וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע הצלב של דגן נגד תקיפה באירן

יוסי מלמן

17.5.2012 / 18:54

ראש המוסד לשעבר השתתף בחיבורו של מאמר ב"וול סטריט ג'ורנל", שקרא להמשך העמקת הסנקציות על אירן. האפשרויות האחרות יגררו לטענתו את האזור למלחמה או למרוץ חימוש גרעיני

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, ממשיך במסע הצלב שלו נגד תקיפה באירן. דגן גייס הפעם לעזרתו שניים מחבריו - ראש ה-CIA לשעבר משנות ה-90', ג'יימס וולסי, וראש הביון הגרמני הב.נ.ד, אוגוסט היינינג, כמו גם את הרמטכ"ל לשעבר של בריטניה, צ'רלס גוטרי ושגרירי ארצות הברית לאו"ם ולאיחוד האירופי. השישה פרסמו מאמר דווקא בעיתון השמרני האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" - המצדד בתקיפה צבאית - שקורא להדק את העיצומים הכלכליים על אירן עד כדי חנק מוחלט של כלכלתה. ששת כותבי המאמר הם חברים בקבוצה הנקראת "מאוחדים נגד אירן גרעינית", הפועלת במסגרת המכון הבריטי לדיאלוג אסטרטגי.

כשברקע הדברים ניצבת החלטת האיחוד האירופי להפסיק לרכוש מאירן נפט החל מחודש יולי, מציעים השישה ארבע פעולות בתחום העיצומים הכלכליים: ניתוק מוחלט של אירן ממערכת הבנקאות העולמית, כך שלא תוכל לבצע שום קשר ושום עסקה עם בנקים בעולם, חקיקת חוקים בארצות הברית ובאיחוד האירופי שיחייבו כל חברה שמשקיעה באירן לחשוף את קשריה שם, מניעה מכל ספינה או חברת ספנות המובילה מטענים אל אירן וממנה - כולל מטעני נפט - לקיים קשרים עם ארצות הברית והאיחוד האירופי ואיסור על חברות ביטוח לבטח את קשרי המסחר עם אירן.

סנקציות משתקות עשויות לשנות את דעת אירן

יצוין כי בעניין הפסקת קשרי הספנות, הביע דגן לפני כמה חודשים עמדה שונה לחלוטין. כשנשאל על הגילויים לפיהם חברות הספנות של האחים עופר קיימו קשרים עם אירן וכי מכליות שלהם פקדו את הנמלים האירניים, דגן לא גינה אותם ולא ראה בכך שום פסול.

במאמר, מדגישים השישה כי הם יודעים שמשטר כוהני הדת באירן קשוב ומודאג מהעיצומים שכבר מוטלים על המדינה, ולכן סנקציות משתקות עשויות לשנות את דעתם בקשר לפיתוח תכנית הגרעין. בהמשך, הם מציינים כי ללא עיצומים, האפשרויות שבפניהן עומד העולם הוא או מלחמה אזורית (כתוצאה מתקיפה צבאית) או מרוץ חימוש גרעיני (שבו מדינות נוספות באזור יבקשו להשיג נשק גרעיני כמשקל נגד לנשק הגרעיני שיהיה בידי אירן).

הדברים נכתבו על רקע פרסומים נוספים וגילויים שונים הקשורים לתכנית הגרעין של אירן, שנועדו ללחוץ על המשטר שם להגמיש את עמדתו לקראת השיחות שיתקיימו בשבוע הבא במטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ובבגדד. בשיחות אלה, שבכירי הממשל האמריקאי הגדירו כ"הזדמנות האחרונה", תידרש אירן להפסיק להעשיר אורניום, להוציא את האורניום המועשר ברמה של 20% מחוץ לגבולותיה ולסגור את מתקן ההעשרה ליד העיר קום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully