וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ההתעללות בגבעתי מסתעפת: נחקר קצין מהגדוד

27.3.2012 / 18:00

שני חיילים נוספים נעצרו בפרשה, והקצין מגדוד צבר נחקר, אך טרם נעצר. נציב קבילות החיילים פרסם אגרת שבה מתח ביקורת על תרבות קשר השתיקה ביחידות בנוגע למקרי התעללות

שני לוחמים נוספים מגדוד צבר בחטיבת גבעתי נעצרו היום (שלישי) בחשד שהיו מעורבים בפרשת ההתעללות בחיילים. השניים מתווספים לשבעה חיילים שכבר נעצרו בפרשה, נגד ארבעה מהם כבר הוגשו כתבי אישום. דובר צה"ל אישר את הדברים, ומסר: "התביעה הצבאית תפנה היום לבית הדין הצבאי, מחוז שיפוט דרום, בבקשה להארכת מעצרם של שני חשודים נוספים במעורבות במעשי ההתעללות בחטיבת גבעתי". לצד זאת, נחקר גם אחד הקצינים בגדוד, אך הוא טרם נעצר.

על רקע פרשת ההתעללות, שחשפה טקסים משפילים, ו"מערכת חוקים" שנועדה לפגוע בחיילים צעירים, יצא היום נציב קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק, נגד תרבות קשר השתיקה בצה"ל במקרים מסוג זה. באגרת שכתב הנציב, הוא תיאר כיצד בשנים האחרונות נחשפו פרשיות מדאיגות, בהם היו מעורבים חיילים, שעניינם טקסי קבלת חיילים חדשים ליחידה, בהם הם עברו מסכת השפלות ואלימות על ידי חיילים וותיקים או על ידי מפקדים זוטרים המכונים "זובורים".

"מדובר בתופעה של שתיקה שיש בה חיפוי על מעשים אסורים, תרבות שקר, טיוח, הסתרה והדחקה, אשר גורמים לרקב, אוזלת יד ומוסריות עגומה", כתב בריק. את דבריו הוא ביסס על קבילות של חיילים מהשנים האחרונות שנמצאו מוצדקות. הביקורת כללה גם מפקדים, שלכאורה אינם שותפים למעשים, אך נוכחים ויודעים על ההתרחשות ובוחרים לשתוק. בהתנהגותם זו, קבע נציב קבילות חיילים, הם מסייעים בעקיפין להתמשכות המעשים החמורים באין, מפריע ואף להתגברותם. הנציב קבע באגרת כי "מבחינה ערכית ומוסרית, מי שנותן ידו לקיום קשר של שתיקה הוא שותף לעבירות שנעשו גם אם ידו לא הייתה במעל".

"להכריז על דה לגיטימציה של 'קשר השתיקה'"

לדבריו, לאחרונה התקבלה קבילה על ידי לוחם שחשף כי במהלך אימון שבועי בשטח סבוך, הוא המשיך לירות בסיום תרגיל 'פיינטבול' בניגוד להנחיות של מפקד המחלקה, וזה החליט למשוך אותו לעבר הרצפה, לבעוט בו ולהניח את רגלו על ראשו לעיני כל החיילים. המקרה הועבר לטיפול מפקד הגדוד, שביצע תחקיר שהעלה, על פי עדות החיילים במחלקה, כי האירוע לא התקיים. בעקבות הסתירות בעדויות, ביצע המבקר בירור ביחידה, ושאל את החיילים שאלות בנוכחות המג"ד. אלה הציגו בפניו את השתלשלות האירוע במלואו.

החיילים אף הוסיפו פרטים שהלוחם לא ציין בקבילה, ותיארו אווירה קשה במחלקה, תוך כדי תיאור אירועים חמורים. הם הביעו חשש מיצר נקם, אם היו מתלוננים, מאחר שישנן לדבריהם דרכים "כשרות" להתנקם בהם. הנציב קבע כי מפקד המחלקה ביצע אירועים משמעתיים תוך כדי שימוש באלימות כדי להשפיל. "קשר השתיקה בין הלוחמים גרם להטיית המג"ד והטעייתו לאחר שקבע כי הקבילה לא מוצדקת", קבע הנציב, והדגיש כי על המפקדים לחנך את החיילים על ההבדל בין הלשנה לבין חשיפת פרטים שמטרתם הצלת חיים או מניעת פגיעה.

עוד נכתב באגרת כי מהמפקדים מצופה לפתח מערכת יחסים של אמון עם החיילים לשמור על אקלים היחידה תוך שימוש בהגינות, כבוד, נימוס ושיתוף פעולה, קו מידע פתוח וחיזוק המשמעת. "מפקדים – הנכם נקראים להכריז על דה לגיטימציה של 'קשר השתיקה', לפקוח עיניכם, להביט סביבכם ולנסות לזהות, על פי סימנים את אלו שזקוקים לעזרה", כתב הנציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully