וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוד בסחר בסמים ישוחרר בגלל "התנהלות המשטרה"?

גלעד גרוסמן

29.5.2012 / 21:15

בחקירת חשוד בסחר בסמים, התעלמו החוקרים מבקשתו להיוועץ עם עורכת דינו ולא תיעדו את הודאתו במיוחס לו. לפיכך, טען השופט שיש לשקול מחדש את מעצרו. "יש גבול לכל תעלול"

בית משפט השלום בירושלים הורה בשבוע שעבר לשקול לשחרר למעצר בית נאשם שהודה בסחר בסמים, זאת לאור התנהלות חוקרי המשטרה, שמנעו ממנו להיוועץ עם עורכת דינו ואף לא העבירו את כל חומרי החקירה לידי התביעה וההגנה. "יש גבול לכל תעלול", הבהיר השופט בהחלטתו.

בתחילת החודש הוגש לבית המשפט כתב אישום נגד טל זיזי, תושב ירושלים בן 28, בגין סחר של למעלה משלושה קילוגרמים של חשיש. במשטרה טענו שזיזי היה חבר ברשת שהעבירה סמים ממרכז הארץ לירושלים, וביקשו להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בהקשר זה הזכירה המשטרה את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה רק במקרים חריגים יש לשקול שחרור נאשמים בסחר בסמים ממעצר, וציינה כי לזיזי הרשעה קודמת בסחר בסמים. המשטרה לא תפסה סמים על גופו של זיזי או בביתו, אולם ציינה כי ישנן הקלטות סתר הקושרות אותו לשאר המעורבים, וכן כי הוא הודה במיוחס לו.

עם זאת, המלצתה של המשטרה נתקלה בהתנגדות מצד בית המשפט, בעקבות התנהלות השוטרים בחקירתו של זיזי. לאחר שנעצר, נחקר זיזי פעמיים. בפעם הראשונה הוא הכחיש כל מעורבות בפרשה, ואילו בפעם השניה, לאחר חקירה ממושכת, הודה. פרקליטו של זיזי, עורך הדין אריאל עטרי, ביקש לבחון את ההודאה, ואז גילה כי המשטרה כלל לא תימללה כשלושת רבעי שעה מהחקירה. תמלול החקירה, שהגיע לידי וואלה! חדשות, מוכיח כי חוקר הימ"ר שחקר את זיזי, התעלם פעם אחר פעם מבקשתו להיוועץ עם עורכת דינו דאז.

"התנהלות גורמי החקירה עומדת בניגוד לחוק"

כבר בתחילת החקירה הנוספת, אמר זיזי לחוקר כי הוא מעונין ליידע את עורכת דינו על כך שהוא נחקר, אולם השוטר סירב, בטענה כי רק בחקירה הראשונה ניתן להתייעץ עם עורך דין וכי הוא לא ביקש זאת. בהמשך אמר החוקר כי כלל לא שמע על עורכת הדין המדוברת, ואמר לזיזי: "יש לנו ראיות מה זה מצוינות. אני הרבה שנים לא נתקלתי בתיק כל כך חזק, עם ראיות כה חזקות". על כך השיב זיזי: "אתה מנסה להפיל אותי וזה לא נכון... אני רוצה לדבר עם עורכת הדין שלי. אתה מנסה להפליל אותי פה ואני לא מוכן. אתם מנסים לקבור בן אדם".

בהמשך ביקש החוקר להשמיע לזיזי שיחות שהוקלטו בסתר, וזיזי שוב דרש לשוחח עם עורכת הדין. "אתם רוצים להרוס לילד טוב את החיים. עורכת הדין שלי אמרה לי שאני יכול להתקשר אליה", אמר. לכך השיב החוקר בבוטות: "שתלמד את החומר". זיזי סירב לקבל את תשובות החוקר, וביקש פעם נוספת להתקשר אל עורכת הדין. "אני אומר לך עכשיו – אני לא רוצה לדבר יותר בלי עורכת הדין שלי. אין לי מה להגיד לך אחי, אתה מעליב אותי, אתה פוגע בי. בן אדם שופך בפניך את הלב, ואתה צוחק לו בפנים", אמר. לדבריו השיב החוקר: "די, איזה דמעות, איזה דמעות".

לאורך כל החקירה ניסה זיזי לקבל אישור לשוחח עם עורכת הדין, אולם החוקר דבק בעמדתו. "אני לא יכול לתת לך לדבר איתה, אני אגיד לך למה: לפי החוק, אתה צריך לדבר איתה במעצר הראשוני. אחרי זה שתבוא לבית המעצר", אמר. "היא היתה בבית המעצר", השיב זיזי. "אז מה אתה רוצה יותר מזה?", ענה החוקר. "היא מייצגת אותי, מה זה מה אני רוצה?", ניסה שוב זיזי, "אני רוצה להתייעץ איתה". עם זאת, החוקר סתם את הגולל על הבקשה: "לא, אין אין. אין דבר כזה".

"לא כל מעידה של גורמי החקירה מחייבת את פסילתה של הודאה", כתב השופט אלכסנדר רון בהחלטתו בדיון על הארכת מעצרו של זיזי עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. "ואולם, יש גבול לכל תעלול". לדבריו, ההתנהלות של גורמי החקירה "עומדת בניגוד גמור לחוק. אמנם, ידע המשיב שזכאי הוא להיוועץ עם עורך דינו, אך משמעות הדין היא, כי הדבר גם יתאפשר לו בפועל". הוא גם מתח ביקורת על כך שבפני בית המשפט לא הוצג תמליל מלא של החקירה, ולכן בית המשפט לא יכול היה לדעת מדוע זיזי החליט להודות. "החקירה לא התבצעה כחוק, ובהעדר תמלול מלא אף לא הובאו הדברים בגילוי נאות לידיעת בית המשפט". השופט קבע כי לא ניתן להתייחס להודאה, ואף שישנם קשיים בתמלול האזנות הסתר. לכן קבע, כי באופן חריג יש לבחון אפשרויות לשחרורו ממעצר כבר בשלב מוקדם של המשפט.

לקריאה נוספת
לוחם הופלל על ידי מצ"ח, הורשע בסחר בסמים וייכלא
בת 52 נעצרה בחשד לייבוא 2.5 ליטר סם אונס
נחשפה בתל אביב רשת שהפיצה סמים "עד הבית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully