וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מלוקרבי בטריפולי, בתרדמת, "על סף מוות"

שנתיים אחרי שעבד אל-באסט אל-מגרחי שוחרר מהכלא משום שנותרו לו "3 חודשים לחיות", ואחרי שנפוצו דיווחים כי ניצל את ההפיכה כדי להימלט, מצא אותו כתב CNN בבית משפחתו בבירת לוב

המחבל האחראי לאחד הפיגועים הגדולים בהיסטוריה שרוי בתרדמת, גוסס מסרטן - וככל הנראה ייקח עמו אל הקבר את הסוד הגדול האחרון: מי בדיוק בממשלת לוב אישר את פיצוץ מטוס פאן-אם בשמי העיירה לוקרבי שבסקוטלנד בדצמבר 1988. אחרי שבימים האחרונים נפוצו דיווחים לפיהם הוא ניצל את ההפיכה בלוב כדי להימלט מהמדינה ולהיעלם, חשפה הלילה (שני) רשת CNN כי עבד אל-באסט אל-מגרחי, המחבל שנחשב למתכנן הפיגוע, שוכב במיטה בבית בבירה טריפולי, במצב תרדמת, וככל הנראה נמצא על סף מוות.

בפיצוץ המטוס בדצמבר 1988 - שלוב קיבלה עליו בדיעבד אחריות ואף התנצלה ושילמה עליו פיצויים, אך מעולם לא חשפה את האחראים הישירים - נהרגו כל 270 איש: 259 הנוסעים ו-11 אנשי הצוות. אל-מגרחי נתפס והורשע בתחילת העשור הקודם בתכנון הפיגוע, אך לפני כשנתיים, לאחר שריצה שמונה שנים ממאסר העולם שנגזר עליו, שוחרר מהכלא בסקוטלנד והוחזר ללוב, ארץ הולדתו, מסיבות הומניטריות: אז נטען כי נותרו לו שלושה חודשים לחיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אל-מגרחי מחובר למסיכת החמצן, מתוך כתבת CNN/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל-מגרחי זכה לקבלת פנים של גיבור בלוב, ועורר את חמתם של רבים בבריטניה ובארה"ב. בין היתר, אף התעוררו טענות לפיהן שחרורו היה חלק מעסקת נפט סיבובית במעורבות ממשלת לוב וחברת הדלק הבריטית BP. בשנה שעברה אף התברר מאחד ממסמכי מחלקת המדינה האמריקאית שנחשפו על ידי אתר "ויקיליקס", כי בריטניה הסכימה לשחררו לאחר ששליט לוב, מועמר קדאפי, איים לנתק את קשרי המסחר עמה.

בפועל, אל-מגרחי המשיך להאריך ימים, ובמהלך השנתיים האחרונות אף פורסמו תמונות שתיעדו אותו פעיל ומעורב באירועים שונים. בשבוע האחרון נשמעו במערב קריאות רבות לשלטון החדש בלוב להחזירו לכלא, במקביל לדיווחים לפיהם הוא נמלט מהמדינה בחסות הקרבות האחרונים, ולהפר את תנאי השחרור שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שרידי מטוס פאן-אם שפוצץ בשמי לוקרבי, סקוטלנד, 22 בדצמבר 1988. AP
בפיגוע נהרגו 259 הנוסעים ו-11 אנשי הצוות. שרידי מטוס פאן-אם, דצמבר 1988/AP

כעת, ככל הנראה, הוא אכן בימיו האחרונים. כתב CNN, ניק רוברטסון, הצליח השבוע למצוא את מגרחי בווילה של משפחתו בטריפולי, כשהוא מחובר למסיכת חמצן ועירוי תוך-ורידי. "אנחנו רק נותנים לו חמצן", סיפר לרוברטסון בנו חאלד, שטען כי אביו כבר נמצא מעבר לשלב שבו טיפול רפואי יכול לעזור לו. "אין רופא. אין את מי לשאול. אין לנו אפילו מספר טלפון של אף אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully