וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולנד קרא לתומכי לה פן להצביע לו: "זעם חברתי"

לקראת הסיבוב השני בבחירות בצרפת, הסביר מועמד הסוציאליסטים כי רבים מבוחרי הימין הקיצוני "למעשה באים מהשמאל". סרקוזי: "לא אקבל הטפות מוסר מהמפלגה של שטראוס-קאהן"

לא לאומנות ולא ימניות קיצונית, אלא "זעם חברתי" - זו הסיבה, על פי פרנסואה הולנד, שהביאה כמעט 18% מהצרפתים לתמוך במועמדת מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", מארין לה פן, בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, שנערך ביום ראשון השבוע. בראיון עמו שפורסם היום (שלישי), קרא הולנד, שיתמודד מטעם המפלגה הסוציאליסיטית בסיבוב השני של הבחירות ב-6 במאי נגד הנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי, לאותם אנשים שהצביעו ללה פן בסיבוב הראשון - לתת לו את קולם בסיבוב השני.

סרקוזי, שהיה ביום ראשון לנשיא המכהן הראשון בתולדות צרפת שאינו מגיע למקום הראשון בסיבוב בחירות ראשון, לאחר שלה פן כרסמה בקהל בוחריו הטבעי, אמר אתמול כי הוא "שמע" את קולם של בוחרי לה פן, וכי הוא "מכבד את זכותם" להצביע עבורה. הנימה המסויגת יחסית מעט מפתיעה, מאחר שמבחינה אידאולוגית, הוא דווקא הרבה יותר קרוב אליהם מאשר הולנד - והפרשנים צפו כי הוא ימהר לחזר אחריהם במרץ.

לה פן עצמה הודיעה כי תישא נאום ב-1 במאי בו תציג את עמדותיה - אולם הפרשנים בצרפת מעריכים כי הסיכוי שתקרא לתמוך במי מהשניים הוא קלוש ביותר, וכי היא למעשה כבר החלה בקמפיין של מפלגתה לקראת הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט, שייערכו ביוני (ל"חזית הלאומית" אין כרגע אף לא מושב פרלמנט אחד, לעומת 35 בהם החזיקה בשיאה, ב-1986).

בחירות לנשיאות צרפת - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:

הפוליטיקה מול האישיות: בדרך לסיבוב שני צמוד
הימין הקיצוני שוב הפתיע: "הקרב על צרפת רק החל"
לה פן מזעזעת גם את הכותרות הראשיות ברחבי העולם

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בעצרת בחירות, אפריל 2012. רויטרס
סרקוזי בכנס של תומכיו בעיירה לונגז'ומו, אמש/רויטרס

לפי התוצאות הסופיות שפורסמו אתמול, הולנד זכה ב-28.63% מהקולות בסיבוב הראשון, והקדים בסופו של דבר באחוז וחצי בלבד את סרקוזי, שלו 27.18%. לה פן קיבלה 17.9% - כמעט כפול מ-10.4% שתמכו באביה, ז'אן מארי לה פן, בבחירות הקודמות. מועמד השמאל הקיצוני, ז'אן לוק מלנשון, זכה ב-11.11%, מועמד המרכז פרנסואה ביירו קיבל 9.13%, ומועמדת הירוקים אווה ז'ולי התגאתה ב-2.31% - יותר משצפו לה. השאריות התחלקו בין ארבעת המועמדים האחרונים. אולם הנתון המרשים ביותר היה דווקא שיעור ההצבעה, שחצה את רף ה-80% - נתון נדיר למדי ביחס למדינות דמוקרטיות אחרות בתקופתנו.

בסיבוב השני, אנשיו של מלנשון ככל הנראה יתמכו כאיש אחד בהולנד, ואנשיו של ביירו צפויים להתחלק פחות או יותר שווה בשווה בין שני המועמדים. סימן השאלה הגדול מרחף סביב בוחרי לה פן: סביר שחלקם הגדול יתמכו בסרקוזי, אך ודאי שלא כולם, ורבים מהם עשויים פשוט להישאר בבית.

הקרב על העימותים

בראיון לעיתון השמאל "ליברסיון", אמר היום הולנד כי הוא מתכוון להשקיע בנסיונות לשכנע את בוחרי "החזית הלאומית" לתמוך בו. "חלק מקהל הבוחרים של לה פן מגיע למעשה משורות השמאל", הסביר, "והם צריכים להיות לצד הקידמה, השיוויון, השינוי, המאמץ המשותף והצדק - ונגד זכויות היתר, הגלובליזציה הכלכלית וכשלונה של אירופה. תפקידי הוא להסביר להם שהשמאל מגן עליהם. בסופו של דבר, הם בסך הכל מביעים זעם חברתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות צרפת, פרנסואה הולנד, משוחח עם עיתונאים בהגיעו לכינוס בעיר לאון, 24 באפריל 2012. רויטרס
הולנד בישיבה עם מטה הקמפיין שלו, היום בזמן נסיעה ברכבת/רויטרס

סרקוזי, מצדו, התייחס לבוחריה של לה פן בשיחה שערך אתמול עם עיתונאים, בה הסביר כי "הצבעה משברית" היא שהביאה להכפלת התמיכה בימין הקיצוני לעומת מערכת הבחירות הקודמת. "ברצוני לומר ששמענו את דבר המצביעים, ואנחנו נדע כיצד להיענות להם באמצעות התחייבויות מתאימות". הוא לא הרחיב לגבי אותן "התחייבויות", אך בצרפת מעריכים כי סרקוזי מתכנן עוד צעדים נוספים בניסיון להתחנף לימין הקיצוני, בעיקר בתחום ההגירה. אחד ממקורביו של סרקוזי אמר היום ל"לה מונד" כי לקראת הסיבוב השני, "אנשים לא רוצים לשמוע על כלכלה. מה שמעניין אותם זה ההגירה, והסמכות השלטונית". בנימה מבודחת, הוסיף: "אנחנו הולכים להיות נוראיים!".

סרקוזי עסוק כעת בעיקר במאמצים לנסות ולארגן כמה שיותר עימותים טלוויזיוניים בינו לבין הולנד עד הסיבוב השני (הוא דורש לפחות שלושה, אף שכרגע מתוכנן אחד בלבד), בניסיון לייצר מומנטום שיביא למהפך - היות שהסקרים צופים בינתיים ניצחון למועמד השמאל בסיבוב השני בפער של 8-12%. הולנד הגיב לדרישתו של סרקוזי בביטול - ובזלזול: "הוא כמו תלמיד גרוע שנכשל בבחינה, ורוצה לשנות את טופס המבחן".

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בעצרת בחירות, אפריל 2012. רויטרס
"שמענו את דבר המצביעים, ואנחנו נדע כיצד להיענות להם באמצעות התחייבויות מתאימות". סרקוזי בנאום בעצרת בחירות, אתמול/רויטרס

בדבריו אמש, גם יצא הנשיא במתקפה ארסית נגד המפלגה הסוציאליסטית, והזכיר בין היתר מי היה עד לא מזמן המועמד המועדף של המפלגה לנשיאות: דומיניק שטראוס-קאהן, שנאלץ לפרוש בשל אישומי האונס נגדו, והותיר את הבמה להולנד האפרורי. להאשמות השמאל, כי סרקוזי חי חיי מותרות מנקרי עיניים, השיב כי "אני לא אסכים לקבל הטפות מוסר, ודאי וודאי שלא ממפלגה שהריצה את שטראוס-קאהן לארמון האליזה. תארו לעצמכם איך זה היה נראה". הוא כנראה שכח שהיה זה הוא עצמו, בשנת 2007, שהמליץ על שטראוס-קאהן לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, ואף הצהיר אז כי הוא "המתאים ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully