וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בסחר באיברים: כליה נמכרת בכל שעה

נתונים חדשים של ארגון הבריאות העולמי חושפים את מימדי התופעה המדאיגה של הסחר באיברים: בעוד המושתלים המבוססים משלמים 200 אלף דולר לניתוח, התורמים מקבלים 5,000 דולר

ארגון הבריאות העולמי חשף לאחרונה נתונים מדהימים על השוק השחור של הסחר באיברים. הנתון המזעזע ביותר הוא זה שהציג את הסחר בכליות, שמהוות 75% משוק הסחר הלא חוקי באיברים. יותר מ-10,000 ניתוחי הסרת כליה בהם איבר שנמכר תמורת כסף מתבצעים בשוק השחור בכל שנה, כלומר - יותר מניתוח בשעה.

השתלות כליה בשוק השחור הן עסק מכניס מאד, בעקבות העלייה בביקוש לכליות כתוצאה ממחלות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב. סין היא המדינה שמובילה בניתוחים הללו והפער בין הרווח שמקבלים המתווכים בעסקה לבין אלה שתורמים איבר מגופם הוא עצום. אדם מבוסס שמבקש לזרז הליכים על מנת לעבור השתלת כליה יכול לשלם גם 200 אלף דולרים עבור האיבר המבוקש, בעוד שרבים מהנואשים שתורמים כליה מקבלים רק 5,000 דולרים.

הגארדיאן הבריטי יצר קשר עם מתווך בסין שפרסם מודעה שכותרתה: "תרום כליה, קנה את האייפד החדש!", שהבהיר לו כי הניתוח יוכל להתבצע תוך שבועיים. הנתונים מביכים את סין שמנסה להילחם בתופעה בשנים האחרונות ואסרה על סחר באיברים. משרד הבריאות הודיע כי יחדל מקצירת איבריהם של אסירים שנידונו למוות עד לשנת 2017, לאחר שהתופעה זכתה לגינוי בינלאומי רחב היקף. גורם רפואי סיפר כי "על אף שהשתלות כאלה נאסרו בסין, עדיין קשה לאכוף את האיסור. אנשים מהמזרח התיכון, מאסיה ולעתים מאירופה מגיעים ומשלמים בין 100 ל-200 אלף דולרים עבור השתלה".

רשת ישראלית לסחר באיברים

ב-2008 נחתמה הצהרת איסטנבול נגד הסחר באיברים על ידי קרוב למאה מדינות. "קבוצות אפוטרופסות", שמורכבות מרופאים שמנסים להילחם בתופעה, קמו במדינות שונות והן מנסות להביא לכיבוד ההצהרה. "הסחר הבינלאומי הלא חוקי הואט וב-2006-7 הייתה ירידה ב'תיירות השתלות'", כך אמר לוק נואל, רופא בארגון הבריאות העולמי לגרדיאן. "עם זאת, יש סימנים לכך שהסחר שוב בעלייה. יש צורך גובר בהשתלות ורווחים גדולים עומדים בדרך. זה מאבק מתמיד".

וגם בישראל: לפני שבוע עוכבו עשרה בני אדם לחקירה בחשד למעורבות בסחר בבני אדם לשם נטילת איברים להשתלות. הם חשודים בביצוע עבירות של סחר בבני אדם, עושק, חבלה חמורה ועבירות מס. החקירה, המנוהלת בשיתוף פעולה בין היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) עם רשות המסים, החלה בעקבות בקשה לעזרה משפטית מרשויות שונות במדינות זרות בחשד לכך שאזרחים ישראלים סחרו בכליות.

מן הבקשות עלה חשד כי בישראל קיימת רשת סוחרים ומתווכים המופעלת על ידי אזרחים ישראליים ואלה גייסו תורמי איברים ומושתלים, ואף ביצעו ניתוחי השתלות במדינות השונות והכל תוך כדי מרמה כלפי תורמי האיברים. על פי החשד, החשודים איתרו וגייסו אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, והפכו את סבלם להזדמנות עסקית עבורם. הם חשודים שניצלו את מצוקתם, הונו אותם וקיבלו את הסכמתם לביצוע ניתוחים לקצירת כליותיהם, מבלי שסיפרו להם על כל הסיכונים הרפואיים הכרוכים בניתוח לרבות תופעות הלוואי והסיבוכים האפשריים, מבלי שהבינו את התהליך ומשמעותו ומבלי שדאגו להם לטיפול רפואי כשנדרש לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully