וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך בבילינסון: השתלת "דומינו" ב-3 חולים

צוות רופאים העביר מתורם מת כבד לאדם אחר, שבתורו תרם את הכבד החולה שלו לאדם שלישי - כך שירוויח עוד כחמש עד עשר שנים לפחות, עד שיימצא לו תורם בריא. "הסתיים בהצלחה"

פריצת דרך רפואית בישראל: לראשונה בארץ, ביצע צוות רופאים השתלת כבד "דומינו" בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. במסגרת הניתוח, הושתל כבד של אדם מת בחולה, ובמקביל, הושתל הכבד שהוצא מגופו של החולה באדם אחר. במסגרת ההליך המורכב והייחודי, גבר החולה במחלה מטבולית קיבל כבד מתורם מת במטרה לעצור את התפתחות המחלה, ובמקביל הושתל הכבד שלו באדם שסבל משחמת כבד עם גידול בכבד. ההשתלות בוצעו בו זמנית בחדרי ניתוח סמוכים וארכו כ- 10 שעות. ההשתלות עברו בהצלחה והחולים במצב טוב. יצוין כי עד כה, בוצעו רק כ-300 הליכים כאלה בעולם.

המושתל הראשון, גבר בן 61, סובל ממחלה גנטית נדירה, שגורמת לפגיעה במערכת העצבים שלו, ואף יכולה הייתה להוביל למותו. השתלת כבד היתה אפוא הטיפול היחידי שיכול לעצור את התפתחותו מחלתו. עם זאת, למרות שהכבד שהוצא מגופו של החולה הוא זה שגורם למחלה, הכבד מתפקד באופן תקין לגמרי ולא יגרום להופעת המחלה באדם אחר לתקופה של חמש עד עשר שנים, לכל הפחות. בעקבות זאת הוחלט להשתיל את הכבד בגבר בן 65, חולה בסרטן כבד במצב קשה מאוד. בשל מצבו ולאור המחסור באיברים להשתלה בישראל, הניחו הרופאים כי הגבר לא יחזיק מעמד עד לאיתור כבד מן המת שיתאים לו. השתלת "הדומינו" היתה גם עבורו הסיכוי האחרון להישאר בחיים.

מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, פרופ' איתן מור, שהוביל את ההשתלה, סיפר: "הקושי המרכזי בהשתלה מסוג זה הוא כפול: מצד אחד, בזמן הוצאת הכבד מאדם חי יש לחתוך את כלי הדם המובילים לכבד באופן שיאפשר לנו להשתיל בגופו את הכבד החדש שהתקבל מהמת. במקביל, יש לוודא שכלי הדם המצויים על הכבד שהוצא מגופו, נשמרים במצב שיאפשר לנו להשתילו מחדש באדם אחר". עוד סיפר מור: "לשמחתנו, ההשתלות עברו בהצלחה והצלחנו לסייע לשני חולים במקביל, למרות המחסור הקשה באיברים להשתלה בישראל".

לקריאה נוספת
לראשונה בארץ: הלב המקורי שב לפעום - המלאכותי הוסר
ללא הבדל דת: כליית ישראלי הושתלה בפלסטיני

  • עוד באותו נושא:
  • השתלת כבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully