וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: מטוסי הנוסעים לא ממוגנים מירי טילים

1.5.2012 / 16:00

למרות איום מהותי של ירי לעבר מטוסים ישראלים, ועל אף שהוחלט על כך בעבר, קיימים פערים בהתקנת מערכות מיגון. המבקר: "תוצאות העיכוב בהתקנת המערכות עלולות להיות חמורות"

דו"ח מבקר המדינה השנתי שהתפרסם היום (שלישי), מתריע כי למרות האיום המהותי בירי טילים לעבר מטוסי נוסעים ישראלים, ולמרות מספר החלטות ממשלה בעשור האחרון שהנחו להתקין מערכות מיגון על המטוסים, נותרו פערים משמעותיים בהיערכות מערכת התעופה האזרחית לאיום. "תוצאות העיכוב המתמשך בהתקנת המערכות על המטוסים עלולות להיות חמורות", נכתב בדו"ח.

ההחלטה על מיגון המטוסים מפני טילים התקבלה כבר לפני שנים, בעקבות הירי של שני טילי כתף בנובמבר 2002 לעבר מטוס נוסעים ישראלי שהמריא מהעיר מומבסה שבקניה. כחודש לאחר ניסיון הפיגוע, הנחה ראש הממשלה דאז אריאל שרון לפעול להתקנת מערכת מיגון על מטוסי נוסעים ישראליים, וקבע כי משרד האוצר יתקצב את התקנת המערכות בהתאם למשא ומתן עם חברות התעופה. בשנת 2007 הורה ראש הממשלה אהוד אולמרט לפעול להשלמה מידית של פיתוח מערכת ב' להגנה מפני טילים, לאחר שהמטה ללוחמה בטרור קבע כי איום הטילים על המטוסים הוא מהותי.

דו"ח מבקר המדינה – הסיקור המלא
רופאים בכירים ממשיכים לעסוק בעבודות פרטיות
המבקר: משרד הביטחון ייצא נשק בניגוד לחוק
דו"ח המבקר: המדינה מפקירה את חסרי הישע

התהליך המשיך בחודש ינואר 2009. ועדת השרים החליטה באותו חודש, להנחות את משרד הביטחון לחתום עם חברה אזרחית על חוזה התקשרות לפיתוח והתקנה של מערכת ב' על מטוסי נוסעים של חברות תעופה ישראליות, בעלות של 405 מיליון שקלים. בחודש מרץ 2011, בתום דיון שנערך בממשלה, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את התקנת המערכות במטוסים, בשל אי ישימות המערכת. נתניהו החליט לשמר את היכולות והזיוודים של המערכות, למקרה שיוחלט על שימושם בעתיד.

ביקורת על תפקוד משרד התחבורה

ממצאי בדיקת מבקר המדינה העלו כי משרד התחבורה, שנקבע כגורם בעל האחריות הכוללת לניהול הפרויקט, לא הקים מסגרת משימתית שתישא באחריות למימוש הפרויקט מערכת א'. בנוסף, לא הוגדרו התפקידים והסמכויות של כל אחד מהגורמים המעורבים בפרויקט, ויחסי הגומלין ביניהם. גם כאשר עלו סוגיות מהותיות, הסיכומים וההחלטות שהתקבלו היו לעתים סותרים וחלקם לא מומשו כלל, או שמומשו באיחור רב.

בנוגע למערכת ב' גילה המבקר כי למרות הדחיפות שנדרשה במתן מענה לאיום, חוזה ההתקשרות לפיתוח ולהתקנת המערכת נחתם רק בחודש יוני 2009 - שש שנים וחצי לאחר החלטת ראש הממשלה שרון לקדם את הפתרון לירי טילים על מטוסים. בנוסף, קבע המבקר בדו"ח כי "היה על משרד התחבורה להגיש הצעת החלטה מעודכנת לאישור ועדת השרים בנוגע לחלוקת ההוצאות בין המדינה וגופים אחרים".

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בועדה לביקורת המדינה, ינואר 2011. עומר מירון
"יש לראות בחומרה יתרה מצב שבו ולמרות קביעות ראשי ממשלה לאורך השנים, נותר פער בין עוצמת האיום ומימוש המענה". מבקר המדינה/עומר מירון

בשל המבוי הסתום אליו נקלע פיתוח מערכת ב', התקיים דיון בראשות נתניהו, אשר בחודש מרץ 2011 הנחה להאיץ משמעותית את פיתוח המערכת ואת התקנת המערכות על המטוסים. על פי דו"ח המבקר, רק לאחר מועד סיום ביקורת המעקב, כחמישה חודשים מאז קביעת ראש הממשלה, עדכן משרד התחבורה את הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה, "על אף שמדובר בנושא בעל דחיפות לאומית ביטחונית, ובכל יום שחולף ללא טיפול קיים סיכון לתעופה האזרחית ולאלפי נוסעים".

מבקר המדינה קבע בדו"ח כי מדובר במחדל מתמשך בהיערכות להגנה על התחבורה האווירית האזרחית הישראלית, למרות שכל הגורמים העוסקים בנושא קבעו כי מדובר בפרויקט חיוני וחשוב: "יש לראות בחומרה יתרה מצב שבו, למרות ההתרעות בגין סכנה לתעופה האזרחית, ולמרות קביעות ראשי ממשלה לאורך השנים, נותר פער בין עוצמת האיום ומימוש המענה, ותוצאות העיכוב המתמשך בהתקנת המערכות על המטוסים עלולות להיות חמורות".

תגובת משרד הביטחון

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי מדובר בפרויקט שמובל על ידי משרד התחבורה, ומפא"ת (מנהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון). "כגוף הפיתוח הביטחוני המרכזי של מדינת ישראל, נרתם כ'קבלן ביצוע' של משרד התחבורה, ביחד עם התעשייה, לפתח יכולות טכנולוגיות בתחום מיגון מטוסים אזרחיים כנגד איום טילים. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שפיתחה מערכת מבצעית להגנה על מטוסים אזרחיים מפני איום טילים".

בתגובת המשרד, הסבירו כי ביוזמת והובלת מפא"ת, פותחו שתי מערכות מיגון: "המערכת הראשונה נפסלה בגלל שיקולים רגולטורים ומבצעיים בחו"ל, ולא בשל חוסר בשלות טכנולוגית. המערכת השנייה נמצאה מתאימה ומאושרת להתקנה, כולל התאמה לדרישות וכללי התעופה האזרחית העולמית, ומשרד הביטחון, שנרתם טכנולוגית לסייע למשימה הלאומית שעליה אחראי משרד התחבורה, מוביל את פיתוח, ייצור ומימוש המערכת כ'נותן שירות'. הפרויקט מתנהל בהתאם ללוחות הזמנים, הביצועים המתבקשים ובמסגרות התקציב שאושרו".

להורדת הדו"ח השנתי המלא של מבקר המדינה לשנת 2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully