וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמים שסירבו פקודה ונכלאו טוענים: "התעללו בנו"

29.11.2011 / 17:14

עשרה חיילים מחטיבת גבעתי נכלאו או רותקו, וטוענים שנאלצו לנקוט בצעדי המחאה כי מפקדם, בדרגת סג"מ, השפיל והיכה אותם. בצה"ל שוללים את הטענות, אך הקצין הועבר מתפקידו

מרד - או מחאה מוצדקת? עשרה חיילים המשרתים כלוחמים בחטיבת גבעתי נשלחו בימים האחרונים לעונשי מחבוש, אחרי שנקבע כי הפרו פקודות ישירות שהוטלו עליהם. להגנתם, טענו החיילים כי אחד ממפקדיהם הישירים, קצין בדרגת סגן משנה, התעלל בהם, השפיל אותם ובכמה המקרים אף הכה אותם.

חיילים סורקים את השטח בו התרחש פיגוע הירי, אוגוסט 2011. AP
החיילים טענו שחוו התעללות נפשית ופיזית אך שתלונותיהם נפלו על אזניים ערלות/AP

לדברי הלוחמים, הם פנו לדרגים הגבוהים ביותר בחטיבה, והתלוננו באוזני קצינים בכירים על אודות שנעשה להם. הם סיפרו כי מפקדם השפיל אותם ממושכות, אך דבריהם נפלו על אוזניים ערלות. סגל הפיקוד בחטיבה לא קיבל במשפטים שנערכו לפני כשבועיים וחצי את טענות החיילים, שטענו כי נאלצו להפר פקודות, מחאה על תנאי השירות המשפילים שחוו, כלשונם, וגזר עליהם עונשי מחבוש באורכים שונים. לוחם אחד שקילל את מפקד המחלקה ולוחם נוסף שהואשם כי המריד את חבריו, נשפטו לארבעה עשר ימי מחבוש. שמונה לוחמים נוספים רותקו לבסיסם.

"החיילים נשפטו על פי חומרת מעשיהם"

מבדיקת האירוע בחטיבת גבעתי עולה, כי עשרה לוחמים שהיו אמורים להשתתף בתדריך, סירבו, ובשל כך נשפטו. מפקד המחלקה של החיילים הועבר מתפקידו בשל "תפקוד מקצועי לקוי". גורם צבאי הבהיר כי "מפקד המחלקה, נהג בלוחמים בהתאם לנהלים ולפקודות אך נמצאו ליקויים ברמתו המקצועית ולכן נשקל עתידו כמפקד מחלקה".

הגורם הוסיף כי טענותיהם של החיילים, לפיהם ננקטה נגדם אלימות פיזית מצד המפקד, נבדקו ונמצאו לא-נכונות. לדבריו, התברר כי אחד החיילים, שסיפר כי התלונן במשטרה הצבאית נגד מפקדו, כלל לא הגיש תלונה לחוקרים, אלא רק הגיש קבילה לנציב קבילות החיילים. עוד התגלה, לדברי הגורם הצבאי, כי מסיבה שאינה ברורה, החייל משך את הקבילה לאחר מכן, ולכן, לא נפתח הליך בירור בתוך היחידה.

מדובר צה"ל נמסר כי "מפקד המחלקה האמור לא נשפט בשל אלימות משום סוג ולא נקנס. זהו אירוע שבו חיילים לא פעלו על פי הפקודות שנדרשו מהם, ולכן נשפטו על פי חומרת מעשיהם".

עוד בנושא
מרד בצנחנים: שמונה לוחמים נטשו מוצב בחברון
המחאה בגולני: 4 חיילים נוספים נשלחו למחבוש
אישום: תצפיתניות ניתקו מחשבים - והלכו לישון

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully