וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר מחריף: אוקראינה ביטלה כינוס אזורי שהוחרם

לאחר ש-8 נשיאים, בין היתר מגרמניה, הודיעו כי יחרימו את הכינוס בסוף השבוע באי יאלטה במחאה על היחס לראש הממשלה לשעבר טימושנקו, הודיעה קייב כי הוא בוטל עד להודעה חדשה

הסכסוך בין אוקראינה למדינות אירופה הולך ומעמיק - בדיוק חודש לפני פתיחת אליפות אירופה בכדורגל, אותה תארח המדינה לצד פולין. משרד החוץ בקייב הודיע היום (שלישי) על ביטול ועידה של מנהיגי מדינות מזרח אירופה שהייתה אמורה להיערך במדינה, לאחר ששורה של מנהיגים הודיעו כי יחרימו אותה, במחאה על היחס לו זוכה במדינה ראש הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו, המרצה עונש מאסר ממושך, ופתחה באחרונה בשביתת רעב.

"לנוכח חוסר יכולתם של כמה ממנהיגי מדינות אירופיות ליטול חלק בוועידה", נמסר בהודעת משרד החוץ, "החליטה אוקראינה, מתוך התחשבות, לדחות את הוועידה ולא לקיימה כמתוכנן באי יאלטה ב-11-12 במאי". מועד חדש לוועידה, כך נמסר, יוכרז בהמשך. ההודעה מגיעה לאחר שלפחות שמונה נשיאים הודיעו כי לא יגיעו לכינוס, ובהם נשיאי גאמניה, אוסטריה, צ'כיה ורומניה.

יש לציין כי כמה מהנשיאים שדווקא כן התעתדו לנכוח בוועידה, ובהם נשיא פולין, ברוניסלב קומורובסקי, אמרו כי בכוונתם להעלות בוועידה את עניינה של טימושנקו בפני הנשיא ויקטור ינוקוביץ'. לטענת דוברו, קומורובסקי התכוון לבקש מינוקוביץ' לשנות את חוקי המדינה, כך שלא ניתן יהיה להעמיד אדם לדין פלילי בגין פעילות פוליטית.

טימושנקו הייתה ממובילות "המהפכה הכתומה" באוקריאנה ב-2004, בעקבותיה בוטלו הבחירות לנשיאות בהן ניצח אז ינוקוביץ הפרו-רוסי, ובהמשך כיהנה שתי קדנציות כראש ממשלה תחת הנשיא שנבחר תחתיו, ויקטור יושצ'נקו. ב-2010 התמודדה על הנשיאות בבחירות, שוב מול אותו ינוקוביץ' - והפסידה בקרב צמוד. זמן קצר לאחר מכן נעצרה והואשמה ב"שימוש לרעה בסמכויותיה" בתקופת כהונתה. היא הורשעה, אף שתומכיה באיחוד האירופי טוענים כי נפלה קורבן לרדיפה פוליטית - ובאוקטובר נגזרו עליה שבע שנות מאסר. במקביל, היא עומדת כעת למשפט נוסף, על העלמת מס.

לפני כשבועיים פתחה טימושנקו בשביתת רעב, "במחאה על המצב במדינה ועל המצב בכלא". לאחר שפונתה לבית חולים עקב מצבה, פורסמו תמונות בהן היא מציגה חבלות שונות על גופה - הנובעות לטענתה ממכות שספגה מסוהריה בכלא בעיר חרקוב (שתארח כמה מהמשחקים בטורניר). ברשויות האוקראיניות הכחישו בתוקף את הטענות.

עצרת תמיכה בראש ממשלת אוקראינה לשעבר, יוליה טימושנקו, קייב, 27 באפריל 2012. רויטרס
עצרת תמיכה בטימושנקו, בשבוע שעבר בקייב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully