וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחם החשוד בהתעללות: "סגן מפקד הפלוגה היכה בחגורה"

26.3.2012 / 16:16

פרטים נוספים נחשפים על החשד להתעללות בפלוגה המבצעית של גדוד צבר בגבעתי. הלוחמים מתעקשים כי המפקדים ידעו על המסורת והעלימו עין. מעצרם של שלושת החיילים החשודים הוארך

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: יותם בן-דוד)

בית הדין הצבאי של פיקוד דרום בקסטינה האריך הערב (שני) ביומיים את מעצרם של שלושה לוחמי גבעתי מהפלוגה המבצעית של גדוד צבר החשודים בהתעללות. השלושה נשפטו לעונשים של 45 ימי מאסר על ידי מח"ט גבעתי, אל"מ עופר לוי, אך בעקבות הנחייה של הפרקליטות הצבאית הוחלט לבטל את עונשם ולפתוח בחקירה פלילית בחשד להתעללות בחיילים והתנהגות שאינה הולמת.

במסגרת הפרשה נחקר מפקד חטיבת גבעתי בקשר לתרבות הארגונית של הגדוד, וכן מפקד הפלוגה וסגנו בגדוד צבר. כמו כן, קיימת כוונה לעצור חיילים נוספים.

אחד הלוחמים סיפר בימים האחרונים בחקירה כי סגן מפקד הפלוגה ידע על המסורת בתוך הפלוגה לבצע טקסי צעירים-ותיקים, ואף לקח באחד מהם חלק. אחד הלוחמים שנעצרו אף טוען כי הוכה על ידי סגן מפקד הפלוגה לפני מסירת 'רצועת פז"מ' כמתנה, ומאוחר יותר צילם את החבורות על גבו באמצעות מכשיר סלולרי.

באחד המקרים חשוד חייל בכך שהיכה לוחם צעיר באמצעות רצועת גומי והותיר על גבו שטפי דם חמורים תוך כדי שהוא אומר לו "תן כבוד לחגור"'. הלוחם הוותיק, שחשוד באלימות במסגרת הטקס, טען כי הלוחם הצעיר חיבק אותו ואמר "תודה. חיכיתי לרגע הזה". עוד טוען אחד הלוחמים החשודים, כי באחד מטקסי הענישה, הבחין בהם סגן מפקד הפלוגה לוקחים את אחד החיילים הצעירים לאזור השירותים ואמר להם: "תיזהרו ממנו. הוא אשכנזי. הוא לא משלנו".

"מפקד המחלקה התוודה כי הוא יודע על מה מדברים"

הלוחם טוען כי סגן מפקד הפלוגה ידע מה הם הולכים לבצע ולא מנע זאת מהם. במקרה אחר טוען אחד החיילים החשודים כי לפני הבירור שביצע מפקד החטיבה אל"מ לוי בבסיס היחידה בשדה תימן, התקשר אחד הלוחמים החשודים לאחד החיילים "הצעירים" שלקחו חלק בטקס, אך זה לא ענה ולכן התקשר לחייל ותיק נוסף וביקש ממנו שיפנה אליו כדי שיוכל להזהיר אותו לא לספר על הטקסים. הלוחם הדגיש כי מפקד המחלקה התוודה בפניהם לפני המשפט כי הוא יודע על מה הם מדברים וביקש מהם להפסיק את זה.

שלושת החשודים טוענים כי באופן המנוגד לנהלים, החליט מפקד הפלוגה לקחת את המכשירים הסלולריים שלהם לפני המשפט אצל המח"ט ולא ברור האם מחק את התמונות והסרטונים שצילמו.

בנוסף לכך, במהלך החקירה התברר כי מיוחס לאחד הלוחמים מקרה בו בטקס הענקת דרגה חיבר את הדרגות באמצעות שדכן לחולצה, דבר שגרם לפציעה החייל. בחקירה אישרו מפקדים כי אכן היו משפטי פז"ם, אך את סוגיית מכות האיגרוף הם מכירים רק משמועות.

הסנגורית של אחד החשודים, עורכת הדין דנה נוף, הגיבה בתום הדיון לחשדות. "צריך להפריד בין פרשת גבעתי א' לפרשת גבעתי ב'. ללקוח שלי לא מיוחסת עבירות של אלימות, השפלה או מכות באמצעות כפפות איגרוף אלא טקס להענקת חגורה ומגע לגיטימי בין מפקד לפקוד. אסור להפיל, אסור לפגוע או לגרום לחבלה. אסור לעקר את המגע הלגיטימי בין מפקד לפקוד".

בתוך כך, יצוין, כי אתמול הוגש כתב אישום נגד ארבעה לוחמים מפלוגת החוד של גדוד צבר הנאשמים בפרשת התעללות אחרת. מעצרם של שלושה לוחמים הוארך ב-90 יום ומעצרו של נאשם רביעי הוארך במספר שבועות.

עוד בנושא
ההתעללות בגבעתי: החשודים פיתחו "מערכת ענישה"
התעללות נוספת נחשפה בגבעתי: "אווירת שתיקה מפוחדת"
ההתעללות בגבעתי: "מפקדים ידעו ולא דיווחו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully