מבין ששת עוזריו של שר הפנים כבר שוחררו ממעצר, והשישי צפוי להשתחרר בתום חקירה בעניין אחר. המפגינים טוענים כי פסק הדין מעביר מסר למערכת הביטחון המצרית, לפיו היא מחוסנת מעונשים.

המפגינים דורשים גם לדחות את מועד הסיבוב השני בבחירות לנשיאות, שאמור להתקיים ב-16-17 ביוני, עד ליישומו של "חוק הבידוד", הקובע כי כל מי שכיהן כראש ממשלה או סגן נשיא בתקופת מובארק, לא יוכל להתמודד לנשיאות. דרישה זאת נתמכת על ידי תנועות פוליטיות רבות ואישים פוליטים מרכזיים, ובראשם מי שהגיעו במקום השני והשלישי במרוץ לנשיאות – חמדין סבאחי ועבד אל-מונעם אבו אל-פותוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully