וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבילת אש למופז: דיון עם אשטון על השיחות עם אירן

טל שלו

9.5.2012 / 12:57

יום לאחר ההסכם, חבר הקואליציה החדש, שאול מופז, השתתף בפגישה של ראש הממשלה עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לקבלת עדכון על המגעים בין מעצמות המערב לאירן

שרת החוץ של איחוד האירופי, קתרין אשטון, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגשו בצהריים (רביעי) בירושלים, על מנת שזו תעדכן את ראש הממשלה במהלכים האחרונים במגעים בין מעצמות המערב לבין אירן, לקראת המפגש הבא בין הצדדים, הצפוי להתקיים ב-23 במאי בבגדד. המשנה החדש לראש הממשלה, ח"כ שאול מופז, השתתף אף הוא במפגש עם אשטון – המפגש המדיני הראשון בו משתתף מאז הצטרף לממשלת נתניהו, אתמול. כמו כן, השתתפו בפגישה שר הביטחון, אהוד ברק, ושר החוץ, אביגדור ליברמן.

ביקור הבזק של אשטון בישראל מגיע על רקע חשש ישראלי מכך שהאירנים מנצלים את המגעים הדיפלומטיים עם המערב, שהחלו בחודש שעבר באיסטנבול, ככיסוי להמשך פיתוח תכנית הגרעין. החשש המרכזי הוא שהמגעים יאפשרו ריכוך הסנקציות וכן יספקו לגיטימציה בינלאומית להמשך פיתוח הגרעין בתנאים מסוימים. "אין שום שינוי באסטרטגיה האירנית, ועל אף שהלחץ של הסנקציות החל להיות מורגש, אין שום שינוי במדיניות או בפעילות על הקרקע. הלחץ חייב להימשך למרות המשא ומתן", אמר גורם מדיני לוואלה! חדשות, והסביר כי ישראל חוששת כי בשל רצונן של שש המעצמות להגיע להסכם, יבוצעו ויתורים מרחיקי לכת וחלק מהסנקציות המתוכננות יוסרו, בהן שורה של צעדים שצפויים להיכנס לתוקפם בחודשים הקרובים.

יש לציין כי השר הטרי מופז, שכאמור היה ממשתתפי הפגישה, הביע בעבר עמדות מתונות יותר מראש הממשלה ומשר הביטחון בנושא אירן, ונחשב למי שמתנגד לתקיפה צבאית של מתקני הגרעין האירני.

ראש הממשלה נתניהו עם קתרין אשטון בפגישה עם הנציבה העליונה לחוץ וביטחון של האיחוד האירופי, ספטמבר 2011. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
מעדכנת על המגעים מול אירן. נתניהו ואשטון/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

"אסור שפגישת המעצמות עם אירן תסתיים ללא החלטות ברורות שיחייבו את הפסקת העשרת האורניום ופיתוח הנשק הגרעיני. ישראל מצפה שבפגישה יוחלט על צעדים ממשיים ולא רק החלטה על עוד מפגשים שיאפשרו לאירנים להמשיך ולמרוח זמן", אמר אתמול שר החוץ, אביגדור ליברמן, בפגישה עם עמיתו הגרמני, גידו וסטרוולה.

ביידן: "אירן מבודדת וארה"ב לא"

בשבוע שעבר, דווח בעיתון "הארץ" על שורה של פגישות שקיים היועץ לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, בבירות אירופה בנושא הגרעין האירני, בהן קיבל עדכון על האסטרטגיה שנוקטות שש המעצמות לקראת סבב השיחות השני עם אירן. בסיומן, הוחלט על ביקור הבזק של אשטון, המשמשת ראש צוות המשא ומתן עם אירן מטעם שש המעצמות - ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה - כדי לעדכן אישית את ראש הממשלה במתרחש ולהפיג את החשש הישראלי.

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שנאם אתמול בפני רבנים קונסרבטיביים באטלנטה, אמר גם הוא כי החלון הדיפלומטי ייסגר בזמן הקרוב וכי זה לא יכול להמשך לעד. "אנחנו לא תמימים, אך בזכות המאמצים של הנשיא, אירן כרגע מבודדת, וארה"ב - לא. טהרן נמצאת בקשיים עמוקים עם תכנית הגרעין שלה, הניתוק שלהם מהמערכת הפיננסית העולמית גובר ויש לה בעיה לקנות דלק מזוקק ולפתח את מגזר הנפט והגז", ציין סגן הנשיא. "המתחים בין המנהיג העליון לנשיא אחמדינג'ד מורגשים. ההימור שלי - תוך שנתיים אחמדינג'ד לא יהיה שם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אירן מפתחת במרץ את מתקן הגרעין בפרצ'ין

בינתיים, אירן ממשיכה לפתח את אתריה הגרעיניים באין מפריע. צילומי לוויין חדשים מראים כי האתר הגרעיני בפרצ'ין התפתחה משמעותית בחודשים האחרונים. המרכז למדע וביטחון לאומי בוושינגטון (מכון ISIS), הנחשב למכון המוביל בתחומו לחקר הגרעין האירני, ניתח צילומי לוויין, מהם עולה כי באתר בוצעו עבודות בנייה משמעותיות במהלך חודש ימים, בתקופה שבין החודשים מרץ ואפריל השנה, לצד פעולות שייתכן שנועדו להעלמת ראיות.

בהתבסס על המידע החדש, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דורשת מאירן לאפשר לפקחיה לבקר במתקן, אך אירן עדיין לא מתירה להם לעשות זאת. במרכז ISIS מציינים כי יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר כי בידיו "מידע לפיו יש 'פעילות' מסוימת באתר". לדבריו, כל עוד פקחי הסוכנות לא מבקרים באתר, לא ניתן לוודא אם מדובר בפעילות גרעינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully