וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: "בכיר במשרד הביטחון ריגל לטובת ארצות הברית"

1.6.2012 / 14:37

עוזרו של סגן שר במשרד הביטחון בבייג'ינג נעצר בחודשים האחרונים בחשד שריגל לטובת האמריקאים. על פי החשד, הוא העביר לוושינגטון מידע הנוגע למבצעי ריגול סיניים בעולם

גורם בכיר במשרד הביטחון של סין נעצר בתחילת השנה בחשד שריגל לטובת ארצות הברית – כך חשפו היום (שישי) לראשונה מקורות רשמיים במדינה לרויטרס, לאחר מספר חודשים בהם השתיקו שתי המעצמות את דבר המעצר, ככל הנראה בניסיון למנוע פגיעה נוספת ביחסים ביניהן. העצור, שעבד כעוזרו של סגן שר במשרד הביטחון של סין, נכלא עקב החשד שבמשך שנים ארוכות העביר לארצות הברית מידע הנוגע למבצעי ריגול מטעם סין ברחבי העולם – כך אישרו שלושה גורמים שונים המעורים בפרשה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מארח בבית הלבן את נשיא סין הו ז'ינטאו. רויטרס
פרשיית ריגול חמורה של ארצות/רויטרס

העוזר גויס על ידי סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA, לה סיפק "מודיעין פוליטי, כלכלי ואסטרטגי", לדברי אחד המקורות. עם זאת לא ידועה רגישות המידע אליו נחשף העוזר מתוקף תפקידו, והאם המידע שהעביר באשר למרגלים מטעם סין סיכן את חייהם. על פי ההערכות, העוזר נעצר בין חודש ינואר לחודש מרץ השנה. במהלך תקופתו כסוכן כפול שילמו שלטונות ארצות הברית לעוזר מאות אלפי דולרים, סיפר אחד הגורמים. יש לציין כי כל הגורמים ביקשו להתראיין בחשאיות ובאנונימיות מוחלטת מחשש שיענשו על ידי המשטר, שלעת עתה סירב להגיב לדברים. כמו כן סירבו המקורות לחשוף את שמותיהם של העוזר וסגן השר תחתיו עבד, אשר הושעה מתפקידו ונחקר אף הוא.

פרשת הריגול החמורה מאז 1985

מדובר ככל הנראה בתקרית הריגול החמורה ביותר בין שתי המדינות שנחשפה מאז שנת 1985, אז ערק גורם המודיעין הסיני יו קיאנגשנג לארצות הברית וחשף אותה לכך שאנליסט שפרש מארגון ה-CIA מועסק כמרגל עבור סין. אותו אנליסט נתפס ונכלא בבית סוהר בארצות הברית, שם התאבד ימים ספורים לפני מתן גזר דינו.

מקרה זה מהווה למעשה את הפרצה הראשונה במודיעין הסיני זה שני עשורים, והוא נחשף זמן קצר לאחר פרסום שתי פרשות מביכות נוספות עבור סין, המערבות אף הן את יחסיה עם ארצות הברית – בריחת צ'ן גואנגצ'נג, מתנגד המשטר הסיני העיוור שמצא מקלט בשגרירות ארצות הברית, וכן התקרית בה נמלט מפקד המשטרה בעיר צ'ונגצ'ינג וביקש מקלט מדיני בקונסוליית ארצות הברית, עד שלאחר יממה אולץ לצאת ולהסגיר את עצמו לידי השלטונות. כחודש לאחר התקרית פוטר בו שי-לאי, בכיר במפלגה הקומוניסטית בסין מתפקידו כראש המפלגה בעיר צ'ונגצ'ינג – לאחר שהתברר כי מפקד המשטרה היה מעורב בחקירת אשתו של שי-לאי באשמת רצח.

עוד על יחסי ארצות הברית - סין
מתנגד המשטר צ’ן עוזב את סין: ”אני בשדה התעופה”
”המבחן הגדול ביותר ליחסי ארה”ב-סין זה 23 שנה”
סין מזהירה המערב: ”לתקיפה באירן השלכות איומות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully