וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה במיאנמר: "אונג סאן סו צ'י נכנסה לפרלמנט"

רויטרס

1.4.2012 / 15:40

במפלגת האופוזיציה טוענים להישג גדול בבחירות הביניים לפרלמנט. במערב מקווים שסו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, תוכל לסייע ביישום הרפורמות במדינה ולקדם זכויות אדם וחברה

במיאנמר ננעלו בצהריים (ראשון) הקלפיות בבחירות הביניים לפרלמנט. פעילי אופוזיציה התלוננו כי אלמונים – לטענתם נציגי החונטה הצבאית – ניסו לפגוע בסיכוייה של מנהיגת המפלגה, אונג סאן סו צ'י, להיבחר לפרלמנט. עם זאת, במפלגה טוענים כי סו צ'י ואנשי מפלגתה זכו בכ-65 אחוזים מהקולות בבחירות.

עבור המדינה הקטנה והמסוגרת, מדובר ביום היסטורי, ורבים במערב צפו בהליך במתח - ובחשש. סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, הייתה נתונה במעצר בית במשך 15 שנים בסך הכל, והיא מסמלת עבור רבים תקווה לשינוי. עם בחירתה לפרלמנט, היא תוכל לראשונה לצאת את המדינה, ולהוות ציר מגשר בין המערב לשלטון הצבאי-לשעבר במיאנמר, שעד כה התנהל בעיקר מול סין, ולפי כמה דיווחים, גם מול צפון קוריאה.

הבחירות הן ההליך הדמוקרטי הראשון במיאנמר (לשעבר בורמה) זה עשרות שנים. האופוזיציה, המונהגת על ידי סו צ'י, מקווים כי עם פרסום התוצאות, בימים הקרובים, יתברר כי אנשיהם זכו במרבית מבין 44 המושבים שהוצעו לבחירה מתוך 644 המושבים בבית הנבחרים, שרובם המוחלט נשלטים בידי מפלגת השלטון. הבחירות הכלליות הבאות ייערכו ב-2015.

מצביעים בבחירות במיאנמר. אפריל, 2012. רויטרס
תשושה ולבושה באדום, סו צ'י מבשרת את רוח התקווה לאזרחי המדינה המבודדת/רויטרס

הקלפיות נפתחו בשעה 06:00 (שעון מקומי), והמצביעים התייצבו מחוץ להן כבר בשעות החשיכה. באופוזיציה העלו טענות כי פתקי הצבעה נעלמו מהקלפיות, וכי השמות בפתקים אחרים שובשו כך שלא שהמצביעים לא יוכלו לקרוא אותם.

אלפים ביקשו לגעת בסו צ'י ו"לחוש את חום גופה"

סו צ'י, שסיירה בשבועות האחרונים ברחבי המדינה כדי לעודד את תומכי לבוא להצביע, המשיכה גם היום לבקר בקלפיות, שהוצבו בבתי ספר, בכנסיות ובמקדשים. לבושה באדום, בצבע מפלגתה, ופרחים לראשה, סו צ'י, בת 66, הצליחה להגיע גם לכפרים הנידחים ביותר, חרף בריאותה הרופפת. אלפי אזרחים התלהבו לראותה וביקשו לגעת בה ו"לחוש את חום גופה".

אחד המשקיפים הזרים שבאו לפקח על הקלפיות ביאנגון היה רוברט קופר, ידיד ותיק של סו צ'י ויועץ לשרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. לדבריו, "מוקדם לצפות מה יהיו התוצאות, אך ככל הנראה מדובר בבחירות האותנטיות הראשונות שנערכות במיאנמר זה זמן רב". לדבריו, קצב השינוי והרפורמה בבורמה "עוצר נשימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מצביעים בבחירות במיאנמר. אפריל, 2012. רויטרס
באופוזיציה טוענים להתערבות של המשטר בקלפיות ולהפרעה לבוחרים/רויטרס

סו צ'י הבטיחה כי אם תיבחר, תפעל לשינוי החוקה ותשים קץ לאפליה האתנית של המיעוטים במיאנמר. עם זאת, יש קולות במדינה שטוענים כי היא עלולה "לשתף פעולה עם השטן" – עם מפלגת השלטון, שארית של החונטה הצבאית, וכי בית הנבחרים לא יאפשר לה לצבור כוח של ממש.

מנגד, במערב תולים תקוות רבות בהיבחרה. מדינות רבות ממתינות לכניסתה לפרלמנט של סו צ'י, כדי שתוכל לשמש מעין משגיחה על צעדי הרפורמה הרבים שנעשו במיאנמר בשנה האחרונה ועל יישומם. דיפלומטים בארצות הברית ובאיחוד האירופי רמזו כי אם יוכח שהליך הבחירות התקיים בצורה הוגנת ושקופה, תיבחן הקלה בעיצומים הכלכליים שהוטלו על מיאנמר, מחאה על דיכוי זכויות האדם שבה. המדינה הענייה-אך עשירה במשאבים נאבקת כדי למשוך אליה משקיעים זרים מהודו ומסין, שנאסרו להשקיע בה בשל הסנקציות שהוטלו עליה. מנגד, נחשד השלטון במיאנמר בשיתוף פעולה צבאי עם צפון קוריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully