וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרם החליטו? "האירנים מעולם לא הפסיקו לחתור לפצצה"

ההערכה הרווחת בישראל ובארה"ב היא שהמנהיג העליון חמינאי טרם הורה לפתח את השלב הסופי של הפצצה. ערב שיחות הגרעין עם טהרן, ראש מכון המחקר המוביל בעולם טוען אחרת

חוקר בכיר של תכנית הגרעין של אירן טוען כי טהרן החליטה כבר לפני שנים לפתח תכנית גרעין צבאית, ובכך סותר את הערכות המודיעין של ישראל וארצות הברית, לפיהן ההחלטה טרם התקבלה, וטעונה את אישורו של המנהיג העליון, עלי חמינאי. לטענתו, בשיחות הגרעין שיערכו מול אירן בסוף השבוע, על המערב יש להציב לטהרן תנאים שונים - ותקיפים יותר מאלה שצפויים לעלות בשיחות.

לדברי ד"ר דיוויד אולברייט, ראש המכון למדע בינלאומי ולמחקר בוושינגטון (מכון ISIS), אין כל חשיבות לשאלה אם אירן הפסיקה ב-2004 את הפעולות בתחום "קבוצת הנשק", השלב ההנדסי שבבסיסו ההליך האחרון בהרכבת הפצצה. אולברייט פרסם את הערכות בדו"ח חדש שחיבר המכון, הנחשב לגוף המודיעיני המוביל בעולם בתחום הערכותיו בנושא הגרעין האירני.

הפעולות להרכבת הפצצה נחשפו לאחרונה על ידי המוסד, ה-CIA וסוכנות הביון של גרמניה, והן קיבלו חיזוק בדו"ח שחיברה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). הן כוללות בדיקות, ניסויים, רכישת חומרים, הכשרת מדענים והדמיות מחשב, שנועדו למזער את ראש הנפץ, ולהרכיבו על גבי טיל.

מנהיג אירן עלי חמינאי במפגש עם סטודנטים בטהרן, 2 בנובמבר 2011. רויטרס
ההערכה הרווחת בישראל ובמערב היא שחמינאי טרם הורה למהנדסים להאיץ את פיתוח הפצצה/רויטרס

הערכת המודיעין הרשמית של ארצות הברית, קבעה כי אירן חדלה ממאמציה ללימוד הנושא ב-2003. הערכת המודיעין החדשה של ארצות הברית, קובעת כי אירן טרם החליטה על חידוש פעולות מסוג זה. דו"ח סבא"א מציין כי ייתכן שאירן ממשיכה בחלק מהפעולות.

עם זאת, לדברי המומחה האמריקני, עצם הצגת השאלה מטעה ויוצרת אשליה חמורה. "השאלה שצריכה להישאל, היא האם אירן כבר החליטה, לפני שנים, לקבל החלטה אסטרטגית לחתור להשגת נשק גרעיני – וכבר השיגה את כל היכולות כדי שהדבר יקרה במהירות", כותב אולברייט.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

הדרישות הקיימות מאירן אינן מספיקות

המומחה האמריקני, שנחשב למוביל קו תקיף כלפי אירן, ולמקורב לקהילת המודיעין האמריקנית שלה, שימש בעבר פקח בעירק מטעם סבא"א. הוא סבור כי למעשה, אירן כבר מצויה בתהליך שלא ניתן לעצרו. לדבריו, הבנה אמיתית של מציאות זו, תוכל, אולי, לאפשר למעצמות המערב לאתגר את טהרן בשיחות שיתקיימו בסוף השבוע בטורקיה ולהציב מולה אתגרים חדשים, בדיונים שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הגדיר "ההזדמנות האחרונה".

כדי למנוע מאירן להתחמש בנשק גרעיני, סבור אולברייט כי השיחות באיסטנבול צריכות להתמקד לא רק בדרישות שהועלו כבר - לפיהן על אירן להפסיק את העשרת האורניום לרמה של מעל ל-20%, להפסיק את פעילות אתר ההעשרה בפורדו ולהוציא חלק ניכר מהאורניום שכבר מצוי בחזקתה אל מחוץ לגבולות המדינה.

על פי הצעתו של אולברייט, על נציגי קבוצת P5+1 - חמש המעצמות הגדולות וגרמניה, לדרוש מאירן לחשוף בפניהן, ולאלתר, את כל הפעולות שהיא עשתה בעבר בתחום קבוצת הנשק. זו דרישה שאירן נדרשה לה גם על ידי סבא"א, אך עד כה, התחמקה ממנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully