וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: קלינטון רמזה שרוסיה הסירה תמיכתה בסוריה

ניר יהב

2.4.2012 / 9:32

העיתון "א-שרק אל-אווסט" ציטט דברים של מזכירת המדינה האמריקאית, שרמזה בשיחות סגורות ב"וועידת ידידי סוריה" כי מוסקבה משנה עמדתה בנוגע לדמשק. "הרוסים איתנו", אמרה

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, רמזה שרוסיה משנה את עמדתה כלפי הנעשה בסוריה ואינה תומכת עוד במשטרו של הנשיא בשאר אסד, כך לפי העיתון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט" שציטט הבוקר (שני) דברים שאמרה אתמול קלינטון בשיחות סגורות במהלך "ועידת ידידי סוריה". לפי הדיווח, קלינטון טענה כי חל שינוי בעמדת הרוסים כלפי הקמת "אזורי ביטחון" בסוריה על ידי כוחות בינלאומיים, במקרה שמשימתו של שליח האו"ם, קופי אנאן, תיכשל. "הרוסים איתנו", אמרה למשתתפים בשיחות שניהלה.

העיתון דיווח עוד כי למרות הביקורת שהושמעה על משתתפי הוועידה, לפיה הודעת הסיכום שלה אינה נחרצת מספיק, הרי שבמהלך השיחות הסגורות שנוהלו נשבה רוח אחרת מצד ארצות הברית. על פי מקורות שנכחו בפגישה הסגורה עם קלינטון, היא אמרה כי לעם הסורי "יש זכות להגן על עצמו" – רמז לנכונותה של ארצות הברית לאפשר חימוש של המורדים הסורים. עוד דיווח העיתון, כי ועדה המורכבת מ-11 נציגי מדינות, ביניהן טורקיה, תדון בסוגית חימוש "הצבא הסורי החופשי".

שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, בוועידת "ידידי סוריה" באיסטנבול. אפריל, 2012. רויטרס
"לעם הסורי יש סכות להגן על עצמו". קלינטון אתמול/רויטרס

במקביל, העיתון הסורי הרשמי "אל-בעת'", המזוהה עם עמדת המשטר, תקף הבוקר במאמר המערכת שלו את הוועידה. "ועידת 'אויבי סוריה' הפכה לבמה לנאומי הסתה נגד סוריה ולכזו שמעודדת שפיכת דם נוספת של אזרחי סוריה", נכתב. לדברי כותב המאמר, הדם בסוריה נשפך "בגלל הטרור, שהם (משתתפי הוועידה - נ.י) תומכים בו בכסף ובנשק".

אתמול, כאמור, התכנסו נציגים מ-80 מדינות, ביניהם עשרות שרי חוץ, באיסטנבול ודנו באלימות המשטר כלפי אזרחי סוריה. המשתתפים בכינוס היוקרתי לא הצליחו להגיע להצהרה הנושאת בשורה של ממש, והסתפקו בחזרה על הצהרות שנשאו בעבר, הדומות לאלה שנשמעו בכינוס "ידידי סוריה" הראשון בטוניסיה, לפני חודש וחצי. הכינוס הקודם ננעל באולטימטום לאסד, לפיו עליו להפסיק את הירי באזרחים תוך 72 שעות, הכרזה שהתקבלה בזלזול בדמשק.

סין ורוסיה - חברות מועצת הביטחון - נעדרו במופגן מהוועידה, וגם אירן, בת-בריתה הקרובה של דמשק, החרימה את הכינוס. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שב על רמזים שהשמיע בעבר בדבר התערבות צבאית בסוריה, ואמר כי "העם הסורי ראוי לזכות להגנה עצמית".

בזמן הכינוס, דווח על המשך קרבות עזים בסוריה. ארגון האופוזיציה הסורי - "ועדות התיאום המקומיות",לפחות 80 בני אדם נהרגו אתמול, ביניהם שישה ילדים וארבע נשים.

איגוד ישלם משכורות לקציני "הצבא הסורי החופשי"

בהודעת סיכום שפרסמו נציגים מ-83 המדינות שהשתתפו בוועידה, נאמר כי "המשטר הסורי נשפט לפני מעשיו, ולא לפי הבטחותיו". ארצות הברית, שכאמור יוצגה בוועידה על ידי קלינטון, הביעה אכזבה מחוסר הנכונות של דמשק ליישם את הצעתו של אנאן לסיום הלחימה בסוריה, והודיעה כי "זמנו (של אסד - נ.י) הולך ואוזל". קלינטון אישרה כי וושינגטון מעבירה "ציוד קשר" למורדים בסוריה, ואמרה כי נעשים מאמצים להרחיב את שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לארגוני האופוזיציה.

דמשק דחתה בתחילה את מתווה שש הנקודות של אנאן, ואז הציעה כי תקבל אותו בתנאי ש"קבוצות הטרור יפסיקו את הלחימה בערים". ההודעה הסופית של משרד החוץ הסורי על קבלת המתווה הגיעה רק אחרי שהצבא הכניע את כיסי ההתנגדות האחרונים בערים הגדולות, ובראשן חומס.

הבשורה היחידה שעלתה מהוועידה, ככל הנראה, היא ההודעה שמסרו מדינות המפרץ הערבי, לפיה יוקם איגוד שישלם משכורות לקציני "הצבא הסורי החופשי", הזרוע המזוינת של האופוזיציה, ושיסייע לחיילים שיערקו מהצבא הסדיר. זו הפעם הראשונה שמוכרזת תמיכה גלויה בכוחות החמושים הנלחמים באסד, אחרי דיווחים רבים על כך שמדינות זרות - בעיקר טורקיה - מעבירות נשק אליהם. מנגד, במערב טוענים כי רוסיה ואירן מחמשות את הצבא הסורי.

עוד על ההתפתחויות בסוריה
ועידת "ידידי סוריה": הרבה דיבורים, מעט מעשים
טורקיה סיכלה ניסיון אירני להבריח נשק כימי לסוריה
סוריה מכריזה: "המערכה להפלתנו הסתיימה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully