וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארין לה פן מזעזעת את הכותרות הראשיות ברחבי העולם

23.4.2012 / 11:25

"ממליכת המלכים הבאה" כך מגדירים מחוץ לצרפת ההישג חסר התקדים של מנהיגת הימין הקיצוני במדינה. בשולי הכותרות, הכתבים חלוקים בשאלה מה טמון מאחורי ההישג המרשים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

כלי תקשורת בעולם קיבלו בהלם את ההישג חסר התקדים של מארין לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, שהצליחה להגיע למקום השלישי בבחירות לנשיאות. לפנות בוקר (שני), עם ספירה של 99% מהקלפיות, נודע כי לה פן זכתה בכמעט חמישית מקולות המצביעים. מרבית העיתונים הזרים היו תמימי דעים כשהכריזו על מנהיגת "החזית הלאומית" כמנצחת הגדולה של הערב, וכשקבעו כי המערכת הפוליטית בצרפת חוותה זעזוע של ממש.

הבחירות בצרפת - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
סיבוב שני בין הולנד לסרקוזי, הישג משמעותי ללה פן
הימין הקיצוני שוב הפתיע: "הקרב על צרפת רק החל"
פוליטיקה מול אישיות: בדרך לסיבוב שני צמוד / נסים זווילי
בתל אביב בחרו נשיא צרפתי, גם אם לא בחשק רב
הנקמה בסרקוזי מחברת בין המוסלמים לשמאל הקיצוני

מארין לה פה, מתמודדת על נשיאות צרפת מטעם מפלגת החזית הלאומית. אפריל, 2012. רויטרס
הזינוק המדהים של הבחירות. לה פן/רויטרס

עם פרסום המדגמים הרשמיים בשעה 20:00, מדגם משולב שערך מכון הסקרים IPSOS העניק ללה פן כמעט 20 אחוזים מהקולות. הספירה הסופית העניקה לה 18.12%, לא הרחק מהנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי, עם 27%. זו הפעם הראשונה בתולדות צרפת שנשיא מכהן המתמודד בבחירות ממשיך לסיבוב שני כשהוא בפיגור אחר יריבו, וב-6 במאי הוא יתמודד מול הסוציאליסט פרנסואה הולנד, שקיבל 28.56%. לפי הסקרים האחרונים, הולנד צפוי לגבור על סרקוזי בפער המתקרב לדו-ספרתי, וייתכן שסרקוזי ייאלץ לנטוש את ארמון האליזה אחרי כהונה אחת בלבד.

"הישג מדהים מול המועמדים המבוססים"

בתקשורת האירופית סיקרו בהרחבה את יום הבחירות, בשידורים חיים ממוקדי הצבעה וממטותיהם של עשרת המועמדים. בלית ברירה, נאלצו ערוצי הטלוויזיה לציית לחוק האוסר עליהם לפרסם מדגמים מהקלפיות שנסגרו בשעות מוקדמות יותר, אך רמזו בבירור על ההישג של לה פן, וכמה מהם שוחחו עם בכירים במפלגתה, תוך שידור תמונות ארכיון שבהן נראה סרקוזי בפנים נפולים.

הבוקר, הגדיר ה"גרדיאן" את הישגה של לה פן כ"מדהים". במאמר שפרסם העיתון הבריטי, נכתב כי טרם פרסום התוצאות, התקשו כתבי העיתון לאתר מצביעים שהודו בפה מלא כי בכוונתם להצביע ללה פן, אך הסתבר להם שרבים עשו זאת. "ההפתעה משקפת כיצד לה פן, עורכת דין בת 43, פילסה את דרכה לפוליטיקה הצרפתית בקמפיין שקרא תיגר על המועמדים 'המבוססים', אך משקפת את האשליה הטמונה במפלגות הגדולות". העיתון הליברלי מגדיר כעת את לה פן "הכוח השלישי במרוץ לנשיאות", ולדברי הכותב, "ייתכן שבשבועיים הקרובים היא תתברר גם כממליכת המלכים של הסיבוב השני".

פרנסואה הולנד, שזכה במירב הקולות בסיבוב הראשון לנשיאות צרפת. אפריל, 2012. רויטרס
בשמאל, ה"ליברסיון" מזהיר: הולנד אמנם בראש, אך לה פן "משביתת שמחות"/רויטרס

הקו הזה המשיך גם ב"אינדפדנט" הבריטי, המסכים כי חלק ממצביעיה של לה פן יצביעו עבור סרקוזי. "לה פן זיעזעה את אמות הספים של המיינסטרים הפוליטי בצרפת", קבעו הכותבים. "מצביעיה החדשים של לה פן הם אנשי הצווארון הכחול, ומגיעים מהאזורים המתועשים בדרום צרפת, ומהאזורים שהיו מתועשים, בצפון צרפת. חלקם יצביעו לסרקוזי בסיבוב השני, וחלקם ינדדו להולנד. חלקם לא יצביעו כלל".

גם להולנד יש סיבה לחשוש

בספרד, פסק ה"קוריירה דלה-סרה" כי "לה פן הסבה לסרקוזי תבוסה צורבת", וכי גורלו בסיבוב השני נתון בידיה. ה"רפובליקה" האיטלקי, המזוהה עם השמאל, הכריז כי להולנד- שזכה ביתרון קל מעל סרקוזי - יש סיבה לחשוש.

בספרד, כינה העיתון החשוב "אל-פאיס" את תוצאות הסיבוב הראשון "תקווה לסוציאליסטים", בשל "הסיכוי הגדול שלהם להביס את סרקוזי".

ברוסיה, מאמר שהופיע ביומון הפופולרי "קומסוסולקיה פרוודה" טרם היוודע התוצאות, טען כי "בצרפת, בניגוד לרוסיה, אנשים יצביעו עבור האופוזיציה - עבור כל מועמד פרט לסרקוזי". המגזין העסקי "קומרסנט", סיכם מאמר כי "אם זה נבלה וזה טריפה, עדיף להצביע למי שפחות עייף".

גם הרשתות הערביות, בהן "אל-ג'זירה" ו"אל-ערבייה", העניקו סיקור נרחב לבחירות, גם אם לא פרשני. לעומת זאת, בצורה אופיינית למדי, התקשורת האמריקנית, שעסוקה במערכת בחירות משלה - לא התרגשה מהסיבוב הראשון בצרפת.

ב"ניו יורק טיימס" הסתפקו בסיקור מצומצם יחסית, וכתבו כי לה פן וסרקוזי חולקים כמה עמדות דומות, בעיקר בנושאי ההגירה, הביטחון והאיסלם הקיצוני. "חלק ממצביעיה של לה פן אף אמרו כי הם יצביעו נגד סרקוזי בסיבוב השני או ייעדרו מההצבעה", נכתב בעיתון, המנתח את תוצאות ההצבעה: "הזעם בשמאל לצד הקיצונים הנוספים שיקפו רצון לשינוי בצרפת, אחרי 17 שנים של נשיאים מהמרכז".

ולסיום, רגע אחד מהעיתונות בצרפת. הסרטון הבא הועלה לאתר האינטרנט של העיתון השמרני "לה פריזיאן", ומתעד את שמחת הניצחון של מארין לה פן ושל תומכיה, שפצחו בריקוד לצלילי הפזמון הידוע של ליונל ריצ'י, "לאורך כל הלילה". באשר לתקשורת הליברלית בצרפת, לא מוגזם להניח שעד לסיבוב השני של הבחירות, יככבו על שערי העיתונים תמונות אפלות-יותר של "הבלונדינית שזעזעה את אמות הספים של הרפובליקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully