וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מלוקרבי מת 3 שנים אחרי ששוחרר כי גסס

באוגוסט 2009 שיחררה סקוטלנד את עבד אל-באסט אל-מגרחי, שהרג 270 איש בפיצוץ מטוס "פאן-אם", לאחר שהרופאים קצבו לו חודשים ספורים לחיות. החודשים התארכו, והיום מת מסרטן

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

הגסיסה נמשכה כמעט שלוש שנים: עבד אל-באסט אל-מגרחי, האדם היחיד שהורשע אי פעם בפיצוץ מטוס חברת "פאן-אם" בשמי העיירה לוקרבי בסקוטלנד ב-1988 - אחד הפיגועים הקשים בהיסטוריה, בו נהרגו 270 בני אדם, רובם בריטים ואמריאים - מת היום בביתו בבירת לוב, טריפולי, ממחלת הסרטן. אחיו, עבד אל-רחים, סיפר לסוכנות רויטרס כי מצבו הידרדר בבת אחת בשעות הלילה, ועד שעות הבוקר המאוחרות הבוקר הוא נפח את נשמתו. "הוא היה מוקף בבני משפחתו", אמר.

מגרחי, בן 60 במותו, הורשע באחריות לפיגוע בשנת 2001 בבית דין בהולנד ונכלא בסקוטלנד, שם הספיק לרצות שמונה שנות מאסר בטרם שוחרר "מסיבות הומניטריות" בשל מחלתו (ובעקבות זאת אף ביטל הליכי ערעור על הרשעתו שעדיין התנהלו). הרופאים קצבו לו אז חודשים ספורים לחיות, אולם נראה כי עם שובו למולדתו - שם זכה לקבלת פנים של גיבור - חל שיפור מסוים במצבו, והוא זכה לחיות עוד כמעט שלוש שנים. באוגוסט שעבר דווח שוב כי הוא "בתרדמת ועל סף מוות", ומאז הוא יוצא ונכנס מבתי חולים, אולם חלפו עוד תשעה חודשים עד שמת.

עבד אל-באסט אל-מגרחי, המחבל הלובי שפוצץ את מטוס פאן-אם מעל לוקרבי שבסקוטלנד, בבית חולים בלוב, אוקטובר 2011. רויטרס
אל-מגרחי באחת מתמונותיו האחרונות, אוקטובר 2011/רויטרס

לאורך התקופה הזו קמו לא מעט קולות בבריטניה שמחו על שחרורו ודרשו להחזירו לכלא. תקווה בעניין ז ההתעוררה לאחר חילופי השלטון האחרונים בלוב, אולם גם המורדים שהשתלטו על המדינה הבהירו כי לא יסגירו אותו, או אף לובי אחר. במקביל, קמה גם תנועה של בריטים ואמריקאים, בהם משפחות של קורבנות הפיגוע, שהאמינו בחפותו של מגרחי וקראו לשחרורו.

אותר דרך חנות בגדים במלטה

פיגוע לוקרבי הוא הקשה ביותר שאירע אי פעם על אדמת בריטניה. כל 259 הנוסעים ואנשי הצוות על המטוס נהרגו, ועמם עוד 11 בני אדם על הקרקע, שנפגעו משרידי המטוס. החוקרים שבדקו את שרידי המטוס הצליחו לבודד פיסות בד מבגדים שלופפו סביב הפצצה. אלו הובילו אותם לחנות במלטה, ומשם הגיעו בסופו של דבר אל מגרחי ואל לובי נוסף, אל-אמין חליפה פימה, וכתבי אישום הוגשו נגד השניים ב-1991. בתום מגעים שנמשכו כמעט עשור, הסכימה לוב להסגיר את השניים. בתום משפטם זוכה פימה מכל הסעיפים, ואילו מגרחי הורשע ונידון ל-27 שנות מאסר.

שרידי מטוס פאן-אם שפוצץ בשמי לוקרבי, סקוטלנד, 22 בדצמבר 1988. AP
כל 259 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו, ועמם עוד 11 על הקרקע. שרידי המטוס בלוקרבי/AP

מגרחי, ששירת כקצין בשירותי המודיעין של לוב בימי שלטונו של הרודן מועמר קדאפי, הכחיש לאורך כל הדרך כי היה מעורב בפיגוע. הוא גם שמר אמונים לקדאפי, ולאורך ההתקוממות שבה הודח בשנה שעברה, הקפיד לצדד בו ולדחות כל טענה בדבר דיכוי אכזרי והפרת זכויות אדם מצד המשטר. הוא אף תועד בהפגנת תמיכה בקדאפי ביולי שעבר. בעקבות ההופעה ההיא, אמר שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, כי שחרורו מהכלא היה "טעות גדולה".

בראיון האחרון שלו, בדצמבר 2011, אמר מגרחי: "אני אדם חף מפשע. אני עומד למות, ואני מבקש שיעזבו אותי בשקט עם משפחתי". בעבר טען כי בידיו מידע שטרם פורסם לגבי הפיגוע, וכי בכוונתו לפרסמו - אולם הוא מעולם לא עשה זאת.

המחבל עבדל בסט אל-מגרחי מאסון לוקרבי שב ללוב. רויטרס
התקבל כגיבור. מגרחי נוחת בטריפולי, אוגוסט 2009/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully