וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: מעורבות משרד החוץ בנושאי ביטחון אינה מספקת

טל שלו

1.5.2012 / 16:56

בסעיף שהוקדש בדו"ח מבקר המדינה למשרד החוץ, נקבע כי על אף לקחי מלחמת לבנון השנייה, המשרד לא הצליח להשתלב בתחום המדיני-אסטרטגי. אג"ת מסבירים: "חששנו שהם ידליפו מידע"

שיתוף הפעולה בין משרד החוץ לבין מקבלי ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי אינו מספק, כך קבע פרק מיוחד בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שלישי), המוקדש לפעילות משרד החוץ. לפי הדו"ח, למרות לקחי מלחמת לבנון השנייה על הצורך בחיזוק מעמד משרד החוץ בקבלת החלטות בנושאי ביטחון, משרד החוץ טרם יישם במלואן את ההמלצות האופרטיביות שקבעו דו"ח וינוגרד ודו"ח ליפקין שחק. עוד נטען כי ממשקי העבודה בין משרד החוץ ובין מערכת הביטחון בתחום המדיני-אסטרטגי "אינם פועלים כדבעי", וכי דרושות פעולות נוספות לחיזוק החטיבה לתכנון מדיני במשרד. כמו כן, מצביע הדו"ח על כך שהערכות המצב השנתיות שמפיק המשרד לא הוצגו בפני הדרג המדיני, ואינן נידונות בפורומים בין משרדיים.

ועדת וינוגרד לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה וכן ועדת ליפקין שחק שמונתה ליישום המלצותיה, קבעו כי יש להגדיל את חלקו של משרד החוץ בקבלת החלטות מדיניות וביטחוניות, ולהשלים את חוות הדעת הביטחוניות המוצגות בפני הדרג המדיני בנקודת מבט "אזרחית" לצד חלופות מדיניות. הוועדות קבעו שיש לחזק את המרכז למחקר מדיני ואת החטיבה לתכנון מדיני במשרד החוץ, על מנת לתת כלים טובים יותר בידי בכירי המשרד לעבודת מטה וקבלת החלטות, לשתף את משרד החוץ בכל הדיונים המדיניים-ביטחוניים ולשלב גורמים ממשרד החוץ בשורה של גופים בצה"ל.

דו"ח מבקר המדינה - הסיקור המלא
המבקר: עלייה בשיעור הלא מתגייסים אשר "תורתם אומנותם"
המבקר: תוכניות לימוד באוניברסיטאות לא מפוקחות
מבקר המדינה: לרוב המעונות לאוטיסטים אין רישיון

משרד החוץ: "אנחנו בעיצומה של רפורמה"

מבקר המדינה קובע כי משרד החוץ עדיין לא משולב באופן מספק בהחלטות ביטחוניות בעלות היבט מדיני, וכי תשומות המשרד "לא מוטמעות כהלכה בתהליכי העבודה של משרד הביטחון לפני הצגתן מול הדרג המדיני". כמו כן, קובע הדו"ח, אג"ת (אגף התכנון בצה"ל) טרם הציב קצין מטעמו בחטיבה לתכנון מדיני ושני הגופים טרם הצליחו ליצור מנגנון שיטתי להחלפת מידע. לטענת אג"ת, טוען המבקר, הוא בוחר שלא להגביר את שיתוף הפעולה בכדי למנוע את "תופעת ההדלפות" במשרד החוץ, העלולה לפגוע באבטחת המידע המועבר בין הגופים. "על המשרד ואג"ת לקבל במשותף החלטות תשתיתיות שיש בהן כדי להשפיע על ליבת העשייה הבין-ארגונית, לרבות בעניין 'השאלות העובדים' ההדדיות", כותב המבקר. לדבריו, על הגופים "ללבן את סוגיית הטיפול בהדלפות כדי להסיר חסם זה בפני זרימת המידע ושיתוף הפעולה התקין והסדיר ביניהם".

בהתייחסו לעבודת משרד החוץ עצמו, קובע המבקר כי הערכות המצב המדיניות השנתיות שמפיקה החטיבה לתכנון מדיני, המפרטות את עמדתו המקצועית של המשרד בשלל סוגיות על סדר היום, כלל לא הוצגו בפני הרכבי השרים הרלוונטיים - פורום השמינייה, הקבינט המדיני ביטחוני והממשלה עצמה - וכן לא הופצו ליחידות המשרד ולנציגויות בחו"ל. כמו כן, בניגוד להחלטת המנכ"ל, קובע המבקר, הנהלת המשרד לא קיימה הערכות מצב חודשיות. בהתייחס לחיזוק החטיבה לתכנון מדיני במשרד, קובע המבקר כי אמנם נעשו צעדים להוספת תקנים וייעוץ מתודולוגי, אך הנהלת המשרד לא הקנתה לחטיבה סמכויות ברורות ותחומי אחריות נבדלים. "בהיעדר חלוקת תפקידים ברורה, ובלי שמעמדה עוגן בנהלים וחשיבות פעילותה ונחיצותה הוטמעו בקרב יתר גורמי המטה, נבצר מהחטיבה לממש את ייעודה באופן מלא", קובע המבקר.

דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, מסר בתגובה לדברים כי "הערות המבקר מובאות בחשבון ואנו מתייחסים ברצינות להמלצות וינוגרד. בשנתיים האחרונות נמצא משרד החוץ בעיצומה של רפורמה מקיפה , בין היתר במטרה ליישם ולהטמיע את ההמלצות". בהתייחס לסוגיית התיאום והממשק בין מערכת הביטחון ומשרד החוץ, מסר פלמור כי "חלק מהטענות בדו"ח מופנות כלפי משרד הביטחון ואג"ת בצה"ל - ויישום המלצות וינוגרד תלוי במידה רבה בהם?. פלמור דחה את טענת אג"ת על סוגיית ההדלפות ומסר כי "יש שיתוף פעולה רחב מאוד בין גורמים רבים במשרד ובין גופים ביטחוניים שונים והכל לשביעות רצון הצדדים. גם המבקר לא קיבל את התירוצים המשונים של אג"ת בנושא".

להורדת הדו"ח המלא של המבקר למחשבכם האישי

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully