וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ מול אירן התחדש בבגדד תחת ערפל של חשדנות

יוסי מלמן

23.5.2012 / 14:55

נציגי המעצמות באו לעירק לסבב נוסף של שיחות. שני הצדדים הביעו אופטימיות מסויגת אך הבהירו כי לא יוותרו על עמדתם. נציג אירופי בשיחה עם וואלה! חדשות: לא ניגרר זמן רב

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

תוך סידורי בטחון כבדים ולמרות סופות חול קשות שכיסו את נמל התעופה בעיר, נפתחו בבגדד השיחות בין נציגי אירן לנציגי שש המעצמות, קבוצת 1+5, חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה. בראש הקבוצה שבאה הבוקר (רביעי) לעירק עומדת קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי.

מקורות במשלחת של האיחוד האירופי אמרו לוואלה! חדשות כי הם גם נערכים לאפשרות שאירן תנסה למשוך את משך השיחות זמן רב ככל האפשר מבלי להתפשר. "אנו מכירים כבר את טקטיקת המשא ומתן שלהם, לא ניתן להם לגרור רגליים", הדגישו בשיחה.

פגישה גורלית בבירת עירק: מהן עמדות הצדדים?

ראש צוות המשא ומתן של אירן לשיחות הגרעין, סעד ג'לילי, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. בגדד, מאי 2012. רויטרס
סעד ג'לילי והשרה אשטון, הבוקר בבגדד/רויטרס

מוקדם יותר, עם בואה של המשלחת האירופית לעירק, דוברה של השרה אשטון, מייקל מן, הביע ביטחון מסויג באשר לסיכוי להשיג הישג כלשהו במהלך השיחות. "יש לנו הצעה חדשה על השולחן, הצעה שמביעה את הדאגות העיקריות שלנו באשר לתוכנית הגרעין האירנית", אמר, "אנו מקווים שהאירנים יגיבו בחיוב ונוכל להתקדם היום". הוא הבהיר כי לא צפויה התקדמות דרמטית בשיחות, וגם באירן דווח כי סבב השיחות צפוי להימשך יממה נוספת.

הנציג האירני: "הסתיימה התקופה שניתן להפעיל עלינו לחץ"

השיחות נועדו להגיע להסכם שיפיג את המתיחות על רקע תוכנית הגרעין האירנית ולהרחיק את סכנת התקיפה הצבאית. השיחות מתקיימות ב"גרין זון", השכונה המבוצרת בלב בגדד, שבעבר שימשה את מטה הכוחות האמריקניים בעירק, וכעת שוכנים בה משרדי הממשלה. 15,000 חיילים, שוטרים וסוכני שירות הביטחון העירקי התפרסו באזור כדי למנוע התקפות טרור מצד פעילי אל-קאעידה ומתנגדים אחרים של המשטר.

בראש המשלחת האירנית עומד סעד ג'לילי, המזכיר הכללי של המועצה לביטחון לאומי, שנהנה גם מתואר של שליח מיוחד מטעם המנהיג העליון עלי חמינאי, והוא בא לעירק כבר אתמול. דוברים של שני הצדדים הביעו אופטימיות זהירה באשר לסיכויים להשגת הסכם, אם כי ברור שהוא לא יושג בסבב הנוכחי של השיחות, שכנראה ימשכו גם מחר, ומסתמן שיהיה צורך בפגישה נוספת.

פרשנות: אירן לא תוותר על יעדה ההיסטורי-אסטרטגי

ראש צוות המשא ומתן של אירן לשיחות הגרעין, סעד ג'לילי, עם שר החוץ של עירק, הושיאר זיבארי. בגדד, מאי 2012. רויטרס
ג'לילי עם המארח, שר החוץ של עירק, הושיאר זיבארי, אתמול/רויטרס

באשר לעמדה האירנית, הרי שהנציג ג'לילי צוטט בסוכנויות ידיעות בארצו באומרו כי השיחות הן "תחילתו של עידן חדש" ביחסים מול המערב ומול הקהילה הבינלאומית ."אנו חשים שהמערב הבין כי הסתיימה התקופה שבה ניתן להפעיל לחץ על אירן", אמר.

המו"מ מול סבא"א - קלף מיקוח אירני לשיחות בבגדד?

במהלך השיחות, צפויות לידון כמה דרישות מצד המערב. בין היתר, המעצמות ידרשו מאירן להפסיק להעשיר אורניום ל-20% ולהקפיא כל פעילות במתקן להעשרת אורניום בפורדו, הסמוך לעיר קום. בעיני המעצמות, מדובר בצעדים בוני אמון מצד אירן, אשר יוכיחו כי הגרעין אכן נועד למטרות שלום, ואז תוכל אירן להעשיר אורניום ברמה של 3.5%. בתמורה, יציעו המעצמות לאירן את עקרונות ההצעה שכבר הוצעה להם ב-2009, לפיהם יסופקו לה לוחות דלק לכור המחקר הגרעיני בטהרן, ויוצע לאירן סיוע לשדרוג רמת הבטיחות בכור, אשר הוקם ב-1960 והוא מאוד מיושן.

כמו כן, המעצמות יציעו לאירן להקים כור מחקר חדש, לצד הכור הקיים, שיופעל באמצעות דלק גרעיני ברמת העשרה של 3.5%, וכן סיוע להשבחת הבטיחות בכור להפקת חשמל בבושהר, שהקימו הרוסים, ואספקת חלקי חילוף למטוסי הנוסעים שלהם, שהם בעיקר מסוג בואינג ואיירבוס מיושנים. טרם ברור אם המעצמות ידרשו מאירן גם להעביר לחו"ל את 130 הק"ג של האורניום המעושר ברמה של 20% שברשותה כעת.

עם שובו מביקורו בטהרן, הודיע השבוע מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, כי אירן והסוכנות גיבשו הסכם לפתרון מה שהוגדר "ההיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין האירנית". ההסכם ייחתם בימים הקרובים - אך עדיין לא ברור היכן ומי יחתום עליו. אמאנו לא הרחיב רבות לגבי מהות ההסכם שנחתם, אולם כשנשאל אם ההסכם כולל היתר לפקחי סבא"א לבקר במתקן בפרצ'ין, שבו לפי החשד מפתחים האירנים יישומים צבאיים לתוכנית הגרעין שלהם, השיב כי "הנושא הזה יטופל כנקודה ליישום" - וניתן להבין מכך כי ביקורי הפקחים במקום אכן יותרו. בסבא"א מבהירים, עם זאת, כי זהו אינו ההיבט היחיד בהסכם המתגבש, שמבוסס על "גישה מערכתית", וכולל גם דרישות נוספות של הסוכנות. לא ברור אם האירנים ישתמשו בתוצאות השיחות כקלף מיקוח מול סבא"א בבואם לדון היום בתכנית הגרעין בבגדד מול נציגי המערב.

ההסכם בין אירן לסבא"א: יותר פיקוח בפרצ'ין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully