וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: רה"מ לשעבר טימושנקו נידונה למאסר

11.10.2011 / 13:20

בית המשפט בקייב גזר שבע שנות מאסר וקנס של 189 מיליון דולר על יוליה טימושנקו, שהואשמה בבזבוז כספי המדינה בעסקת גז כושלת. "חזרנו לימי סטאלין", אמרה כשהוקרא לה גזר הדין

יוליה טימושנקו, לשעבר ראש ממשלת אוקראינה, נידונה בצהריים (שלישי) לשבע שנות מאסר בגין חריגה מסמכויותיה לאחר שהחתימה את חברת הגז הממשלתית על הסכם מול רוסיה, ותיאלץ להשיב למדינה 186 מיליון דולרים שהואשמה באובדנם. מוקדם יותר בבוקר, נענו השופטים לדרישת התביעה בקייב והרשיעו את טימושנקו, בת 50, בבזבוז כספי הציבור.

מי שהייתה ממנהיגות "המפכה הכתומה", והתמודדה גם לתפקיד הנשיאה, נתונה במעצר זה יותר מחודשיים, בגין ביזיון בית המשפט, ועונש המאסר שהוטל עליה היום ימנע ממנה להתמודד בבחירות הכלליות ובבחירות לנשיאות המדינה ב-2015. טימושנקו חייכה לאורך כל המשפט וסירבה להשיב לחלק מהשאלות שהופנו אליה, אך בזמן שהוקרא גזר הדין שלה, היא התפרצה לדברי השופט. היא האשימה את בית הדין בהטיה פוליטית, ואמרה כי "אוקראינה שבה לימי הדיכוי האלים של סטלין".

תומכיה של יוליה טימושנקו מחוץ לבית המשפט בקייב. אוקראינה, ספטמבר 2011. AP
תומכיה של טימושנקו מפגינים מחוץ לבית המשפט בקייב/AP

לפי כתב האישום, טימושנקו חרגה מסמכויותיה ב-2009, בעת שחתמה על עסקת גז ארוכת טווח מול רוסיה. לפי התביעה, היא פעלה ממניעים "פרו-רוסיים", וכפתה על חברת הגז הממשלתית, "נפטוגז", הסכם שכמעט דרדר אותה לפשיטת רגל. את הסכומים שהפסידה החברה, לכאורה, תיאלץ טימושנקו להשיב למדינה.

גזר הדין מסכן את יחסיה של אוקראינה עם המערב

נשיא אוקראינה, שהביס את טימושקנו כשהתמודדה נגדו על משרתו, העיד נגדה במשפט. היא טענה שהוא טפל עליה אישומים מפוברקים, כדי לסלקה מהמערכת הפוליטית. עורכי דינה הודיעו כי יערערו על גזר הדין, ותומכיה התגודדו מחוץ להיכל בית המשפט, קראו להתערבות של בתי הדין הבינלאומיים לצדק והתעמתו עם השוטרים.

ארצות הברית גינתה את כתב האישום שהוגש נגד טימושנקו, וגם באיחוד האירופי הזהירו את קייב כי אם ייגזר עליה עונש מאסר, הדבר יסכן את הסיכוי לחתימת הסכם בראשי-תיבות לצירוף אוקראינה להסכמי סחר עם הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully