וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הוציא צו זמני למניעת גירוש הפליטים מדרום סודן

ענת שלו וטל שלו

29.3.2012 / 17:01

ימים ספורים לפני גירוש הפליטים, בית המשפט נענה לעתירת ארגוני זכויות אדם והוציא צו המעכב את ביצוע ההחלטה. מוקדם יותר היום, גם משרד החוץ קרא לעכב את הגירוש

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא היום (חמישי) צו ארעי המשעה את החלטת הממשלה לגרש ביום ראשון הקרוב את הפליטים מדרום סודן. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהגישו היום ארגוני זכויות אדם וסיוע לפליטים, ובמסגרתה הוציא השופט יגאל מרזל את הצו הארעי, וכן העניק מחדש לפליטים את זכות ההגנה הקבוצתית שנלקחה מהם לאחרונה. צו המניעה יהיה בתוקף עד ה-15 באפריל.

עורכת הדין ענת בן דור, מהקליניקה לזכויות הפליטים באוניברסיטת תל אביב, אשר השתתפה בהגשת העתירה, הגישה חוות דעת לגבי הסכנה שבגירוש הפליטים חזרה לדרום סודן. לדברי בן דור, "ישנו חשש ממשי שהמלחמה מתחדשת. כבר עכשיו, ולמעשה מאז הקמת המדינה בדרום סודן, מתרחשות באזור תקריות אש, הלחימה מסלימה ונעשה שימוש בהפגזות של מטוסים. כל זאת לצד מלחמות פנימיות ומשבר הומניטרי, רעב קיצוני ותנאים הומניטריים קשים".

ברגע האחרון - גם משרד החוץ יצא נגד הגירוש

מוקדם יותר היום, פנה משרד החוץ למשרד הפנים וביקש אף הוא לדחות את גירושם של מאות אזרחי דרום סודן החיים בישראל, ולהאריך את זכות ההגנה הקבוצתית המוענקת להם. בינואר האחרון, החליטה הממשלה כי הפליטים יגורשו למולדתם ב-1 באפריל, בטענה שהכרזת העצמאות של דרום סודן בשנה שעברה מאותת על חזרה לשגרה, אולם עם חזרתו של שליח משרד החוץ מדרום סודן השבוע, הוחלט במשרד לבחון את ההחלטה בשנית. זאת נוכח הדיווחים על האלימות הגוברת בדרום סודן, הנובעים ממלחמות בין שבטים ומהאלימות בין צפון המדינה לבין דרומה.

המשנה למנכ"ל משרד החוץ, האחראי על המערך המולטילטרלי במשרד, פיני אביבי, העומד בראש ועדה מקצועית לבחינת החזרתם של אזרחי דרום סודן, שלח מכתב לרשות האוכלוסין וההגירה, ובו ביקש את דחיית תחילת האכיפה של הגירוש עד אשר יגובשו המלצות המשרד בנושא. בימים האחרונים, ביקר שליח המשרד, דן שחם, בדרום סודן ונפגש עם בכירים במדינה הטרייה בנושא גירוש האזרחים הדרום סודנים מישראל.

מאות מפגינים בתל אביב נגד גירושם המיועד של פליטי דרום סודן. דרור עינב
ההגפנה נגד הגירוש בתל אביב לפני כשבועיים/דרור עינב

בעקבות ממצאי הביקור, ומידע נוסף שהגיע למשרד, כדוגמת דו"ח ארגון ההגירה העולמי שהעלה כי 2,300 דרום סודנים שהוחזרו מטעמו למדינה נקלטו דווקא בהצלחה, מבקשים במשרד החוץ זמן נוסף לגיבוש ההמלצה בנושא תנאי החיים של הדרום סודנים המגורשים. במשרד מדגישים כי להמלצת הגורמים המקצועיים אין סמכות אכיפה או סמכות לקביעת מדיניות, וכי בסופו של דבר הגזירה תתקבל מראש הממשלה ומהדרג המדיני, אשר קבע כי דרום סודן הוא אזור בטוח, בעוד שבמדינות אחרות, ובהן ארצות הברית, קיימת עדיין רשות הגנה על פליטים מהאזור.

סיימון מאייר, פעיל דרום סודני, הודה למשרד החוץ על ההמלצה, והביע תקווה כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחוס על נפשות הפליטים בחג החירות, וימשיך להגן על בני הקהילה עד שיתייצב המצב בדרום סודן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

עיצומים של פקחי עוז סיכנו את ביצוע ההחלטה

גורם נוסף שסיכן את ביצוע הגירוש הוא העיצומים מצד פקחי יחידת עוז, היחידה המבצעית של רשות האוכלוסין. הפקחים הכריזו החודש על סכסוך עבודה על רקע ארגון מחודש ביחידה ותנאי העסקה שאינם מכובדים, וכן מאחר שאין להם סמכויות שיטור, דבר המקשה עליהם בביצוע עבודתם – עצירת עובדים זרים ואזרחים ועיכובם. סמנכ"ל האיגוד המקצועי בהסתדרות הלאומית, בטי מצר-לוי, אשר מייצגת את פקחי עוז, אמרה כי "מבחינת הזכויות שלהם, ההנהלה מתנהלת באופן חד צדדי, נוקטת צעדים חד צדדיים ומפרה תוך כדי זכויות עובדים בסיסיות בנושא שכר ופנסיה".

בתגובה לטענות הפקחים, מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי הרשות הוקמה בהתאם להחלטת הממשלה במטרה לאחד את כל הסמכויות תחת קורת גג אחת. במסגרת זו, על פי הרשות, צורפו יחידות ממשרדים אחרים, תוך הגדרה מדויקת של הסמכויות, ובמקביל נעשו כל הצעדים על מנת שלא לפגוע בזכויות העובדים ובתנאיהם. עוד הוסיפו ברשות כי הם תומכים בהרחבת סמכויותיהם של הפקחים ואמרו כי שר הפנים, אלי ישי, הביע הבנה ונכונות לקדם דרישה זו. "אנו מצדדים בעמדת העובדים בנושא זה ושר הפנים אף פנה לשר לביטחון פנים, אשר הבטיח לטפל בסוגיה", נמסר מהרשות.

עוד כותרות על הפליטים מדרום סודן:
מאות פליטים מדרום סודן יפגינו: "אל תחזירו אותנו לגיהנום"
אנשי רוח קראו לנתניהו: עצור את גירוש הפליטים
אזרחי דרום סודן יגורשו: "מה יהיה עם הילדים?"

לפניות לכתבות:
ענת שלו - anat.shalev2184@walla.com
טל שלו - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully