וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על תרומת מח עצם

בעוד כשבועיים יתקיים מבצע התרמה בכל רחבי הארץ שמטרתו הגדלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עדות מסויימות. לקראת המבצע מספקת עמותת "עזר מציון" מענה לכל השאלות בנושא

ב-31 במאי ייערך מבצע התרמה של "עזר מציון" להגדלת הייצוג במאגר הלאומי לתורמי מח עצם של העדה העירקית, התימנית, הגיאורגית, הבוכרית, הקווקזית, הכורדית והאתיופית. המבצע כולל איסוף דגימות רוק ותרומות כספיות לצורך מימון הבדיקות. ההתרמה תיערך בין שעות 10:00-20:00, בעשרות נקודות התרמה בכל רחבי הארץ. לקראת המבצע נותנת ברכה זיסר, מנהלת מרכז אורנית והמאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון", מענה לכל השאלות הנוגעות לתרומה ולבדיקות הכרוכות בה.

מה זה מאגר מח העצם?
"המאגר הלאומי לתורמי מח עצם הוקם בשנת 1998 על ידי עמותת 'עזר מציון', המאגר משמש כיום כמאגר המרכזי בישראל וליהודים מכל העולם. עד היום הצטרפו למאגר 608,337 תורמי מח עצם פוטנציאליים הנותנים מענה רק לחלק מכלל החולים".

מי יכול להצטרף למאגר?
"גיל תורם פוטנציאלי צריך לנוע בין 18 ל-50 שנים, ומצבו הבריאותי חייב להיות תקין. תהליך ההצטרפות למאגר אינו כרוך בתשלום מצד התורם, והוא כולל מילוי טופס המעיד על רצון להצטרף למאגר ובדיקת רוק פשוטה. דגימה זו נשלחת לבדיקת סיווג רקמות (חלבוני HLA) ותוצאותיה מצורפות למאגר. עלות בדיקת סיווג רקמות התחלתית זו הינה 250 שקלים, והיא ממומנת ע"י "עזר מציון" ותורמים פרטיים".

למי מיועדת תרומת מח עצם?
"השתלת מח-עצמות הינו טיפול מציל חיים במגוון רחב של מחלות סרטן, מחלות אוטואימוניות ותורשתיות כשנפוצות בהן הם: סרטני הדם למיניהם , סרטן בלוטות הלימפה לסוגיו, מיאלומה נפוצה ועוד. כיום רשומים במאגר ברשימת ההמתנה עשרות רבות של ילדים ומבוגרים הזקוקים להשתלת מח-עצם בדחיפות ואין להם תורם מתאים. חשוב לציין שחולים אלו חיים על זמן שאול".

האם הבדיקה הראשונית להצטרפות למאגר כואבת?
"לא. מדובר במתן דגימת רוק פשוטה . גם כאשר נמצאת התאמה, התהליך פשוט יחסית ואינו כואב".

אילו מחלות מונעות הצטרפות למאגר?
"בכלליות נאמר כי: מחלות סרטניות למיניהן למעט נגעים מקומיים בעור שהוצא בשלמותם, מונעות הצטרפות למאגר, איידס, המופיליה, חסר באנזים G6PD, אסטמה המצריכה שימוש סדיר או יומי בסטרואידים דרך הפה, דיכאון או מחלת נפש שחייבו אשפוז או שימוש קבוע בתרופות לתקופות ממושכות, צריכת סמים בהזרקה בעבר ובהווה (אפילו פעם אחת), סכרת המטופלת באינסולין, ומחלות לב קשות המטופלות באופן קבוע בכדורים.

"לעומתם: אסטמה הנגרמת מפעילות גופנית או המבוקרת באמצעות משאף (כולל משאפים המכילים סטרואידים), אלרגיות נפוצות לבעלי-חיים, לסוגי מזון, לסביבה, לתרופות וכדומה, זיהומים שהתרחשו בזמן האחרון, כגון הצטננות או שפעת, הריון, חיסונים רגילים וכן חיסונים לפני נסיעה לחו"ל, לחץ דם גבוה המבוקר על ידי תרופות, סכרת המבוקרת על ידי תזונה או תרופות דרך הפה ופירסינג בגוף או באוזן בשנה האחרונה אינן מונעות מהצטרפות למאגר".

איך יודעים מי נמצא במאגר?
"ניתן לבדוק באתר האינטרנט של עזר מציון. הצטרפות למאגר אחר בארץ או לאחד המאגרים בחו"ל אינה דורשת הצטרפות מחדש בארץ שכן כל המאגרים בעולם מקושרים ומתחלקים במידע. ההצטרפות למאגר היא חד פעמית לכל החיים, סיווג הרקמות לא יכול להשתנות במהלך החיים".

האם תרומת דם במד"א נחשבת הצטרפות למאגר?
"לא, אין קשר בין תרומת דם במד"א לבין הצטרפות למאגר".

במידה ומוצאים התאמה, איך ממשיכים?
"במידה ונמצאת התאמה מוזמן התורם לשיחה עם צוות המאגר, לבדיקות נוספות כדאי לוודא שאכן בריאותו תקינה ומפגש עם הרופא, ולאחר שהוא מביע את הסכמתו להיות תורם, נקבע תאריך התרומה. ארבע ימים לפני המועד הנבחר, מקבל התורם במשך ארבעה ימים, זריקות המעודדות את ייצור תאי האב במח העצם בכמות מוגברת, ו'זריקתם' לזרם הדם ההיקפי (שזורם בגוף). זריקות אלו נקראות נויפוגן (GCSF) והן עלולות לגרום לתורם להרגשה של 'שפעת' קלה, כלומר: ייתכנו כאבי עצמות קלים הנעלמים בקלות עם נטילת משככי כאבים קלים.

"ביום החמישי, מגיע התורם למרכז רפואי (בו פגש קודם לכן את הרופא), לצורך ביצוע האיסוף. המשך תהליך התרומה פשוט ודומה לתרומת דם רגילה: באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע שואבים דם מהתורם. הדם עובר דרך מכונה מיוחדת שמפרידה ממנו את התאים צעירים ש'נזרקו' ממח-העצמות הודות לזריקות שקיבל. תאים אלו נאספים בשקית פלסטיק קטנה (300 סמ"ק) וכל יתר הדם חוזר אל התורם באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע השנייה. זאת, ללא הרדמה, ללא כאב וללא כל תופעות לוואי. תהליך התרומה עשוי להתבצע ביום אחד למשך 5-6 שעות, או ביומיים. משך האיסוף תלוי בגיל ומשקל החולה כמו גם במשקל התורם. כאמור, הפעולה עצמה, אינה מכאיבה, אבל מצריכה ישיבה (או שכיבה) במקום אחד. כמובן שניתן לאכול או לקרוא/לצפות בטלוויזיה במהלך האיסוף. התורם, למעשה, לא מאבד דם כלל ואילו התאים הצעירים שהופרדו מזרם דמו מתרבים מעצמם במהירות, תוך יממה אחת. אותם תאים שנלקחו מהתורם, מועברים לדמו של החולה, עוד באותו יום במהירות, באמצעות עירוי, ובהגיעם אל מח העצמות הם מתחילים לייצר תאי דם בריאים".

האם אפשר לפגוש את האדם שקיבל את מח העצם?
"מפגש בין תורם מח-עצמות והחולה לו ניתנה התרומה אפשרי, במידה ושני הצדדים מעוניינים, ומתבצע באמצעות מתאמת ההשתלות של מאגר מח-העצם לפחות שנה לאחר התרומה".

בארגון עזר מציון מדגישים כי כל דגימה שתיאסף, תיבדק ותוכנס למאגר. הארגון מבקש את עזרת הציבור במימון המבצע לאור העובדה כי עלות בדיקת כל מבחנה הינה 250 שקלים. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט http://www.ami.org.il

עוד באותו נושא:
דרושים: תורמי מח עצם מהעדה התימנית והגיאורגית
מאות סייעו באיתור מח עצם לטל: "רוצים להצילו"
הכנסת אישרה: מאגר מח עצם יוקם בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully