וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורס שחר גרינשפן מודה: העונש שקיבלתי - קל ביותר

גלעד גרוסמן

22.5.2012 / 15:21

מארק פטריק, שדרס את גרינשפן ב-2009 והותיר אותה כצמח, הגיש תגובה לבג"ץ במסגרת עתירת משפחתה נגד הסדר הטיעון. "העונש קל אך היו נסיבות מקלות שהובילו להסכם", אמר פטריק

מארק פטריק, הנהג שדרס את הנערה שחר גרינשפן לפני שנתיים וחצי כשהיה בגילופין, מודה כי הסדר הטיעון שנחתם עמו הינו "קל באופן קיצוני". פטריק, שנידון לעבודות לתועלת הציבור בעקבות התאונה, הגיש תגובה לבג"ץ במסגרת עתירת משפחת גרינשפן נגד ההסדר, ובו הוא טוען כי חייו נהרסו מאז התאונה, וכי ביטול ההסדר יגרום לו לעוול משווע וישלול ממנו את הזכויות הבסיסיות להן זכאי כל נאשם. בעקבות התגובה, מבקשת פרקליטת משפחת גרינשפן, עו"ד ענת קאופמן, לחקור את פטריק בדיון בבג"ץ. מדובר בבקשה יוצאת דופן, אשר מאושרת רק לעתים נדירות מאוד.

גרינשפן, כיום בת 14, הפכה לצמח בעקבות תאונת דרכים בנובמבר 2009, שאירעה כאשר עמדה על אי תנועה. המשטרה גיבשה הסדר טיעון עם פטריק, במסגרתו הוא נידון ל-600 שעות לתועלת הציבור, שלילת רישיון הנהיגה שלו לשש שנים וקנס של אלף שקלים. משפחתה של גרינשפן, שמתנגדת להסדר הטיעון, עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את ההסדר. בתגובתו לעתירה, טוען פטריק כי למרות הצער העמוק שהוא חש בשל תוצאות התאונה המחרידה, מדובר בתאונה שהייתה יכולה לקרות לכל אדם שאוחז בהגה, ואין מקום לבטל את הסדר הטיעון. לדבריו, העונש שנגזר עליו קל, אולם היו נסיבות מקלות רבות שהובילו את בית המשפט לתעבורה לאמץ את ההסדר שנחתם עמו.

שחר גרינשפן במהלך הפגנה של פעילי אור ירוק, חניכי הצופים ושחר גרינשפן ומשפחתה, לשינוי החקיקה ולהחמרת הענישה על נהגים שעלו על הכביש תחת השפעת אלכוהול, מרץ 2011. עומר מירון
המשטרה גיבשה הסדר טיעון עם פטריק, במסגרתו הוא נידון ל-600 שעות לתועלת הציבור, שלילת רישיון לשש שנים וקנס של אלף שקלים. שחר גרינשפן/עומר מירון

"הלב נחמץ בהביטו אל תמונת של העותרת ועל המחשבות הקשות והרעות אשר חולפות במוחו של מי שמנסה להבין כיצד נעצרים להם חיים שלמים של ילדה קטנה על לא עוול בכפה", נכתב בתגובה. עוד נכתב כי פטריק "מתאבל יום יום, שעה שעה", על מצבה של גרינשפן, "כפי שהוא "מתאבל יום יום, שעה שעה, על מר גורלו, על הבדידות ועל האובדן אשר נראה כי ילווו אותו לעד". פטריק טוען גם כי מאז התאונה, הוא חשוף להשמצות יומיומיות בתקשורת, ומאז מצבו מידרדר "כאשר תהום הנשייה בלעה אותו ולא נודע כי אל קירבה בא". פטריק הוסיף כי מאז התאונה ניתק הקשר בינו לבין נכדיו ובתו, מצבו הכלכלי הידרדר והוא שקע בחובות.

פרקליטת המשפחה ביקשה לחקור את פטריק בבג"ץ

עוד נטען כי כיום הוא אינו מסוגל לממן ייצוג משפטי, כי אם ייאלץ לעמוד שוב למשפט, אינו יכול לחזור בו מהודאתו וגם צוין כי הוא כבר ריצה את העונש שנגזר עליו. פטריק הוסיף כי הוא לא ברח ממקום התאונה, הזעיק מיד עזרה ופעל בכל כוחו למזער את הנזקים שנגרמו. הוא גם דחה את הטענה כי לא הביע חרטה על מעשיו. "המשיב איננו מבקש להתעמת עם העותרים וכאבו על מצבם הוא כאב עצום, כן ואמיתי", נכתב בתגובה. "תקצר היריעה מלפרט את הכאב העמוק, האדיר, חוצץ הלב השובר והמוציא את טעם החיים אותו חש המשיב יום יום, שעה שעה, אודות מצבה של העותרת".

בעקבות הדברים, הגישה פרקליטת המשפחה עו"ד קאופמן בקשה לחקור את פטריק בבג"ץ. לטענתה, תצהירו של פטריק כולל נתונים עובדתיים שאינם מגובים בראייה כלשהי, וגם בבית המשפט לתעבורה לא הוצגו מסמכים לתמיכה בטענות בדבר מצבו הכלכלי והבריאותי. לכן, מבקשת עו"ד קאופמן לחקור אותו, "לצורך עשיית צדק ומניעת עוול נוסף". הרכב השופטים שדן בעתירה ידון בבקשה בחודש הבא. לדברי גורמים משפטיים, מדובר בבקשה נדירה, ומעטים המקרים בהם היא אושרה.

בחודש שעבר, הגישה הפרקליטות את תגובתה לעתירה. בפרקליטות מודים כי העונש שנגזר על הנהג הדורס הוא "קל באורח קיצוני ביחס למעשים בביצועם הודה, וביחס לתוצאותיהם הקשות". עם זאת, טוענת המדינה, כי לאחר שכבר ניתן פסק דין אשר אימץ את הסדר הטיעון בין הצדדים, אין עוד מקום לערער עליו. בפרקליטות ציינו כי בעקבות המקרה, הוצאו הנחיות חדשות, במטרה למנוע הישנות מקרים דוגמת פרשה זו. לאור כל זאת, אומרים בפרקליטות כי לא ניתן להתערב בפסק דין חלוט.

עוד באותו נושא
הפרקליטות: לא ניתן לערער על העונש לדורס שחר גרינשפן
משפחת גרינשפן נגד הביטוח של הדורס: "הושפלנו"
משפחת שחר גרינשפן תובעת מהדורס 36 מיליון שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully