וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעיל הסיני העיוור: "עזבתי השגרירות בשל איומים"

צ'ן גואנצ'נג, הפעיל הסיני שעורר סערה דיפלומטית, טען לאחר שיצא משגרירות ארה"ב בבייג'ינג, שהסכים למהלך בגלל החשש לביטחון משפחתו. בארה"ב ובסין אמרו כי הוא עזב מרצונו

צ'ן גואנצ'נג, פעיל זכויות האדם הסיני העיוור שעמד בשבוע האחרון במרכזו של עימות דיפלומטי בין ארצות הברית לסין,
טען היום (רביעי) כי עזב את השגרירות האמריקאית בבייג'ינג, בה מצא מקלט במשך שישה ימים, בשל איומים של סין על בני משפחתו.

צ'ן אמר את הדברים בראיון מבית החולים אליו הגיע, וסיפר כי קיבל איומים על כך שאישתו תוכה למוות. בראיון הוא טען כי גורמי ממשל אמריקאים סיפרו לו על האיומים של הסינים.

עם זאת, במחלקת המדינה האמריקאית הכחישו כי לצ'ן הועברה אזהרה על פגיעה במשפחתו. "אף גורם בממשל האמריקאי לא דיבר עם צ'ן על איומים פיזיים או חוקיים על אישתו וילדיו, וגם אף גורם סיני לא העביר איומים לנו", מסרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד.

מוקדם יותר הודיע משרד החוץ הסיני כי צ'ן, שנמלט בשבוע שעבר ממעצר בית, עזב את השגרירות "מרצונו החופשי", ופונה לקבלת טיפול רפואי.

"מחויבים לשמור על קשר עם צ'ן ומשפחתו"

רק לאחר עזיבתו היום, הודתה ארה"ב לראשונה באופן רשמי כי סייעה לו ואירחה אותו בשגרירות. בסין מתחו היום ביקורת חריפה על "ההתערבות של ארה"ב בענייניה הפנימיים באופן בלתי ראוי", אולם גורם אמריקאי רשמי ציין כי שחרורו התאפשר במסגרת הסדר שהושג בתום "תהליך אינטנסיבי משותף", שבמסגרתו הוא יועבר ל"סביבה בטוחה", ויאפשרו לו ללמוד באוניברסיטה. הגורם הודה כי מדובר בהסדר חסר תקדים: "זה היה מקרה מיוחד המערב נסיבות יוצאות דופן, ואנחנו לא צופים שהדבר יחזור על עצמו".

הסדר הושג ערב פתיחתן של שיחות דרג בין ארה"ב לסין בבייג'ינג, במסגרת "הדיאלוג האסטרטגי-כלכלי" בין שתי מעצמות העל, בהשתתפות מזכירת המדינה, הילרי קלינטון ושר האוצר, טימותי גייתנר. קלינטון התייחסה היום להסדר שהושג, והסבירה כי ארה"ב התמודדה עם המקרה "באופן המשקף את הבחירה שלו והערכים שלנו". לדבריה, "ממשלת ארה"ב והעם האמריקאי מחויבים לשמור על קשר עם צ'ן ומשפחתו, בימים, בשבועות ובשנים שלפנינו".

בצר להם, לנוכח ההסדר המהווה "התכופפות" לא קטנה מצדם, שיחררו הסינים קיטור בהצהרות נזעמות. "אני מביעים את חוסר שביעות רצוננו התקיף בעניין", אמר דובר משרד החוץ בבייג'ינג, ליו וויימין. "השיטה האמריקאית היא להתערב בעניינים הפנימיים של סין, וזה לא מקובל לחלוטין. סין דורשת שארה"ב תתנצל, תחקור את התקרית לעומקה, תעניש את האחראים ותספק ערבויות לכך שהדבר לא יחזור".

עוד על הפרשה
הפעיל העיוור עזב השגרירות; סין: שארה"ב תתנצל
"המבחן הגדול ביותר ליחסי ארה"ב-סין זה 23 שנה"
סין: אקטיביסט עיוור נמלט ממעצר בית ותקף השלטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully