וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתעללות בגבעתי: "מפקדים ידעו ולא דיווחו"

20.3.2012 / 13:55

פרטים נוספים מתגלים מפרשת ההתעללות בחטיבה הסגולה. שלושה חיילים נעצרו היום, לאחר שארבעה נעצרו בשבוע שעבר. חשד: מפקדים בכירים ידעו על המעשים, לא התערבו וניסו לטייח

פרשת ההתעללות בחטיבת גבעתי מתרחבת: שלושה לוחמים ותיקים בחטיבה נעצרו במהלך היממה האחרונה, נוסף לארבעה שנעצרו כבר לפני כשבוע, והיום (שלישי) הם יובאו לדיון בהארכת מעצרם. ראשית הפרשה לפני כשבוע וחצי, אז נחשפה התעללות של לוחמים ותיקים בלוחמים צעירים בגדוד "צבר" של חטיבת גבעתי. גורם צבאי המעורב בפרטי הפרשה מסר כי במשטרה הצבאית נחקרו גם קצינים שעל פי החשד ידעו ממסורת ההתעללות ולא התערבו כדי לעצור את התופעה הקשה.

חיילים סורקים את השטח בו התרחש פיגוע הירי, אוגוסט 2011. AP
באחד המקרים, הלוחמים הוותיקים נהגו להכות את הלוחמים הצעירים באמצעות רצועות נשק משופשפות, המכונות "חגורות פז"ם"/AP

על פי החשד, הלוחמים נהגו להשפיל את החיילים הצעירים ולהכות אותם, בין היתר באמצעות מוטות עץ וכן נהגו לסטור להם. מעדויות שנאספו ביממה האחרונה עולה כי באחד המקרים, הלוחמים הוותיקים נהגו להכות את הלוחמים הצעירים באמצעות רצועות נשק משופשפות, המכונות "חגורות פז"ם", בעת מסירת החגורה – אחד מ"טקסי הוותיקות". במקרה אחר תואר כיצד, בעת הענקת "סיכות היחידה" ללוחמים הצעירים, הלוחמים הוותיקים נעצו אותן בחזה החיילים החשוף באמצעות אגרוף, והותירו להם "סימן למזכרת".

גורם בפרקליטות הצבאית אמר הבוקר בשיחה סגורה כי "ממה שנאסף עד כה, עולה כי נעשה כאן ניסיון להשתיק את הפרשה ולמנוע ממנה להתפשט ולהיחקר לעומק. אחרת לא היו בוחרים מפקדים בחטיבת גבעתי לנקוט בדין משמעתי נגד הלוחמים". לדברי הגורם, שלושת החיילים שנעצרו היום נשפטו על ידי המפקדים בדין משמעתי בעקבות האירועים, ונשפטו לעונשי מחבוש קלים יחסית. בכך, הלכה למעשה, הותירו המפקדים את הפרשה בתוך החטיבה ומנעו ממנה להגיע לכדי חקירת מצ"ח. אולם, לאחר שנבחנו הטפסים והסעיפים בגינם נשפטו החיילים, הוחלט לפסול את ההליך המשמעתי ולפתוח בחקירה פלילית. הגורם הוסיף כי בימים האחרונים נחקרו במשטרה הצבאית גם מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה, ובין היתר נשאלו מדוע בחרו בהליך משמעתי לאור הממצאים החמורים שעולים מהחקירה. בנוסף, הגורם העריך שצפויים מעצרים נוספים בפרשה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בנושא מתנהלת חקירת מצ"ח, ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית".

לקריאה נוספת
דיווח קודם על התעללות בגבעתי: לוחמים שסירבו פקודה ונכלאו טוענים - "התעללו בנו"

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully