וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 24 שנים, "האמא של בורמה" מבקרת בחו"ל

מנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו-צ'י, שהייתה במאסר 15 שנים, יצאה לראשונה את מיאנמר. היא התקבלה בתאילנד בפרחים, ומשם בכוונתה להמשיך למדינות אירופה

מנהיגת האופוזיציה במיאנמר (לשעבר בורמה), אונג סן סו-צ'י, באה הערב (שלישי) לבנגקוק, לביקור ראשון מחוץ לארצה זה 24 שנים. מתאילנד היא תמשיך לאירופה, שם צפויים לה בין היתר ביקורים בז'נבה, בפריז, בלונדון ובדבלין. באוסלו, היא תקבל רשמית את פרס נובל לשלום, שהוענק לה בהיעדרה ב-1991, בעת ששהתה במעצר בביתה בעיר יאנגון.

בבבנגוק, המתינו לסו-צ'י כמאה מקבלי פנים בנמל התעופה סוברנבהומי, רבים מהם עיתונאים וחלקם אזרחי מיאנמר המתגוררים בתאילנד. הם בירכו אותה בקריאה "אמא סו", השם שבו נודעה במולדתה. "אמא סו היא אישה אמיצה, אישה שהקריבה הרבה קורבנות למען ארצה", אמרה קיי תי, בת 36, בורמזית שבאה לטרמינל לקבל את פניה של מנהיגת האופוזיציה של ארצה. "אין כרגע מי שיוכל להחליף אותה", אמרה, "אין אף אחד".

סו-צ'י, בת 66, לבושה בסרונג כתום, נראתה מותשת, אולי בשל מחלת תנועה שהיא סובלת, אך כנראה בעיקר בשל נחיל הכתבים הרבים שליוו אותה לכל מקום. היא ביקשה בנימוס שלא להתראיין, ומיהרה להיכנס למכונית שהמתינה לה ולצאת לפגישות שנקבעו לה. לפי שעה, נראה שאין בכוונתה להיפגש עם ראש הממשלה התאילנדית, יינגלוק שינאווטרה.

טרם צאתה, אמרה לכתבים כי בכוונתה לשהות בתאילנד "ארבעה או חמישה ימים", ולהתמקד בביקור במגורים של מהגרים בורזמים. אלה מהווים רוב מוחלט בקרב כוח העבודה הזר בתאילנד, הנאמד בסך הכל בכשני מיליון בני אדם.

אונג סן סו צ'י, מנהיגת האופוזיציה במיאנמר, בשדה התעופה ביאנגון. 29 במאי, 2012. רויטרס
סו-צ'י בשדה התעופה במיאנמר, טרם צאתה לתאילנד, הערב/רויטרס

סו-צ'י נעצרה לראשונה ב-1988 בהוראת החונטה הצבאית ששלטה במדינה, ושהתה במעצר ובמעצר בית לסירוגין במשך 15 שנים, עד שחרורה בשנה שעברה. השנה, במסגרת גל רפורמות דמוקרטיות, נבחרה לכהן כחברת פרלמנט, והותר לה לצאת לחו"ל. עד כה, היא העדיפה שלא לעזוב את ארצה בתקופות החופש הקצרות שניתנו לה ממאסר, מחשש שאנשי החונטה ימנעו ממנה לשוב למיאנמר.

מגדלור של תקווה בין גנרלים ושמרנות

עם השבעתה לפרלמנט בתחילת החודש, התראיינה סו-צ'י ואמרה כי משמעויות האירוע עבור הדמוקרטיה באצרה יתבררו רק בתום תקופה ארוכה. "יש לי המון כוונות טובות כלפי הצבא, וזה לא מפריע לי בשום צורה לשבת יחד איתם בפרלמנט", הבהירה בדיפלומטיות.

את הופעת הבכורה שלה בפרלמנט, ערכה סו-צ'י - בתו של לוחם החירות הבורמזי אונג סן - כשרובו מלא בקציני צבא במדים, תזכורת לשלטון הדיקטטורי שאוחז במושכות המדינה מאז ההפיכה הצבאית ב-1962, חרף הרפורמות הדמוקרטיות שהונהגו בה בשנה האחרונה. כעת, עליה להתמודד עם הציפיות העצומות שתולים בה בני עמה, ואלה של המערב, הרואה בה מגדלור של דמוקרטיה וחירות. לא ברור אם אכן יעלה בידה להגשים בשדה הפוליטי את הבטחותיה לבוחרים - ובהם שינוי מקיף בחוקת המדינה.


סו צ'י הושבעה לפרלמנט: "מקווה לדמוקרטיה אמיתית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully