וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בים, באוויר, בטרור: מה מפחיד את האמריקאים באירן?

סקירה שערך הוול סטריט ג'ורנל חושפת את שורת האיומים האירניים להם נערך צבא ארצות הברית, במקרה של תקיפה אפשרית. החשש: מוקשים ימיים וטילי טורפדו, לא ההגנה האווירית

בשעה שבאיסטנבול נועדים נציגי שש המעצמות עם נציגיה של אירן, כדי לדון בהמשך תכניתה הגרעינית של הרפובליקה האיסלמית, צבא ארצות הברית ממשיך להיערך לאפשרות שיצטרך לפגוע בתכנית הזו באמצעים צבאיים. העיתון הפופולרי בארצות הברית, ה"וול סטריט ג'ורנל", בחן את האיומים האירניים הניצבים מול הכוחות האמריקאים במקרה של תקיפה אפשרית של אתרי הגרעין.

יותר מכל, לטענת המומחים הצבאיים עימם שוחחו בעיתון, מאיימת על הכוחות "לוחמת הגרילה" שתציב טהרן בפני הכלים הכבדים של ארצות הברית. גורמים בצי האמריקאי אמרו שבעוד שאין לאירן אפשרות להתמודד עם המשחתות, נושאות המטוסים ויתר ספינות הקרב המרשימות של ארצות הברית, הם יבחרו להתמודד מולה בלחימה המכונה בעגה הצבאית "א-סימטרית". בין היתר, צפויה אירן לפרוש במצרי הורמוז אלפי מוקשים ימיים, ולפשוט בכלי שיט קטנים על האוניות הכבדות והגדולות של ארצות הברית. הדבר ימשוך את תשומת לבם של האמריקאים מהמטרה האמיתית ויעכב אותם, בניסיון לשמור על המצרים - המהווים ציר מפתח להעברת הנפט למערב - פתוחים.

נושאת המטוסים "אנטרפרייז" של הצי האמריקאי. AP
עשויה למצוא עצמה מתקשה מול כלי שיט אירניים קטנים. נושאת המטוסים "אנטרפרייז"/AP

האמריקאים זוכרים בכאב התממודות דומה עם האירנים בעבר; ב-1988 ניזוקה משחתת מפיצוץ מוקש אירני, שפער בה חור בתחתית וכמעט הטביע אותה. ארצות הברית, מצדה, השיבה בזמנו בתקיפת שני אתרי קידוח נפט אירניים, והטביעה כמה כלי שיט אירניים.

אך איום המוקשים הוא לא היחידי שמציבה אירן בים; ברשותה גם טילי טורפדו אותם קיבלה טהרן מרוסיה, שמסוגלים להתמודד עם מרבית כלי ההטעיה בהן מצוידות ספינות קרב מערביות כיום. בארצות הברית מודאגים מטילים כאלה, שישוגרו מצוללות שמקורן ברוסיה ובצפון קוריאה. הצוללות האירניות לא יכולות אמנם לפעול הרחק מנמליהן, אולם במצרי הורמוז הטווח הדל שלהן עשוי להספיק. האירנים גם אוחזים בכלי שיט קטנים וזריזים, הכוללות תחמושת רבה – ממכונות ירייה ועד לטילים נגד ספינות. זרם של כמה סירות כאלו במקביל עשוי להסב נזק רב מאוד לספינת קרב כבדה.

טילי הטורפדו הרוסיים ממשיכים להעיק

האיום האירני בים מלחיץ את האמריקאים. על כן, מדווחים בעיתון, בצבא עמלים על פיתוח אמצעים שיוכלו לסייע להתמודד עם האיומים הללו. בין היתר, מפותחים כיום אמצעים שיוכלו לסייע באיתור המוקשים הימיים, וגם כלים חדשים להתמודדות עם איום טילי הטורפדו. בנוסף, הודיע הצי כי יכפיל את כמות כלי "אוונג'ר", המיומנים באיתור מוקשים ימיים ופינוים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אנשי משחתת דרום קוריאנית יורים טיל טורפדו נגד צוללות במהלך תמרון צבאי. רויטרס
כלי הנשק האמריקאים מתקשים להתמודד איתו. טיל טורפדו בשימוש צפון קוריאה/רויטרס

לעומת האיום הימי, בארצות הברית פחות מודאגים מהאתגר האווירי. לטענת גורמים צבאיים, ארצות הברית תוכל להתגבר בקלות על מערך ההגנה האווירית של טהרן, ותחריב במהרה את מסלולי ההמראה בבסיסי חיל האוויר האירני, במטרה למהר ולהשמיד באופן מדויק את אתרי הגרעין.

עד למהפכה האיסלמית ב-1979, העמידה אירן את אחד הצבאות החזקים והמתקדמים באזור, בעיקר בזכות החימוש האמריקאי שהוענק למשטר השאה, שכלל בין היתר גם מטוסי פנטום (F-4) ומטוסי טומקאט (F-14), שבעבר נחשבו לפסגת הטכנולוגיה העולמית בתחום. על פי הערכות במערב, 25 מטוסים מתוך 80 שרכשה אירן עדיין נמצאים בשימוש מבצעי. מאז המהפכה, אוספת אירן את הנשק שלה ממעצמות המזרח – סין, צפון קוריאה, ובעבר גם ברית המועצות. כעת, מעריכים גורמים ששוחחו עם העיתון, לא מהווה חיל האוויר האירני איום של ממש על ארצות הברית.

מטוס קרב F-14 של ארצות הברית אירן 14 אפריל 2012. AP
"לא תחרות" עבור האמריקאים. מטוס ה-F-14/AP

האיום שמפחיד את הישראלים יותר מכל – הטילים הבליסטיים של אירן – מדאיגים גם את ארצות הברית במידה מסוימת. האמריקאים מודאגים מהארסנל האירני, המתוחזק והמתודרך על ידי צפון קוריאה. במשרד ההגנה מעריכים כי לאירן בסך הכל כ-1,000 טילים לטווחים קצרים וארוכים – המאגר הגדול ביותר באזור. המוכר שבהם הוא השיהאב-3, שמאיים גם על ישראל, אבל דווקא הסקאדים, קצרי הטווח, עשויים להיות מאיימים יותר עבור האינטרס האמריקאי, בשל יכולתו להתחמק מרדאר.

לבסוף, גם הטרור האירני מטריד את האמריקאים. על פי הערכות גורמי המודיעין שם, אירן תוכל להפעיל תאי טרור רדומים כדי לבצע תקיפות טרור במטרות אמריקאיות ברחבי העולם. מיליציות חמושות שמומנו ואומנו על ידי משמרות המהפכות של טהרן יוכלו ביום פקודה לפגוע במתקנים דיפלומטיים של ארצות הברית ברחבי העולם, או בבסיסיה הצבאיים במזרח התיכון. מפקד הנחתים בעבר, גנרל אנטוני זיני, אמר כי "ההנחה היא שיש תאים רדומים אירניים שמפוזרים בכל העולם, ושניתן להפעיל אותם בצורה כזו או אחרת".

לקראת תקיפה באירן? כותרות אחרונות
גורם במערב: ”הכנסת פקחי סבא”א לפרצ’ין תבטיח סבב נוסף במאי"
אחמדינג’ד על תכנית הגרעין: ”לא ניסוג במילימטר”
אירן: חשפנו חוליית טרור ישראלית גדולה בשטחנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully