וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: מועמד "האחים המוסלמים" יכשיל אותם?

ניר יהב

1.4.2012 / 20:47

בקהיר המומים מהחלטת הארגון האיסלמי להתמודד בבחירות לנשיאות, בניגוד להבטחתם. עם זאת, ההערכות הן כי ההתמודדות עשויה דווקא לפצל את הקול האיסלמי, לטובת המתונים

"הלם מוחלט" – כך תיארו הערב (ראשון) גורמים מצרים את התגובה במערכת הפוליטית וברחוב המצרי על החלטתה של תנועת האחים המוסלמים להציג מועמד מטעמה בבחירות לנשיאות המדינה. בשיחה עם וואלה! חדשות אמרו הגורמים כי אפילו בקרב תומכיהם של האחים המוסלמים בציבור המצרי "התקבלה ההחלטה הזו בתדהמה", זאת לאחר שהאחים המוסלמים הבטיחו לאורך כל השנה האחרונה שלא להציג מועמד מטעמם בבחירות ובסופו של דבר שינו במפתיע את עמדתם והודיעו כי סגן המדריך הכללי, חיירת שאטר, ירוץ לנשיאות.

אך האם ההחלטה דווקא תפגע במחנה האיסלמי? גורם מצרי שהצביע בבחירות לפרלמנט עבור האחים המוסלמים, טען כי אפילו אם התנועה כולה תתייצב מאחורי ההחלטה, הוא לא יצביע לשאטר: "אני מעריך שכעת מועמדים ליברלים כגון עמרו מוסא (מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר – נ.י) או אחמד שפיק (ראש הממשלה לשעבר – נ.י) רק יתחזקו. הם בעצם הכוח הליברלי היחיד שעומד מול ההתחזקות האיסלמית ואני צופה שרבים ינהרו לכיוונם. אני אצביע עבור מוסא, כי אני – כמו רבים אחרים – לא חושב שהאיסלמיסטים צריכים לקחת את כל המדינה לעצמם".

חיירת שאטר, מועמד האחים המוסלמים לבחירות לנשיאות מצרים. רויטרס
"ההחלטה התקבלה בתדהמה". שאטר, שירוץ לנשיאות/רויטרס

ביום שלאחר ההחלטה הדרמטית והמפתיעה, המעוררת סערה ברחוב המצרי, מנסים מנהיגי התנועה להסביר מה גרם לשינוי בעמדתם: "המצב במצרים התחיל להדאיג אותנו מאד, בעיקר על רקע הניסיונות לסכל את עבודת הוועדה לגיבוש החוקה", אמר מזכיר התנועה, ד"ר מחמוד חוסיין. "בנוסף התחלנו להיות מודאגים יותר ויותר כשראינו עוד ועוד בכירים מהמשטר הקודם המתמודדים לנשיאות וכשנוכחנו לדעת שהמועצה הצבאית העליונה מסרבת לפטר את הממשלה הנוכחית".

ההחלטה התקבלה ברוב דחוק

"חשנו בימים האחרונים כי קיים איום אמיתי לביטול המהפכה המצרית", הוסיף. "זו סיבה לנוספת שבגללה החלטנו לשלוח מועמד מטעמנו לבחירות לנשיאות". יחד עם זאת, יו"ר מפלגת "החירות והצדק", השייכת לתנועת האחים המוסלמים, מוחמד מרסי, אמר דווקא כי אין כל שינוי בעמדת התנועה כלפי נושא ההתמודדות בבחירות: "זהו לא שינוי של עקרונות התנועה. קיבלנו החלטה על סמך השינויים הפנימיים והחיצוניים שאירעו".

במצרים סבורים כי ההחלטה המפתיעה של האחים המוסלמים להציג מועמד מטעמם בבחירות לנשיאות, בניגוד למה שהבטיחו במשך תקופה ארוכה, מבטאת בעיקר את האיבה השוררת בין התנועה לבין המועצה הצבאית העליונה. יחד עם זאת, רבים מעריכים כי האחים המוסלמים יכולים רק להפסיד מההחלטה: "הציבור נדהם מהפרת ההבטחה מצד האחים המוסלמים שלא להתמודד בבחירות", אמר לוואלה! חדשות גורם מצרי. "זה מעורר עכשיו הרבה ביקורת עליהם".

"גם בתוך התנועה עצמה התעוררה ביקורת עזה על ההחלטה, דבר שבא לידי ביטוי בהחלטה שהתקבלה ברוב של 56 בעד ו-52 נגד", הוסיף. "לאור המחלוקות בתוך התנועה לגבי מועמדותו של שאטר, ניתן להניח שהדבר רק יפגע בהתמודדות שלו". גורם אחר טען כי מועמדותו של שאטר תזיק למועמדותו של עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח (שהיה חבר בתנועה ואולץ להתפטר בשל סירובה של התנועה להתמודד בבחירות – נ.י) ו"תפצל את הקולות של האיסלמיסטים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully