וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחלוקת: היום יוענקו עיטורים לצוערים שנספו באסון הכרמל

22.4.2012 / 3:25

שב"ס יעניק את העיטורים לקרובי הנספים, לאחר התפשרות ארגון יד לבנים. בת זוגה של אחת ההרוגות באסון תעדר מהטקס במחאה על ההחלטה שלא להעניק צל"ש לניצולים: "גם להם מגיע"

כמעט שנה וחצי לאחר אסון הכרמל, יעניק הבוקר (ראשון) שרות בתי הסוהר בטקס חגיגי עיטורי צל"ש למשפחות 37 מאנשיו שנספו בשריפה. הטקס הטעון, שייערך בנוכחות השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', נציב שב"ס והמשפחות השכולות, יתקיים על רקע ההתנגדות של ארגון "יד לבנים" למתן העיטורים - ולאחר שהוחלט להעניק את העיטור רק לנספים ולא לניצולים מהאסון.

רחל אלגבסי, בת זוגה של סגן גונדר פביולה בוהדנה, מפקדת מחלקה בקורס הצוערים שנספו בשריפה, לא תגיע לטקס שיתקיים היום. "אני משמיעה את קולה של פבי, שלא הייתה מוכנה לקבל צל"ש בלי שהפקודים שהיו על האוטובוס, וניצלו, יקבלו", אמרה. "כמפקדת, פבי הקפידה לשמור על ערכים, בראשם טוהר המידות. אין לי שום טענה למשפחות הסוהרים שמקבלות את הצל"שים. אבל מהמקום של מפקדת, אני לא מאמינה שהיא הייתה מסכימה לקבל את הצל"ש". לדברי אלגבסי, גם לאנשי שב"ס שירדו מהאוטובוס וניצלו, מגיע לקבל צל"ש. "הם לא ירדו מהאוטובוס לפני כולם. הם ירדו כשכולם ירדו. גם בחיים שלהם היום הם לא מלקקים דבש. ציפיתי ממקבלי ההחלטות שיכירו בכך".

רחל אלגבסי, בת זוגתה של פביולה בוהדנה אשר נספתה בשריפה בכרמל במפגש בכנסת של ראשי הקהילה הגאה לכבוד חודש הגאווה בהשתתפות רובי ריבלין, מאי 2011. עומר מירון
"אני לא מאמינה שהיא הייתה מסכימה לקבל את הצל"ש". רחל אלגבסי/עומר מירון

את ההחלטה להעניק צל"שים, ולהעניקם לנספים בלבד, קיבלה ועדת העיטורים של שב"ס, אליה הצטרפו גורמים חיצוניים כגון אלופים בצה"ל, נציבי שב"ס בעבר ואנשי רוח. התלבטות בפניה עמדה הוועדה הייתה האם ראוי להעניק צל"ש גם לשלושת אנשי שב"ס אשר ניצלו מהאסון. הוועדה המליצה לנציב שב"ס, רב-גונדר אהרון פרנקו, להעניק את הצל"שים אך ורק לנספים - בדומה להחלטה שהתקבלה במשטרת ישראל ובשרותי הכבאות.

כך, בחודש אפריל לפני שנה, העניקה המשטרה צל"שים לשלושת השוטרים שנספו באסון, תת-ניצב אהובה תומר, ניצב-משנה ליאור בוקר וסגן-ניצב איציק מלינה - לאחר שבג"ץ דחה את עתירת משפחות הסוהרים שנספו, אשר ביקשו לדחות את הענקת העיטורים עד לסיום חקירת מבקר המדינה. גם בשרותי הכבאות העניקו עיטור לשלושת הכבאים אשר נהרגו בכרמל, אורי סמנדייב, דני חייט והנער המתנדב אלעד ריבן. הוועדה קיבלה את ההחלטה תוך התחשבות בעובדה כי באזור נכחו ביום האסון גם גורמי שב"ס נוספים, בהם סגל בית הסוהר "דמון" - אותו אוטובוס הסוהרים היה בדרכו לפנות לפני שנלכד באש - וכן אנשי היחידות המיוחדות של שב"ס שסייעו בפינוי.

"אחרי השנה האחרונה - גם למשפחות מגיע צל"ש"

גורם נוסף שהתנגד בתוקף להענקת העיטורים הוא ארגון יד לבנים, שאף שקל לעתור לבג"ץ בניסיון למנוע את המהלך. לדברי יושב ראש הארגון, אלי בן שם, ההחלטה להעניק את העיטורים למשפחות הנספים התקבלה בקלות ראש, והיא פוגעת בכבודם של חללי צה"ל ובני משפחותיהם שלא זכו לעיטור. ביום שישי האחרון החליט בן שם שלא לפנות לבג"ץ, לאחר שקיבל הבטחה ממנהל לשכת ראש הממשלה, גיל שפר, כי תוקם ועדה שתאחד את הקריטריונים למתן עיטורי מופת לכל כוחות ביטחון ללא הבדל. "אני מודה לראש הממשלה על החלטתו האמיצה והרגישה. טוב שנהג כך", בירך בן שם על ההחלטה.

לפני כחודש קיבלו משפחות 37 הנספים הודעה, לפיה הוחלט להעניק ליקיריהם את הצל"ש. ויקי אלוש-לנסקי, אחותה של טניה לנסקי שנהרגה באסון הכרמל, הביעה סיפוק מההחלטה. "אנחנו שמחים שמה שהבטיח לנו הנציב לפני שנה, אכן מתקיים", אמרה לנסקי לוואלה חדשות. "מאז האסון אנחנו בעיקר שורדים. הזמן שעובר רק הופך את זה ליותר קשה. כששמענו על ההחלטה אמרנו לעצמנו שגם למשפחות מגיע צל"ש, על מה שעברנו בשנה האחרונה".

לקריאה נוספת:
יו"ר יד לבנים: לא לעיטורים לחללי אסון הכרמל
הכבאים שנספו באסון הכרמל יוזכרו בטקסי יום הזיכרון
בחלוף שנה: חוזרים אל התמונות מאסון הכרמל


לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully