וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות היסטוריות במיאנמר: המערב סקרן - ומתוח

רויטרס

1.4.2012 / 2:25

אחרי עשור של מעצר בית, מנהיגת האופוזיציה אונג סן סו צ'י מתמודדת על מושב בפרלמנט. אם הבחירות יתנהלו כסדרן, המערב עשוי להקל בסנקציות הכלכליות על המדינה המסתורית

בפעם הראשונה בהיסטוריה, נערכות היום (ראשון) בחירות-משנה חופשיות לפרלמנט במיאנמר, שבהן הותר למועמדי אופוזיציה, בעלי סיכוי ריאלי להיבחר ולהתמודד מול נציגי מפלגת השלטון.

המועמדת הבולטת ביותר שתנסה לזכות במושב בפרלמנט היא מנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י. היא מתמודדת על מושב בבית הנבחרים מטעם "הליגה הלאומית למען הדמוקרטיה". מדובר בבחירות מצומצמות, על 44 מושבים בלבד מתוך 644. ברוב המושבים מחזיקה מפלגת השלטון, שחבריה מקושרים לחונטה הצבאית לשעבר. הבחירות הכלליות הבאות ייערכו ב-2015.

סו צ'י הייתה במעצר בית במשך כ-15 שנים לסירוגין מאז שנות התשעים בשל התנגדותה לשלטונות. מביתה, לחמה למען דמוקרטיה תחת החונטה הצבאית, ולפני כמה חודשים, זכתה לביקור נדיר של מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, צעד שהיווה תמיכה בולטת במפלגתה. סו צ'י מתמודדת במחוז יאנגון, הגדול במדינה, וכחברת פרלמנט, אם תיבחר בעירה, נייפידאו, תוכל סו צ'י לראשונה לצאת את המדינה ולבקר בחו"ל.

מנהיגת האופוזיציה במיאנמר וכלת פרס נובל לשלום, אונג סאן סו צ'י לאחר שיחרווה ממעצר בית. רויטרס
סו צ'י אחרי שחרורה ממעצר בית, בשנה שעברה/רויטרס

משקיפים רבים הוזמנו לפקח על הבחירות, אך טרם ברור אם הותר להם להיכנס למדינה. דיפלומטים בארצות הברית ובאיחוד האירופי רמזו כי אם יוכח שהליך הבחירות יתקיים בצורה הוגנת ושקופה, תיבחן הקלה בעיצומים הכלכליים שהוטלו על מיאנמר, מחאה על דיכוי זכויות האדם שבה. המדינה הענייה-אך עשירה במשאבים נאבקת כדי למשוך אליה משקיעים זרים מהודו ומסין, שנאסרו להשקיע בה בשל הסנקציות שהוטלו עליה. מנגד, נחשד השלטון במיאנמר בשיתוף פעולה צבאי עם צפון קוריאה.

השלטון אזרחי, אך המושכות עדיין בידי החונטה

בשנה שעברה עלתה לשלטון ממשלה אזרחית במיאנמר, אחרי כחמישה עשורים של שלטון צבאי נוקשה. במדינה הונהגו רפורמות פוליטיות, ומאות אסירי מצפון שוחררו לחופשי. לאחר מכן, הוכרז על פיזורה של "המועצה הלאומית לשלום ופיתוח", ששלטה במיאנמר מטעם הצבא.

הנשיא, תין סיין, המשמש גם כראש ממשלה בפועל, מנהל את המדינה בשלטון אזרחי, אך לפי כל ההערכות, אנשי החונטה הצבאית הם עדיין הפוסקים האחרונים גם כיום בכל הקשור לניהול ענייני המדינה. לכן, מדינות רבות ממתינות לכניסתה לפרלמנט של סו צ'י, בת 66, כדי שתוכל לשמש מעין משגיחה על צעדי הרפורמה ועל יישומה. רבים מקווים שבעתיד, היא תוכל לעמוד בראש הממשלה או לשמש כנשיאה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הצבעה בבחירות במיאנמר. רויטרס
סולם הדמוקרטיה לפי סו-צ'י: "מאחת עד עשר"/רויטרס

במפלגתה של סו צ'י מתלוננים על אי-סדרים שעלולים להכשיל את חבריה מלהשיג את יעדיהם. אתמול, בשיחה עם כתבים מחוץ לביתה ביאנגון, הזהירה סו צ'י משיבושים, אך הבהירה: "אנו נחושים להמשיך הלאה, כי בני העם רוצים דמוקרטיה", אמרה.

סו צ'י האשימה את יריביה הפוליטיים ואת נציגי השלטון בחבלה בכרזות ההצבעה של מפלגתה ובהטעיית מצביעים, ובעיקר, ב"מקרים רבים מאוד של הפחדה", בהם שתי תקריות של תקיפת מועמדים. כשנשאלה היכן נמצאת המדינה בסולם הדמוקרטיה, מאחת עד עשר, אמרה: "אנחנו מנסים להגיע לאחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully