וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה חדשה: קואצ'ינג לתלמידים עם לקויות למידה

ענת שלו

10.5.2012 / 22:19

הקרן לעידוד יוזמות מעודדת מורים מכל המגזרים לפתח יוזמות חדשות בתחום החינוך. השנה, בין היוזמות נכללו קואצ'ינג לתלמידים עם לקויות למידה וספרי לימוד מיוחדים לאוטיסטים

טקס סיום מיוחד נערך היום (חמישי) בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות: מעל ל-50 מורים, מבתי ספר שונים וממסגרות שונות, בהן החינוך הממלכתי והחינוך המיוחד, ציינו את השקתן של תוכניות לימוד שונות אותן יזמו המורים כדי לתת מענה לבעיות העולות בכיתות הלימוד ומצריכות פתרונות מיוחדים.

יוספה דאר, מנהלת הקרן, הסבירה בשיחה עם וואלה! חדשות על פעילות הקרן. לדבריה, מטרת התוכנית היא לתמוך ביוזמות של המורה הבודד ולהעצים אותו. "מה שאנחנו עושים זה לתת להם גב משפחתי, לעזור להם להתקדם ולהגשים את עצמם", הסבירה דאר. "המורה, הסוכן החשוב ביותר במערכת החינוך, הוא בעמדה הטובה ביותר, מכיוון שהוא יודע בדיוק מה צריכים התלמידים שלו". היא עוד הוסיפה כי היוזמה מעלה למורים את המוטיבציה ובכך "המורה מחויב יותר ומשקיע יותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לתמוך ביוזמות של המורה הבודד ולהעצים אותו", הכנס ליוזמות חינוכיות/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת מהיוזמות הללו היא תוכנית המספקת קואצ'ינג לתלמידים. את התוכנית הגתה עינת עטיה, מחנכת כיתה של ילדים בעלי לקויות למידה בתיכון "מטרו-ווסט" ברעננה. "התלמידים מחולקים לקבוצות של חמישה, ומודרכים על ידי קואצ'ר. הם קובעים לעצמם יעדים שהם רוצים להשיג בחייהם – בין אם זה לעמוד בדיאטה או לעבור את מבחן התיאוריה בנהיגה - והם צריכים לעמוד בכך", הסבירה עטיה. לדבריה, מטרת התוכנית היא להעצים את התלמידים על ידי הצבת מטרות ולקיחת אחריות להגיע לתוצאות.

"זה התחיל מזה שעשינו מיפוי של תלמידים בכיתה י', ומצאנו שרבים לא עמדו במטרות שהציבו לעצמם", הסבירה המחנכת שיזמה את תכנית. לאחר שפנתה אל הקרן, היא סיפקה לעטיה מלווה שנפגש עמה ונתן לה הערות ומשוב. "זה עובד, אנחנו שומעים את זה מהילדים", אמרה עטיה. "לפני חודש, דיברתי עם התלמידים ואחד מהם אמר לי שזו הפעם הראשונה שהוא מצליח לממש את המטרות שלו. וזה היה מאוד מרגש לשמוע אותו אומר את זה".

"זה ממש פתח לילדים את הראש", הוסיפה, "הם מכירים ביכולות שלהם מחדש". המחנכת של התלמידים סיפרה כי "כל החיים הם עסקו במה הם לא – אני לא טוב מספיק, אני לא יודע מספיק, אני לא אעמוד בזה. זה פתח עבורם מרחב חדש של אפשרויות ונתן להם את היכולת לראות שאפשר להגיע ליעדים". לדבריה, התמיכה של הקרן אפשרה שימוש באמצעי לימוד בלתי שגרתיים כמו פעילויות קבוצתיות בחוץ, בהן לכל אחד יש תפקיד אחר. "זה מרגש אותי כל פעם מחדש, כמחנכת, לראות אותם מצליחים", אמרה עטיה.

ספרי לימוד מיוחדים לאוטיסטים

שרה אלמליח מלמדת בבית ספר מיוחד לאוטיסטים בחיפה. היא מסבירה כי אחת הבעיות בחינוך אוטיסטים היא היעדר חומרי לימוד מספקים המיועדים עבורם. "יש מצוקה כי הם ברמת קריאה נמוכה ונקודת החוזק שלהם היא דווקא חזותית". אי לכך, אלמליח יזמה תוכנית לימוד מיוחדת הכוללת לוח של סמלים ויזואליים שיסייעו בהעברת חומרי הלימוד. "זה משהו שלא קיים עד כה", מספרת אלמליח שבחרה להתמקד בתוכנית זו בחינוך חברתי-מיני, מאחר שאוטיסטים מתקשים בהתנהלות חברתית. הלוח מסייע בהבחנה בין מקום ציבורי לפרטי, איך להתנהג בכל מקום, ומסבירה על האנשים השונים שיש בחיים – החל ממשפחה ועד לזרים.

הקרן סיפקה הדרכה על עבודה נכונה עם החוברות, והצעות להמשך והחוברות כבר נמצאות בשלבי הטמעה, "בתקווה שזה יתפשט לבתי ספר אחרים לאוטיסטים", אומרת אלמליח. "אני בהרגשה שאני חייבת להמשיך עם זה. הילדים מגיבים לזה טוב והמורים וההורים לומדים בעזרת הקרן להשתמש בחוברות. כל יום אני מכינה עוד ועוד חומרי לימוד. זה נותן מענה לצרכים של הרבה מורים ואני מקווה שזה יעבור הלאה".

הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, שמעודדת מורים ליזום פרויקטים ייחודיים בתחום החינוך, בהתאם לצרכיהם של תלמידים בכיתותיהם, הוקמה בשנת 1971 על ידי אשת החינוך פרופ' מרסלה ברנר. הקרן פועלת בשיתוף עם משרד החינוך ונתמכת בידי קרנות פילנתרופיות, בהן קרן ברכה, והיא נותנת מענקים למורים היוזמים ומספקת ליווי והדרכה למימוש התוכנית. הקרן פועלת בכל הארץ ובמגזרים שונים, בהם המגזר היהודי, הערבי, הבדואי, החרדי ועוד.

לקריאה נוספת:
מחקר: תקווה לילדים האוטיסטים
דו"ח המבקר: רמה ירודה בחינוך הממלכתי-דתי
פתרון ברזילאי להברזות: שבב על חולצת בית הספר

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully