וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתעללות בגבעתי: החשודים פיתחו "מערכת ענישה"

26.3.2012 / 0:10

ראיות חדשות חושפות כי החשודים הנהיגו מערכת חוק משלהם וכפו אותה על החיילים הצעירים. למרות הניסיון להוכיח כי מדובר במסורת ארוכה, השופט האריך את מעצרם בשלושה חודשים

שלושת לוחמי גבעתי החשודים בהתעללות בלוחמים צעירים, הובאו הערב (ראשון) לבית הדין הצבאי בפיקוד דרום לדיון בהארכת מעצרם עד תום הליכים המשפטיים. השופט בתיק, אלוף משנה ארז פורת, האריך את מעצרם של השלושה בשלושה חודשים, עד חודש יוני, בשל הערכה כי הם מהווים סיכון.

במהלך הדיון חשפו גורמי התביעה כי החקירה מצביעה על כך שהלוחמים הוותיקים הנהיגו מערכת חוקים משלהם, כאשר מעבר על החוקים הדרקוניים גרר אלימות קשה. הלוחמים הטילו מגבלות רבות על החיילים הצעירים כגון איסור של שימוש במילים נבחרות, הגבלת מקלחות לשעות מסוימות, איסור על אכילת מאכלים מסוימים ומתן תורנויות שמירה החורגות מהממוצע לחייל.

לדברי השופט פורת, קשר השתיקה ביחידה נשבר והלוחמים מסרו עדויות לחוקרי המשטרה הצבאית. העדויות חושפות מציאות קשה שהתקיימה מתחת לאפם של המפקדים. למרות זאת, הסנגורים של הלוחמים ממשיכים לטעון כי הפעולות נעשו בהסכמת הלוחמים הצעירים, שהבינו כי בעתיד יהיו הם הלוחמים הוותיקים וכי ההתנהגות ננקטה לא כדי לגרום חבלה אלא במסגרת יחסי צעירים וותיקים.

"הוותיקים השליטו טרור"

בהחלטתו כתב אלוף-משנה פורת כי בזמן שוותיקי הפלוגה אימצו מנהגים אלימים, בפלוגות אחרות בגדוד "צבר" בחרו להתנער מייסוד חוקים אלו. הלוחמים הצעירים טענו בפני חוקרי המשטרה הצבאית כי הוותיקים "השליטו טרור" ביחידה וסיפרו כי הם חששו מפני הנאשמים, שיכלו להטיל עליהם מטלות קשות חוזרות ונשנות אם לא היו מצייתים להם.

החיילים הצעירים טענו כי הם לא דיווחו על המקרים כי חששו שיוקיעו אותם והם יהיו "שרופים", כלשונם. הביסוס לטענה זו עלה בעימות המצולם בין אחד החיילים הצעירים לאחד הלוחמים הוותיקים שנעצר.

"עולה ומתגברת הדעה ששתיקת המתלוננים נקנתה בהטלת מורא מפני נחת זרועם של הנאשמים", הוסיף השופט בהחלטתו והדגיש כי לא מצא כל הסכמה של החיילים הצעירים לאלימות כלפיהם. עוד הוסיף השופט כי גילה שבהיעדרותם של המפקדים הישירים מהיחידה, היו הוותיקים עורכים "משפטים" בגלוי, ולא בהסתר כפי שנהגו בדרך כלל.

הוצגו סרטים מהעבר כדי להמחיש שמדובר במסורת

השופט חיזק את גרסת מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה עופר לוי, שטען כי המעשים לא נעשו בידיעת מפקדים בכירים. "לא ניתן לתאר את המעשים שמגולל תיק החקירה אלא בתיאור של בריונות והשלטת מרות של קבוצת חיילים על אחרת, שלא בסמכות ולא בהיתר, שלא בידיעת מפקדים ומרצון ליהנות מהשפלות הזולת ורמיסת כבודו", כתב השופט בהחלטתו. "ההיררכיה הצבאית השתבשה והמגן הפך לתוקף", קבע.

עוד ציין השופט כי הוצגו בפניו סרטים שמטרתם להמחיש כי מדובר במסורת שהשתרשה ביחידה, אך הדגיש כי "עיון בתיק החקירה מלמד כי דרג הפיקוד אינו שותף לטיעון זה ובחר להוקיע באופן נחרץ את המעשים משנחשפו". כתב האישום החמור יוצג לשלושת הנאשמים בפרשה בעוד כעשרה ימים. בפרשת התעללות נוספת בחטיבה נעצרו ארבעה חשודים נוספים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "היום הוגשו לבית הדין הצבאי, מחוז שיפוט דרום, כתבי אישום נגד ארבעה חיילים בגין התעללות, התעללות בנסיבות מחמירות, התנהגות שאינה הולמת ועבירות נוספות".

עוד על פרשת ההתעללות בחטיבת גבעתי:
התעללות נוספת נחשפה בגבעתי: "אווירת שתיקה מפוחדת"
ההתעללות בגבעתי: "מפקדים ידעו ולא דיווחו"
לוחמים שסירבו פקודה ונכלאו טוענים: "התעללו בנו"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

(עדכון ראשון: 21:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully